• 1
  • 2
2010-12-10, 20:10
Medlem
netr0pas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishpersian
Det är inte så att jag gör minsta möjliga, tvärtom jag ligger högt övan marginalen för godkänt. Jag och kompisar har alltid genomgånger efter förläsningarna där vi växlar information om föreläsningen. Jag spelar även in föreläsningarna på mobilen och när jag kommer hem lyssnar jag på inspelningen och läser mina anteckningar och skriver en sammanfattning av varje förläsning. Därför behöver jag endast öppna böckerna när jag verkligen inte förstår något och kan då anväanda boken som uppslagsverk. Och även då finns det gott om resurser på internet (youtube, wikipedia osv). Och jag får då bra väl över 70% på tentor.

Jag är helt inte den "läsande" typen, fördrar att använda andra sinnen när jag lär mig. Undrar bara om man kan använda samma studiemetod på karolinska...

Sorry for Off-topic men jag är lite nyfiken: Hur funkar det på föreläsningarna där hemma i Sverige? Skickar lärarna ut sina slides på nätet (powerpoint: ppt / pdf) eller finns det kompendier man kan köpa innan föreläsningen börjar?

Det värsta jag vet är när en lärare babblar på monotont och switchar sina slides snabbare än vad man själv hinner med att fota under föreläsningen.
Citera
2010-12-10, 21:36
Medlem
Litanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netr0pa
Sorry for Off-topic men jag är lite nyfiken: Hur funkar det på föreläsningarna där hemma i Sverige? Skickar lärarna ut sina slides på nätet (powerpoint: ppt / pdf) eller finns det kompendier man kan köpa innan föreläsningen börjar?

Det värsta jag vet är när en lärare babblar på monotont och switchar sina slides snabbare än vad man själv hinner med att fota under föreläsningen.

Kompendier man ska köpa? Nej, dom får vi gratis. Materialet ligger oftast ute på nätet, och dessutom finns kandidatera(en sida för läkarstudenterna i gbg) som har samlat tentor, anteckningar och duggor ifrån tidigare år. Hur bra som helst.

Vart läser du?
Citera
2010-12-10, 21:41
Medlem
netr0pas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litania
Kompendier man ska köpa? Nej, dom får vi gratis. Materialet ligger oftast ute på nätet, och dessutom finns kandidatera(en sida för läkarstudenterna i gbg) som har samlat tentor, anteckningar och duggor ifrån tidigare år. Hur bra som helst.

Vart läser du?

ooooh fyfan, ni har det värsta lyxigt där hemma kan jag lungt säga er!

Ni borde uppskatta det ni har för det där är en dröm för oss som läser utomlands: att kunna samla ihop alla anteckningar och slides från lectures.

Jag pluggar i Polen och fixar jag inte tentan så blir jag kickad så hela tiden har man pressen på sig. Hur är det i Sverige? Kan man verkligen bli kickad om man misslyckas på tentan? Hur många omtentor får man ha innan man blir kickad? eller är det bara att gå om?

Ifall ni får gå om så borde ni vara tacksamma för här finns inte den möjligheten även om man skulle vilja.
Citera
2010-12-10, 21:51
Medlem
Litanias avatar
Citat:
ooooh fyfan, ni har det värsta lyxigt där hemma kan jag lungt säga er!

Ni borde uppskatta det ni har för det där är en dröm för oss som läser utomlands: att kunna samla ihop alla anteckningar och slides från lectures.

Jag pluggar i Polen och fixar jag inte tentan så blir jag kickad så hela tiden har man pressen på sig. Hur är det i Sverige? Kan man verkligen bli kickad om man misslyckas på tentan? Hur många omtentor får man ha innan man blir kickad? eller är det bara att gå om?

Ifall ni får gå om så borde ni vara tacksamma för här finns inte den möjligheten även om man skulle vilja.

Jo men det gör jag verkligen. Känner mig oehört privilegierad att få gå ett sådant topprogram, i en stad, med fantastiska människor och i ett vackert land. Känner mig nöjd varje dag faktiskt.

Ja du, jag tror inte det. Hörde om någon på tandläkare som fått gå om sitt första år efter att ha misslyckats med en tenta fem gånger. Men jag tror inte vi kan bli kickade. Måste vara en hemsk känsla att hela tiden vara nervös för att misslyckas. Vi har dessutom bara G/U på våra tentor, där dock g-gränsen är rätt hög. Förra gången var den på 75%- men jag tycker det är skitbra. Hur är det i Polen.
Citera
2010-12-10, 22:03
Medlem
netr0pas avatar
Vi måste klara alla kurser - även de minst viktiga kurserna (det är kanske logiskt att man måste göra det men det är ändå höga krav på samtliga kurser).

