2010-12-10, 09:59
Medlem
Hur kan man tvinga datorn att fläkta lite mer?
Det beror nog till en viss grad på damm, men datorn är ju dum, den bara kör på som vanligt och temperaturen stiger och stiger. Uppe i 70 grader celcius nu och någonstans vid 80 så stänger den bekvämt av sig.

Har laddat ner speedfan men de fungerar inte riktigt som de ska,
Har Vista tack på förhand.
Citera
2010-12-10, 10:03
Medlem
Aberaths avatar
Hade samma problem på min laptop, att den stängde av sig om den stog platt på ett bord. Så jag öppnade den och rengjorde fläktarna, efter de så fungerade allt klockrent.
Citera
2010-12-10, 10:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod

Ett alternativ är att du köper fler fläktar.
Citera
2010-12-10, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aberath
Hade samma problem på min laptop, att den stängde av sig om den stog platt på ett bord. Så jag öppnade den och rengjorde fläktarna, efter de så fungerade allt klockrent.

Lite av ett problem, har försökt och en del är grymt enkel den där alla roliga kort sitter. Men fläktarna är bakom 16 tusen skruvar och annat mög...
Riktigt krångligt.
Citera
2010-12-10, 10:05
Bannlyst
Blås ut allt damm ur datorn, rengör fläktarna noggrant, köp ny kylpasta och sätt in en eller två extra fläktar.
Citera
2010-12-10, 10:06
Medlem
BananBosses avatar
Ta och skruva bort sidan på datorn, kolla ner i cpu´n under fläkten...så ska du se att det ligger en matta av damm på kylflänsarna.
Ta en dammsugare och dammsug bort detta damm så kylflänsarna blir rena igen.
Typisk fel som är lätt åtgärdat, damm är underskattat som felorsak.
Tror jag gjort detta på ca 20 datorer, efter denna op så har de fungerat perfekt.
Var försiktig bara så du inte kommer åt något med dammsugaren när du är där.

GL
BB
Citera
2010-12-10, 10:10
Medlem
Aja får försöka med dammsugaren, ska bli kul att se hur de fungerar sen
EDIT: Återkommer om en halvtimma..
Citera
2010-12-10, 10:16
Medlem
Fraadyis avatar
Öppna datorn och kör med dammsugare i fläktaren och försiktigt på moderkortet och få bort så mycket damm som möjligt, men glöm inte dra ut strömmen ur datorn bara så du inte fördärvar nånting. De brukar funka oftast. Se även till att datorn inte sitter inklämd i nått skåp eller liknande och är instängd, för du behöver frisk och bra luft när du kör datorn och inte instängd varm luft.
Citera
2010-12-10, 10:46
Medlem
Dammsugad nu, eller iallafall där jag kunde komma åt (runt processorfläkten) och lite på moderkortet.
Nu ska vi dra igång ett spel så får vi se vad som händer

EDIT: Den är fortfarande lika dum och har fläkten på minimum, dock verkar inte temperaturen gå över 50c och ligger mellan 46 och 50 vilket jag tror är vanligt vid spelande och 2 bildskärmar.

Aja dammsugandet gör en jävla del, fast datorn i princip ser fri ut :P
Senast redigerad av steckmajster 2010-12-10 kl. 10:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in