2010-12-10, 10:29
Medlem
Vad jag förstått så är det skillnad på svarta och svarta oliver.
Det ska finnas en naturlig sådan som är lite spetsigare/mer avlång och den är mer lila i tonen.
Sen finns det de som färgats svarta, som egentligen är vanliga gröna oliver.

Fram till i somras kunde man köpa Euroshoppers "svarta" (dvs färgade) oliver. Jag gillar smaken på dem, och tror att smaken kommer av infärgningen. Nu under hösten så har Euroshopper inte de gamla färgade oliverna längre utan de är av den "naturligt svarta" sorten. Jag vet att jag inte gillar sånna när jag köper dem över deli-disken, så jag har inte vågat köpa dessa nya oliver.

Har någon testat dem och kan säga hur de smakar?
Och varför togs de gamla oliverna bort tro? Ryktas om att färgen skulle kunna innehålla mindre hälsosamma ämnen, kan det stämma? Är det därför som jag inte hittat "färgade svarta" oliver av andra märken heller? (Livsmedelsverket förbjuder ju en hel del ämnen här, så vissa utländska matvaror inte får säljas/kan köpas i Sverige).
Citera
2010-12-10, 10:57
Medlem
Freixenets avatar
Ja dom naturligt svarta är överlägset godast.
Citera
2010-12-10, 11:02
Medlem
spoilers avatar
" Först läggs de i ett bad med lut. Därefter syrabehandlas de, vilket förändrar färgen. I nästa skede använder man järnglukonat för att svärtan ska stabiliseras."

http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=28964
Citera
2010-12-10, 11:12
Medlem
Men det är mycket som fermenteras eller behandlas med lut.
Det enda jag kunde förstå som tillsätts och ev finns kvar i matvaran är järnglukonat och det kan jag inte hitta ngt om, att det skulle vara hälsoskadligt?
Citera
2010-12-10, 11:29
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverLove
Men det är mycket som fermenteras eller behandlas med lut.
Det enda jag kunde förstå som tillsätts och ev finns kvar i matvaran är järnglukonat och det kan jag inte hitta ngt om, att det skulle vara hälsoskadligt?

Nej, järnglukonat används tydligen bl a som järnkälla i kosttillskott. Så det lär vara fritt fram att frossa i vilka man tycker bäst om.
Citera
2010-12-10, 18:53
Medlem
Kattolfs avatar
Felpost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in