Biofysiken vid första året är det svåraste som de flesta failar på och får åka hem. Anatomi kan också vara svårt om man inte börjar tidigt.

Vi har slutprov (tenta) och där måste man fixa minst 60 - 70 %. Fixar man inte det är det omtenta och fixar man inte det så blir man kickad.

Man har inte hur många omtentor som helst heller utan det är bara 2. Sen är det ju så att programmet är rätt så svårt - dels för att ALLT är på engelska och dels för att lärarna kan vara lite otydliga många gånger. De går genom saker och ting väldigt snabbt och hinner man inte med så finns det inga kompendier som ni har utan man får ta med sig en kamera och fota så snabbt som möjligt.

Dock har vissa lärare till och med slagit mig i rekord vad gäller snabbheten med fingrarna De byter sina powerpoint-slides SNABBARE än vad jag hinner med och fota och jag kan säga er att jag är väldigt med mina fingrar

Så det gäller att vara snabbare än sin lärare. Att endast gå på föreläsningar räcker tyvärr inte.

Man måste kombinera både föreläsningar, lektioner och även böcker.

Så alla tre tillsammans och har man labb så är labb inkluderad också.

Men trots att det här hårt och jobbigt så är det ändå roligt med kompisar här Internationellt så man får umgås med både amerikaner, kanadensarna, norrmännen och ja, alla möjliga typer.

Jag hoppas jag inte blir kickad bara för jag trivs faktiskt väldigt bra här - vad gäller socialt umgänge eftersom vi är mer som en familj. Dock skulle jag nog inte tveka om jag hade fått en plats där hemma i Sverige - gratis utbildning så man slipper kasta ut flera 100 000 kr per år och i slutändan blir det uppemot en mille i skuld
Citera
2010-12-10, 22:15
Medlem
Citat:

ibland får vi kompendium, ibland inte men och ibland laddas slides upp på vårt nätverk så att vi kan ladda ner dem. det är bara att ta in så mycket från föreläsningarna som möjligt och komplettera med böcker var pluggar du förresten?
Citera
2010-12-17, 11:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishpersian
Hej! Just nu sitter jag och tänker på nog en av de största besluten av mitt liv. Jag Har snart avslutat T1 på läkarprogrammet i Göteborg och ansökte till Karolinska för att jag hörde att det är en bättre högskola.

Om jag hade blivit antagen 2 månader sen hade jag nog flyttat, men nu så inser jag att jag trivs VÄLDIGT bra i Göteborg med staden och vännerna och studierna som man klarar. Sköna är att man slipper i princip läsa i kursböckerna utan klarar sig på förläsningsanteckningar och gamla tentor. Jag är ursprungligen iranier och familjen finns i Malmö det finns många iranier här

Nu har jag blivit antagen till karolinska och vet inte vad jag ska göra. Jag vill bli kirurg och undrar hur mycket bättre är utbildningen på Karolinska för en som vill bli kirurg jämfört med Göteborg. Karolinska verkar vara mer känd runt världen så får man jobb enklare utomlands?

Och hur är folket i stockholm, får känslan av att de inte gillar skåningar och att de är väldigt pengar o status fixerade :P - no offence. Folket i göteborg är hur vanliga som helst och det känns som att man kan prata med alla i klassen (vi är 122 pers).

Så vad tycker ni jag ska göra? Stanna i göteborg eller flytta? Jag förlorar nog en termin och stockholm ligger längre bort från hemmet och är dyare, men är utbildningen så mycket bättre att det är värt det?

Nivån på kirurgin är en aning högre på Sahlgrenska än KI. Då du bara gått T1 så kan du ännu inte se någon större skillnad på utbildningen eftersom de tre första terminerna är ganska generella och du läser samma ämnen som tandläkare, apotekare, dietister osv vilket innebär att utbildningen ännu inte känns som en riktig läkarutbildning. Det är nog först omkring T3-T4 som skillnader mellan GU och KI märks i realiteten.

