• 1
  • 2
2010-12-10, 10:24
Medlem
Please, im needing some help

Jag har ätit Thailänsk wookad mat flera gånger, Wookgrönsaker med kyckling och ris, Men nu till saken. Varje gång jag har ätit detta så har wooken och kycklingen legat i en "svart ganska kryddig men tunn sås". Det är alltså den här såsen jag söker ett recept på. Observera nu att det INTE ÄR SOJA jag pratar om, för det har jag smakat på och det var inte alls likt.

Please
Citera
2010-12-10, 10:34
Medlem
skogshomos avatar
soja ?
Citera
2010-12-10, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshomo
soja ?

Nej det är inte soja, Möjligtvis kan det tänkas att det är en skvätt soja i såsen.

Någon annan som vet?
Citera
2010-12-10, 10:45
Medlem
sven_banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slumparten
Nej det är inte soja, Möjligtvis kan det tänkas att det är en skvätt soja i såsen.

Någon annan som vet?

Basen skulle kunna vara Nam Pla (Fermenterad fisk i såsform) vilken är väldigt vanlig i thaimat. Sesamolja, Nam Pla, Soja mm är ofta förekommande i bl a wokade rätter.
Citera
2010-12-10, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven_banan
Basen skulle kunna vara Nam Pla (Fermenterad fisk i såsform) vilken är väldigt vanlig i thaimat. Sesamolja, Nam Pla, Soja mm är ofta förekommande i bl a wokade rätter.

fy vad äckligt det lät :P. men det här såsen jag snackar om e verkligen kålsvart .
Citera
2010-12-10, 11:43
Medlem
Stunes avatar
Jobbar dom inte med ostronsås oxå?
Citera
2010-12-10, 13:00
Medlem
Mr Jacks avatar
Jag skulle göra en mycket kvalificerad gissning på att det är teriyakisås du söker.

Mvh,

Den väldigt brända, men ack så ödmjuka, Mr jack.
Citera
2010-12-10, 19:48
Medlem
Tant_Gröns avatar
Black bean sauce brukar man få, och jag har för mig att dessa svarta bönor är fermenterade sojabönor, så helt långt från soja är vi inte.
Sök och du skall finna!
Senast redigerad av Tant_Grön 2010-12-10 kl. 19:51.
Citera
2010-12-10, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Jack
Jag skulle göra en mycket kvalificerad gissning på att det är teriyakisås du söker.

Mvh,

Den väldigt brända, men ack så ödmjuka, Mr jack.

håller med dig, teriyaki låter det som
Citera
2010-12-10, 20:19
Medlem
No_fears avatar
Fisksås kanske, det använder thailändare nästan som kineser och japaner använder soja. Den är i konsistens som soja fast lite ljusare/brunare i färgen.
Citera
2010-12-10, 21:51
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GirlyZZ
håller med dig, teriyaki låter det som

Vet inte om det kan vara detta då TS säger att såsen är ganska tunn. För mig är Teriyaki inte så tunn i konsistensen trots allt.
Citera
2010-12-10, 21:54
Medlem
Medias avatar
nej, det är antagligen hoisin/oystersås som avses.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in