2010-12-09, 18:38
Medlem
Tjenare!

Har nu fått en uppgift att göra en sinus kurva med bestämda värden (te.x 15, 14, 9, 2, 1, 2, 5, 7, 13). Läraren sa att detta var väldigt svårt att ta fram för hand och sade att man gärna fick använda sig av program man hittade på internet. Jag har letat men inte hittat.

Det jag eftersöker är alltså ett program som generar en kurva (sinuskurva då), med bestämda värden. Hon sa att det fanns flertalet, men nästa gång jag ser henne är tillfället då jag ska redovisa detta och jag känner att jag gärna vill fixa det innan det.

Så är det någon som sitter på ett, eller vet vart man kan finna ett program som uppfyller mina "krav"?
Tack på förhand!
Citera
2010-12-09, 18:40
Medlem
Kolla om du hittar något här - http://www.google.se/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=sine+curve+software
Citera
2010-12-09, 18:46
Medlem
datoriprograms avatar
Testa se om www.wolframalpha.com klarar det. Skriv bara in funktionen i "sökfältet"
Citera
2010-12-09, 18:47
Medlem
Pontsnuss avatar
Www.geogebra.org är perfekt för uppgiften du eftersöker!
Citera
2010-12-09, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mAzty
Tjenare!

Har nu fått en uppgift att göra en sinus kurva med bestämda värden (te.x 15, 14, 9, 2, 1, 2, 5, 7, 13). Läraren sa att detta var väldigt svårt att ta fram för hand och sade att man gärna fick använda sig av program man hittade på internet. Jag har letat men inte hittat.

Det jag eftersöker är alltså ett program som generar en kurva (sinuskurva då), med bestämda värden. Hon sa att det fanns flertalet, men nästa gång jag ser henne är tillfället då jag ska redovisa detta och jag känner att jag gärna vill fixa det innan det.

Så är det någon som sitter på ett, eller vet vart man kan finna ett program som uppfyller mina "krav"?
Tack på förhand!
Excel kan väl plotta grafer om man inte har något annat trevligare program.
Citera
2010-12-09, 20:15
Medlem
pissoars avatar
Vaddå med bestämda värden?
Citera
2010-12-09, 21:21
Medlem
Här har du en sinuskurva som antar alla ovan nämnda värden.

y = 15sinx

Jag förstår faktiskt inte vad du menar.
Citera
2010-12-09, 21:49
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Tjenare!

Tack på förhand!
Nej det är inte alls svårt.

Egentligen skall man skapa en funktion som då
f(x) = 15
f(x) = 14
f(x) = 9
osv osv o sv

Då väljer vi
15sin(x) = 15

Är den det för något x? Ja det är den

15sin(x) = 14
Är den det för något x? Ja det är den

Eftersom sinus är kontinuerlig och har en värdemängd mellan -15 och 15 så kommer den också uppfylla alla värden däremellan.
Citera
2010-12-09, 22:17
Medlem
Alltså, detta är min slutgiltiga uppgift i matte D och den är klurig.
Värdena jag sa förut var bara random och jag kommer inte ihåg vilka de var. Men jag ska sätta upp en sinuskurva för förbrukningen av olja per månad. Vet att den ena månaden är 15liter, andra 14, osv. Kommer se ut som en sinuskurva då den är stor på våren, mindre på sommaren och ökar igen mot vintern.

Det är inte så enkelt som f(x) = 15sin(x), då detta endast betyder att den kommer att gå från -15 till 15. Detta vill jag inte. Vill att den skall gå från kanske 1 eller två till 15 och vill att den ska träffa alla mina punkter.

Tack för tipset ang. GeoGebra, vet att vi testat det i skolan, men vet inte om detta funkar till uppgiften.
Får kolla igenom de andra tipsen imorrn, hinner inte nu. livet är hårt som natur/musik-are runt jul, haha. =)
Citera
2010-12-09, 22:25
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
vill att den ska träffa alla mina punkter.
Det gör den ju, om du menar y-värden med alla dina värden. Då når den alla de y-värden du just besrekv, exakt varenda värde mellan -15 och 15 når den.
Citera
2010-12-09, 23:15
Medlem
Det du inte skrivit men som jag antar att du menar är att värden ska antas för något visst x-värde.

T ex f(2)=10, f(4)=-12 osv

En sinuskurva f(t) = A*sin(w*t) har två parametrar du kan ändra A och w. Som mest kan du vara säker att "träffa" tre y-värden. Har du fler punkter så kan du inte säkert "träffa" alla punkter utan det man oftast gör då är att göra en regression mha minsta kvadratmetoden.

Du måste helt enkelt förklara vad du ska göra om du vill ha hjälp.
Citera
2010-12-09, 23:48
Medlem
Mahhbechhs avatar
Bestäm amplituden med fasta värden så du får att kurvan träffar alla y-värden du vill åt. Det är precis så som bängt skrev.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in