Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-10, 10:13
  #1
Medlem
Mappmannens avatar
Hittade ingen tråd om detta, från http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8256411.ab


Det ska ha hänt på en skola i Halmstad. Någon som vet mer? Blir läraren åtalad?
__________________
Senast redigerad av Mappmannen 2010-12-10 kl. 10:23.
Citera
2010-12-10, 10:21
  #2
Medlem
MRs avatar
Fan vad stört land man bor i
Citera
2010-12-10, 10:22
  #3
Medlem
Citat:
pojken hade ADHD och att de hade glömt att ge honom hans tabletter på morgonen.

Vilken satir.
Jag minns en incident från lågstadiet då jag satt i min egen värld och talade med mina små klasskamrater.. Det slutade med att läraren gick fram till mig, lyfte upp mig från stolen och bar mig till andra sidan av klassrummet. Men inte hyste jag agg för detta.

Läraren ifråga kan nog få en skitstorm över sig, om han väljer att jobba emot strömmen dvs.
edit, Jag lider ej utav ADHD, om någon kände för att dra den parallellen.
__________________
Senast redigerad av junip 2010-12-10 kl. 10:26.
Citera
2010-12-10, 10:22
  #4
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:
Enligt läraren bankade eleven på dörrar och fönster, visade fingret och skrek svordomar innan han slutligen gömde sig i ett materialskåp.
Läraren lämnade klassrummet för att ringa rektor och föräldrar – utan att få tag i någon – och när han kom tillbaka uppger han att han ”tog ett hårt tag i elevens arm och axel och förde ut honom ur klassrummet”.
När han efteråt fick tag på föräldrarna berättade de att pojken hade ADHD och att de hade glömt att ge honom hans tabletter på morgonen.
Mannen tyckte att situationen var olustig och sjukskrev sig.
Anmäld för misshandel
Några dagar senare fick han beskedet att han flera av eleverna anmält honom för misshandel.
– Men det handlar inte om att han har slagit någon. Han har med bryska medel fört ut en elev ur klassrummet, säger Krister Johansson, utredningschef på närpolisen i Halmstad, till Hallandsposten.
Efter det gick det fort: avstängning, möten och avsked.



Tog ut det mest väsentliga då det är mot reglerna att citera hela artiklar rakt av.
Här visar ju Halmstads skolväsende hur ungdomar ska göra för att få sina lärare avstängda:
Anmäla dom för misshandel!
Vilka otroligt bra föräldrar också som informerade skolan i tid om att deras son hade ADHD och att han kräver medicinering för det.


All respekt till läraren som faktiskt har handlat helt rätt.
Citera
2010-12-10, 10:22
  #5
Medlem
slumbers avatar
Har inget att tillägga, men man blir mörkrädd av att läsa sånt här. Allt är så jävla farligt nu för tiden.
Citera
2010-12-10, 10:23
  #6
Medlem
Sygnotives avatar
Jag hade varit sparkad många gånger om ifall man som lärare skulle få sparken varje gång man rör en elev som behövs slängas ut...

Tyvärr så är aktioner mot lärare extremt godtyckliga.
Deras ev. bestraffningar har sällan någonting med det s.k. brottets allvarlighet, utan mer om hur populär eller impopulär läraren ifråga är hos både elever och kollegor/ledning.
Citera
2010-12-10, 10:24
  #7
Medlem
alcatrazs avatar
Fan va Sverige daltar med ungarna, inte undra på att det är så utspårat som det är. Käftar ungarna emot så ska dom kunna sättas på plats.
Citera
2010-12-10, 10:27
  #8
Medlem
Mappmannens avatar
Ja, hade det gått att anmäla varenda liten dust så hade jag inte haft många lärare som inte suttit i finkan nu. Eleven verkar ju dessutom ha betett sig som en galen apa.

