Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-10, 14:19
  #1
Medlem
Vet inte om detta är rätt del, så jag ber snällt till mods att flytta ifall de finner en mer passande del!

Hursomhelst så har jag problem med en av mina två externa hårddiskar. Det är en HP Personal Media Drive, på 298 GB (följde med datorn när den inhandlades) som kaosar.

När jag sätter in den i mediadocken i datorn så låter det som att den går igång, man hör liksom ljudet att den surrar igång (förlåt, jag är inte så superbra på att uttrycka mig inom ämnet) och både lampan för strömtillförsel lyser och lampan som indikerar att den "jobbar". Men sen börjar den klicka, det låter som att det hänger sig typ. Det låter som en klocka, den tickar med ungefär en sekunds mellanrum. Den finns inte att hitta på datorn, den verkar inte vara ansluten (finns inte att hitta när man går in på "dator") och ljudet när en usb-enhet ansluter och tas bort plingar till hela tiden, som att anslutningen glappar. Jag prövade även att ansluta via usb-kabeln in i usb-porten på datorns framsida, och koppla strömkabeln till ett vägguttag för att se om samma sak hände och det gjorde det. Den står alltså bara och tickar, men verkar vara igång. Nån som vet vad felet kan vara och hur rättar jag till det? Kör på Windows Vista Home Premium 32-bitars, Service Pack 2 om det skulle vara till hjälp att veta.

Tack på förhand och ber om ursäkt ifall det är luddigt beskrivet.
Citera
2010-12-10, 16:11
  #2
Medlem
Aggudabbus avatar
Jag hade en extern hårddisk som stod på högkant och välte ner i golvet.

Då började den klicka och ha sig, det visade sig vara att själva disken hade fått sig en repa.

Har din hdd råkat ut för något liknande?
Citera
2010-12-10, 20:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggudabbu
Jag hade en extern hårddisk som stod på högkant och välte ner i golvet.

Då började den klicka och ha sig, det visade sig vara att själva disken hade fått sig en repa.

Har din hdd råkat ut för något liknande?

Nej, inte vad jag vet. Har varit väldigt försiktig med den, har bara tagit med den till skolan två gånger och har haft den förvarad i en väska med en handduk runtom.

Hur fixade du din repa då?
Citera
2010-12-13, 19:54
  #4
Medlem
Aggudabbus avatar
Jag bedömde disken fara en "flat-liner"

Jag hade kvittot kvar och fick en ny på garantin, så tyvärr om det är en repa så är det inte så mycket att göra åt.. :/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback