• 1
  • 2
2010-12-10, 18:35
Medlem
BillBraskys avatar
Jag har gått och undrat över detta under så väldigt lång tid att jag nu vänder mig till er Flashbackare.

Jag har munsår till och från, går ibland år i mellan.
Jag läste igenom denna här sidan (http://www.netdoktor.se/forkylning-i...n/?_PageId=653)
men jag undrar vilket av de två sorterna munsår jag har? Här är en bild på hur det UNGEFÄR ser ut på mig (
HTML-kod:
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.lj.se/info_files/infosida24446/munsar_i_mungipan.jpg&imgrefurl=http://www.lj.se/index.jsf%3FnodeId%3D24446%26childId%3D248%26nodeType%3D12&usg=__aTf00iNDqw9SxWPI4A0BZS5ynB0=&h=170&w=170&sz=6&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=g1UqmkiWb-SPvM:&tbnh=136&tbnw=136&prev=/images%3Fq%3Dmuns%25C3%25A5r%26um%3D1%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:sv  -SE:official%26biw%3D1280%26bih%3D869%26tbs%3Disch:10%2C9&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=602&vpy=156&dur=509&hovh=136&hovw=136&tx=79&ty=61&ei=9WMCTcq3JouZOr7dvKYB&oei=d2MCTYXJKIjsOfLhmakB&esq=4&page=1&ndsp=22&ved=1t:429,r:2,s:0&biw=1280&bih=869
) Jag låg nämligen och strulade med en tjej för länge sen (nästan nonstop i några timmar). Någon vecka efter fick hon extremt munsår och har inte haft innan.
Blev helt förvirrad. Det har icke hänt tidigare med någon annan, men har inte heller strulat så länge innan. Kommer detta hända alla jag strular med under en längre tid? Sen mina stora fasa. Har jag herpes på mitt kön också? vet inte exakt vad det innebär dock! Men det räknas som en könssjukdom vilket jag inte gillar. Är oskuld. Borde jag uppsöka läkare, eller vad tycker Ni?

Tack, onödiga kommentarer önskas ej.
Citera
2010-12-10, 18:39
Medlem
SalmonellaDicks avatar
Får man en gång herpes så blir man resistent från att få det igen. Har du munherpes så kan du inte få det på kuken.

Sen måste du nog gnugga ballen mot hennes munherpes för att få det där...

EDIT: Om du är oskuld menar jag..
Citera
2010-12-10, 18:42
Medlem
Pangon90s avatar
Har för mig att jag läst att all munsår är herpes. Så ja, du har herpes på munnen.
Men det är bara smittsamt när såren är synliga tror jag, och det är ju inte alltid?
Citera
2010-12-10, 18:43
Medlem
BillBraskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonellaDick
Får man en gång herpes så blir man resistent från att få det igen. Har du munherpes så kan du inte få det på kuken.

Sen måste du nog gnugga ballen mot hennes munherpes för att få det där...

EDIT: Om du är oskuld menar jag..
phhh, tur detta, tack för ett seriöst svar.
Citera
2010-12-10, 18:45
Medlem
BillBraskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Har för mig att jag läst att all munsår är herpes. Så ja, du har herpes på munnen.
Men det är bara smittsamt när såren är synliga tror jag, och det är ju inte alltid?
okej.. alltid trott att det fanns skillnad, som jag läste på sidan finns det alltså 2 sorters munsrå.. trodde inte detta var smittsamt, mitt munsår var nästan helt borta när jag strulade med henne. kan ju vara därför.
Citera
2010-12-10, 18:46
Medlem
siisters avatar
Citat:

Vad menar du där? Det kan ju smitta från ett ställe till det andra
Citera
2010-12-10, 18:50
Medlem
cookiebears avatar
får du en vattenfylld blåsa så är det nog munherpes det brukar "pirra" och klia innan blåsan syns och den smittas. Peta aldrig på blåsor och sår. De smittar och det är lätt hänt att man överför smittan till andra delar av kroppen. Speciellt könsorganen och ögon är i farozonen. Det är därför viktigt att tvätta händerna om du rört vid munsåret. Undvik kyssar och oralsex när du har besvär.Har man en gång blivit smittad med munherpes så har man ett visst skydd mot att få underlivsherpes. Men de olika virustyperna ger inte någon fullständig immunitet mot varandra.

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sju...rpes-i-munnen/
Citera
2010-12-10, 18:55
Medlem
BillBraskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookiebear
får du en vattenfylld blåsa så är det nog munherpes det brukar "pirra" och klia innan blåsan syns och den smittas. Peta aldrig på blåsor och sår. De smittar och det är lätt hänt att man överför smittan till andra delar av kroppen. Speciellt könsorganen och ögon är i farozonen. Det är därför viktigt att tvätta händerna om du rört vid munsåret. Undvik kyssar och oralsex när du har besvär.Har man en gång blivit smittad med munherpes så har man ett visst skydd mot att få underlivsherpes. Men de olika virustyperna ger inte någon fullständig immunitet mot varandra.

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sju...rpes-i-munnen/
Var inte medveten om att det kunde smitta från ett ställe till ett annat. Mina munsår blir först en rodnad sen blir det torrt, sen bildas det en skorpa sen är det borta.
Citera
2010-12-10, 19:12
Medlem
Subways avatar
En viktig fråga är om du hade utslagen när du strulade? Munherpes är ett virus o har du väl fått det så bär du på viruset för alltid. Dock är det ju inte aktivt hela tiden utan blommar upp under olika perioder. Många upplever ofta besvär under vintertiden, tillsammans med förkylningar och minskat immumförsvar. Vet folk som får det under stress...
Oavsett så smittar det under aktiv period, dvs när du har utslagen. Alla munsår är definetivt inte herpes!!
Sen finns det två typer av herpes - typ1 och typ2 = mun / kön. Munherpes kan iofs hamna på andra ställen än just munnen, som t.ex. Ögat och det kan vara väldigt farligt..

Vad jag hört kan typ1 smitta någon så de får typ2, dvs munherpes kan bli könsherpes. Detta är jag dock inte hundra på..

Som du kanske själv förstår så har jag själv munherpes. Har haft två långa förhållanden på över fem år och lyckats undvika att smitta någon av dem. Bara lär dig känna till symptomen, undvik kroppskontakt framför allt då med munnen, pilla inte på utslaget och om du gör det så tvätta händerna nogrant. Behandla med anti eller zovirax, ju fortare du får på det efter att upptäckt symptom destu bättre!!! Får du på det innan blåserna kommer fram kan du förhindra det att blomstra helt.

Om du är osäker så besök läkare, det kan ju vara något annat!!! Dock tror jag med stor sannolikhet att det är herpes då detta är oerhört vanligt.

Herpes som sagt gör lite ont, sticker till, känns nästintill halvt förlamat ibland, blomstrar upp väldigt snabbt efter första stickningarna runt ett dygn typ... Efter blåsorna blir det en sårskorpa.
Så är det iaf för mig.
Citera
2010-12-10, 19:13
Medlem
Agahnims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillBrasky
Jag har gått och undrat över detta under så väldigt lång tid att jag nu vänder mig till er Flashbackare...

Beroende på vem du frågar bär mellan 50 och 90 % av Sveriges befolkning på någon form av herpes-virus, dvs. munherpes eller könsherpes (eller båda).
Av dom som har munherpes är det dock bara en bråkdel som faktiskt får munsår.
Uppenbarligen tillhör du - och nu även hon - den lilla gruppen.

Citat:

Jag har hört att man kan få både mun- och könsherpes. Jag har även för migt att munherpes kan ge sår på könet. Jag vet dock inte om det i sådana fall är kroniskt (dvs. att du fått könsherpes livet ut) Däremot ska risken för att drabbas av en herpesform minska om du har den andra formen.

F.ö. kan det smitta precis innan såret blommat ut så man kan aldrig vara säker.
Citera
2010-12-10, 19:21
Medlem
För att förtydliga, det finns två typer, de kallas mun/könsherpes. De kalllas så för att munherpes oftast är på munnen och könsherpes oftast är på könet. Dock kan man ha könsherpes på munnen och vice versa. Du kan ha könsherpes på munnen och munherpes på snoppen, vilken kombination du vill, dom är oberoende av varandra.

Det andra är att herpes är ett virus, det kommer aldrig att försvinna ur din kropp (med dagens teknik iaf, kanske om 100 år när det finns små nanorobotar som äter herpes... vad vet jag...). Det kommer att blossa upp när det är gynnsamma förhållanden, dvs när immunförsvaret är svagt, såsom vid stress eller om du är förkyld. När detta händer är ganska random. Det går inte att bota.

Väldigt många bär på viruset, de flesta utan att veta om det. Det kan smitta när som vad jag förstått, detta råder det delade meningar om (?) men helt klart är det mer smittsamt i början när man får blåsor, detta är när viruset är aktivt och de är helt galna på att greja. I kontakt med blod eller liknande med viruset kan man smittas. Det är inte alla som har några symptom alls.

Vissa har en viss immunitet, vad jag vet är det så att 1/4 av alla tjejer är immuna mot symptomen, detta sista är ingen fakta, har faktiskt glömt exakt vad som gäller. Annars är det andra det som gäller.

Du får bättre svar om du googlar det du undrar ibland. Du får ta flashbacksvar med en nypa salt, folk tenderar till att svara även om dom inte vet.

Jag glömde att svara på din fråga... munsår och munherpes är samma sak (well munherpes/könsherpes). Vad du har exakt kan jag inte svara på, det krävs ett labb för.
Senast redigerad av Flashbackftl 2010-12-10 kl. 19:24.
Citera
2010-12-10, 20:24
Medlem
Vekrusets avatar
Omkring 80% av den vuxna befolkningen har munherpes:

http://www.netdoktor.se/forkylning-i...n/?_PageId=653

Så osis för den tjejen, som blev smittad för första gången.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in