Siktar du på forskning så är nog GU ett bättre alternativ eftersom fler studenter erbjuds forskningsmöjligheter redan under studietiden medan man på KI får vänta tills man gjort klart grundutbildningen innan man kan bli aktuell för forskning. Forskningsmeriter är helt klart viktigast om du skall söka välbetalda jobb utomlands. Var du läst är mindre viktigt, antalet citat där ditt namn nämns i t.ex. Medline betyder allt.
Citera
2010-12-17, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nivån på kirurgin är en aning högre på Sahlgrenska än KI.

Har du erfarenhet av båda? Vad jag vet så är Sahlgrenska något vassare på rikssjukvårdsområden inom transplantation o.dyl, men hur det är relevant för grundutbildningen har jag svårt att se. Vad gäller själva tillgången till sjukhus/patienter till gagn för utbildningen är GU och KI rätt likvärdiga, man behöver inte externplaceras om man inte vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Siktar du på forskning så är nog GU ett bättre alternativ eftersom fler studenter erbjuds forskningsmöjligheter redan under studietiden medan man på KI får vänta tills man gjort klart grundutbildningen innan man kan bli aktuell för forskning.

Vart har du fått det ifrån?

http://pingpong.ki.se/public/courseI.../publicPage.do
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=534&a=21823&l=sv

Om man är villig att utföra de forskningsrelaterade uppgifter en student på grundnivå är kvalificerade till är det i princip bara att ringa upp valfri institution på KI och säga att man gärna hjälper till. Jag känner ett rätt så stort antal på grundutbildningen som är aktiva antingen genom eget engagemang, genom kontakter eller genom annan ingång, t.ex KIs sommarforskarskola.

F.ö finns det såpass många platser på den forskningsintroducerande kursen (som ersatt LÄFO) att nästan alla som söker blir antagna till denna. Så du får nog komma med lite belägg för dina påståenden. KI på 7000 studenter omsätter lika mycket pengar som hela GU med sina 37000 studenter. 85-90% av detta går till forskning. Att man då har mycket mera än andra medicinska fakulteter av just den varan är således rätt naturligt.
Senast redigerad av Tjaeng 2010-12-17 kl. 12:28.
Citera
2010-12-19, 15:18
Medlem
weathergirls avatar
Citat:
Vi måste klara alla kurser - även de minst viktiga kurserna (det är kanske logiskt att man måste göra det men det är ändå höga krav på samtliga kurser).

Biofysiken vid första året är det svåraste som de flesta failar på och får åka hem. Anatomi kan också vara svårt om man inte börjar tidigt.

Vi har slutprov (tenta) och där måste man fixa minst 60 - 70 %. Fixar man inte det är det omtenta och fixar man inte det så blir man kickad.

Man har inte hur många omtentor som helst heller utan det är bara 2. Sen är det ju så att programmet är rätt så svårt - dels för att ALLT är på engelska och dels för att lärarna kan vara lite otydliga många gånger. De går genom saker och ting väldigt snabbt och hinner man inte med så finns det inga kompendier som ni har utan man får ta med sig en kamera och fota så snabbt som möjligt.

Dock har vissa lärare till och med slagit mig i rekord vad gäller snabbheten med fingrarna De byter sina powerpoint-slides SNABBARE än vad jag hinner med och fota och jag kan säga er att jag är väldigt med mina fingrar

Så det gäller att vara snabbare än sin lärare. Att endast gå på föreläsningar räcker tyvärr inte.

Man måste kombinera både föreläsningar, lektioner och även böcker.

Så alla tre tillsammans och har man labb så är labb inkluderad också.

Men trots att det här hårt och jobbigt så är det ändå roligt med kompisar här Internationellt så man får umgås med både amerikaner, kanadensarna, norrmännen och ja, alla möjliga typer.

Jag hoppas jag inte blir kickad bara för jag trivs faktiskt väldigt bra här - vad gäller socialt umgänge eftersom vi är mer som en familj. Dock skulle jag nog inte tveka om jag hade fått en plats där hemma i Sverige - gratis utbildning så man slipper kasta ut flera 100 000 kr per år och i slutändan blir det uppemot en mille i skuld
Jag tycker att ni gör det väldigt bra som pluggar utomlands. Ni får ju några utmaningar extra som vi slipper.

Jag vet att det här blir off-topic, men kan inte låta bli att fråga. Klarar ni er helt på engelska, eller måste ni lära er en del polska också?
Citera
2015-09-16, 00:02
Medlem
Tjaeng, gäller det fortfarande att alla i princip blir antagna till det som ersatt LÄFO?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in