Facket ställer sig bakom läraren för övrigt:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4231540
Citera
2010-12-10, 10:31
  #9
Medlem
Sygnotives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mappmannen
Ja, hade det gått att anmäla varenda liten dust så hade jag inte haft många lärare som inte suttit i finkan nu. Eleven verkar ju dessutom ha betett sig som en galen apa.

Facket ställer sig bakom läraren för övrigt:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4231540

Läser man denna artikel så dyker det dock upp lite mer.
Kanske är detta fall lite mer nyanserat än vad som först framgick.

Visst jag har inget emot alls att slänga ut elever (och de brukar ej heller bry sig nämnvärt - utan nästa lektion är allt glömt från oss båda), men nog finns det en hel del människor i läraryrket som borde söka sig till en annan karriär.
Citera
2010-12-10, 10:37
  #10
Medlem
Walkman1337s avatar
Jag tycker att det låter helt stört. Nog har det väl hänt tidigare att lärare tar tag i elevers armar och leder ut dom ur klassrummet. Detta har ju inte genererat i att dom fått sparken tidigare. Det känns ju som att eleverna som vittnade måste ha sagt mer än det som skrivs i artikeln.


Att pojken sen har ADHD och föräldrarna "glömt" att ge ungen sin medicin och att denne därav lever rövare runt om i skolan är väl föräldrarnas fel och ingen annans...? Att läraren då tar tag i armen för att lugna ner ungjäveln är inte så konstigt...
Citera
2010-12-10, 10:45
  #11
Medlem
Mappmannens avatar
Intervju med skolan och läraren: http://svtplay.se/v/2263855/vastnytt...larare_sparkad

Han uttrycker ju själv förvirring och ånger, enligt mig verkar inte detta vara en sådan där sadistisk lärare som tar första bästa chans till konfrontation, men vad vet jag. Elevens lärare har även fört en dialog med läraren samma kväll och var inte arga enl läraren.

Det verkar ha varit klasskamraterna som anmälde, det står öht inte mycket någonstans om hur själva eleven uppfattade situationen.
Citera
2010-12-10, 11:43
  #12
Medlem
Helt rätt. Sparka läraren som vågade sätta de andra 25(?) elevernas utbildning framför en PitA.
Visa alla blivande lärare hur man från skolledning ser på dem, att man inte kommer att backa upp dem om de inte stillatigande bara ser på när en elev förstör en hel klass möjligheter till undervisning.

Visa samhället att skolan minsann tycker det är viktigare att en felmedicinerad/omedicinerad dampunges utbrott är viktigare än en hel klass.

Visa att när föräldrar inte håller ordning på ungar, medicinering och whatever så ser man till att göra sig av med alla som säger ifrån och försöker att upprätthålla ordning.

Är det någon som tror att detta kommer minska segrigeringen i skolan?
Tror någon att detta inte kommer innebära att fler och fler "normala" föräldrar försöker hitta friskolor där man sätter "ordning och reda" högt?
Tror någon att detta kommer innebära en utarming av lärarkåren i den kommunala skolan, där den kommunala skolan tillslut bara innehåller oengagerade lärare, dampungar och förorts- och/eller invandrarungar till icke-fundamentalistiska föräldrar.

Engagerade föräldrar kommer att se till att välja skola till sina ungar, de skolor som kommer att locka till sig de mest engagerade lärarna, skolor som antagligen kommer att få regler om ordning och uppförande, skolor som kommer att vara vita och gula.

Det är så jävla skrämmande att P.K.-elitens batikhäxor inte ser vad de gjort med "världens bästa skola".

Utbildningsnivån anpassas till den "sämsta" eleven, inte till varje elev. På samma sätt som när de ser en Rik Man och säger "ingen borde få vara så rik" verkar det som de reagerar när de ser en begåvad eller intresserad elev.
"Kunskap är makt" heter det, är det därför som P.K.-eliten är rädd för att ge kunniga och engagerade elever hjälp att utveckla sig?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback