2010-12-09, 19:51
Medlem
JohnRims avatar
Hej alla glada

Har just nu Skandiabanken internetbank, vilket betyder att varje gång jag köper något i utländsk valuta kapar de åt sig 1.65% av beloppet vid internetköp i så kallad "valutaväxlingspåslag".

Ganska trist att detta är en procentuell avgift.

Finns det någon bank/företag/sätt som jag kan skaffa och undvika detta?

Tacksam för upplysningar.
Senast redigerad av JohnRim 2010-12-09 kl. 19:58.
Citera
2010-12-09, 20:14
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRim
Hej alla glada

Har just nu Skandiabanken internetbank, vilket betyder att varje gång jag köper något i utländsk valuta kapar de åt sig 1.65% av beloppet vid internetköp i så kallad "valutaväxlingspåslag".

Ganska trist att detta är en procentuell avgift.

Finns det någon bank/företag/sätt som jag kan skaffa och undvika detta?

Tacksam för upplysningar.
ICA-banken har 0 % påslag: http://www.icabanken.se/kort/bankkor...nkkort/priser/

/ TT
Citera
2010-12-09, 20:28
Medlem
JohnRims avatar
Är medveten om ICA-banken, men det gäller väl bara om jag befinner mig i ett annat land?

"Valutapåslag vid köp & automatuttag utomlands"

Inte om jag köper från ett annan land via internet, eftersom jag fortfarande befinner mig i Sverige. Eller?

För det är VISA som tar 1.65% har jag fått reda på nu, inte Skandiabanken. Och ICA använder sig ju fortfarande av VISA? Visst kan de ha annorlunda avtal.
Citera
2010-12-09, 20:38
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRim
Är medveten om ICA-banken, men det gäller väl bara om jag befinner mig i ett annat land?

"Valutapåslag vid köp & automatuttag utomlands"

Inte om jag köper från ett annan land via internet, eftersom jag fortfarande befinner mig i Sverige. Eller?

För det är VISA som tar 1.65% har jag fått reda på nu, inte Skandiabanken. Och ICA använder sig ju fortfarande av VISA? Visst kan de ha annorlunda avtal.

Tror jag inte, är nog snarare valutan köpet görs i som styr. Köpt en del från england i höst och kursen verkar stämma med MC officiella kurs. Var har du fått uppgiften att kortföretaget tar valutapåslaget? Jag har bestämt för mig att detta läggs på av individuella banker. Se det såhär; varför skulle MC/VISA vara "snälla" mot icabanken när de inte är det mot någon annan?
Citera
2012-08-29, 23:05
Medlem
Någon som har mer klarhet i denna fråga?
Dvs. Hur påverkar de olika bankernas valutaväxlingspåslag vid onlineköp från sverige?
Citera
2013-02-05, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rzr
Någon som har mer klarhet i denna fråga?
Dvs. Hur påverkar de olika bankernas valutaväxlingspåslag vid onlineköp från sverige?

Jag är 99,99% säker på att det som styr huruvida det blir ett valutaväxlingspåslag INTE är huruvida du som fysisk person befinner dig i ett annat land än Sverige när du gör köpet utan snarare huruvida köpet är gjort i en annan valuta.

Alltså: sitter du hemma i Sverige och köper någonting från en utländsk internetbutik, kommer det alltid att bli ett påslag (så tillvida att du inte har tex. icabanken eller någon annan bank som inte har något sådant påslag. av flera skäl skulle jag dock ALDRIG använda mig av icabanken)

Generellt gäller också följande: så fort du har en fråga till banken, oavsett hur stor eller liten den är: RING DEM och fråga. Jag ringer min bank i snitt en gång i månaden. Alltid lika smidigt (speciellt SEB dit man kan ringa dygnet runt)
Citera
2013-02-05, 08:45
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannyFOO
av flera skäl skulle jag dock ALDRIG använda mig av icabanken)

Inte för att jag skulle sluta använda icabanken som jag använt sedan 2005 men av nyfikenhet, varför ?
Citera
2013-02-05, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Inte för att jag skulle sluta använda icabanken som jag använt sedan 2005 men av nyfikenhet, varför ?

Nu blir detta lite OT här, men samtidigt inte.

Här är ett par snabba skäl att ogilla icabanken:

1. Otrevliga
all kontakt med dem sker nödvändigtvis över telefon eller epost. i mitt fall: via telefon. av alla ca. 15 ggr jag ringt dem har de varit trevliga 0 gånger, neutrala kanske 10 gånger och RIKTIGT otrevliga 4-5 ggr.

2. Fåniga uttagsregler
max 3000 kr/uttag och max 15000 kr /4 dagar (SEB låter en tex ta ut 24'000/ 4 dagar). Och varför kan man inte se sitt saldo när man kör in kortet i icas egna bankomater? Nej istället måste man antingen logga in i sin internetbank alternativt låta dem i kassan på en icabutik kolla ens saldo? Idiotiskt.

3. Värdelösa bolåneräntor + inkompetenta i detta avseende
Räntan de erbjöd och som gubben i luren påstod var den lägsta möjliga låg ca 1,3% över den jag fick hos SEB. Ica-gubben skrattade åt mig när jag berättade vilken ränta SEB erbjöd mig. Sedan "informerade" han mig om att jag hade missuppfattat vad SEB sagt och att det var OMÖJLIGT att få denna ränta.

4. Krånglig inloggning i internetbanken.
Alldeles för många olika koder hit och dit att hålla reda på. Varför alla dessa tusen koder när man ändå måste ha själva visakortet? Borde räcka med en låskod i själva dosan? Alternativt en kortkod?

5. FUL och oöverskådlig internetbank

6. Förändrar villkoren utan att informera kunden
En gång när jag var inloggad i internetbanken såg jag av en ren slump att en ny meny hade tillkommit på sidan. Klickar där och ser att mitt kort är spärrat för användning överallt förutom Sverige (vilket det alltså inte varit några dagar tidigare) och att jag nu måste sitta och manuellt "klicka i" var jag vill att det skall vara möjligt att använda kortet.

Jag har varit kund hos SEB sedan 1990-talet och de har aldrig gjort mig besvikna.
Senast redigerad av HannyFOO 2013-02-05 kl. 09:38.
Citera
2013-02-05, 09:46
Medlem
sucuks avatar
Hmm som jag misstänkte, flera skäl varav inget var särskilt relevant när man har icabanken som kompletterande bank och som bankkort vid resor och köp utomlands. Tack för klargörandet dock.
Citera
2013-02-05, 11:30
Medlem
GE moneybank's Mastercard är inte dumt
  • inget årsavgift
  • inget valutaväxlingspåslag
  • ingen uttagsavgift (man betalar ränta från dag 1 på kontantuttag)
Citera
2013-02-05, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Hmm som jag misstänkte, flera skäl varav inget var särskilt relevant när man har icabanken som kompletterande bank och som bankkort vid resor och köp utomlands. Tack för klargörandet dock.

Vad som är relevant för personer som befinner sig i utlandet eller inte beror väl helt på VAD dessa personer sysselsätter med i utlandet.

Det största problemet med icabanken som jag stött på under mina 6 månader i utlandet är den fånigt lågt satta gränsen för uttag. Eftersom jag har behövt betala hyra på ca 14000/mån kan du ju själv räkna ut själv hur smidigt det är att behöva ta ut dessa pengar i 3 omgångar och sedan inte vara tillåten att ta ut mer pengar på 4 dagar.

Sedan gör tidsskillnaden (9 timmar) förstås att jag måste stanna vaken tills mitt i natten för att kunna ringa dem (när jag är utomlands) alternativt uppleva en mycket utdragen mailkonversation pga samma tidsskillnad.

Dessa två punkter har varit relevanta för mig, när jag varit utomlands.

Nämnas bör att avsaknad av valutapåslag är det enda skälet till att jag använt mig av Ica-banken under denna tid.
Senast redigerad av HannyFOO 2013-02-05 kl. 22:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in