2010-12-09, 23:59
Medlem
Ponsardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mAzty
Alltså, detta är min slutgiltiga uppgift i matte D och den är klurig.
Värdena jag sa förut var bara random och jag kommer inte ihåg vilka de var. Men jag ska sätta upp en sinuskurva för förbrukningen av olja per månad. Vet att den ena månaden är 15liter, andra 14, osv. Kommer se ut som en sinuskurva då den är stor på våren, mindre på sommaren och ökar igen mot vintern.

Det är inte så enkelt som f(x) = 15sin(x), då detta endast betyder att den kommer att gå från -15 till 15. Detta vill jag inte. Vill att den skall gå från kanske 1 eller två till 15 och vill att den ska träffa alla mina punkter.

Tack för tipset ang. GeoGebra, vet att vi testat det i skolan, men vet inte om detta funkar till uppgiften.
Får kolla igenom de andra tipsen imorrn, hinner inte nu. livet är hårt som natur/musik-are runt jul, haha. =)

http://www.wolframalpha.com/input/?i=plot+3cos(x*2pi/365)%2B12+from+0+to+365
Citera
2010-12-10, 08:26
Medlem
dxdps avatar
TI-miniräknare kan göra regression till y = A*sin(kx+v) + B också. Kolla under stat-delen så ser du om du har en sådan, då måste du dock ha par, dvs (x,y) som ska ligga på kurvan. Bara y-värden hjälper inte så mycket..
Citera
2010-12-10, 08:27
Medlem
Okej pojkar, tar med mig uppgiften hem idag och skriver om den då. Jag skumläste bara igenom uppgiften igår och kan säkert ha fel.

Men enkelt förklarat (vad jag kommer ihåg), så är det som så att jag har ett hus som drar olja. Den drar olika mycket varje månad (drar mycket på våren, mindre på sommaren och ökar igen på vintern) och sen ska jag göra en sinuskurva till detta.

Men tar med mig uppgiften hem, har säkert missat något eller missuppfattat någonting...
tack för att ni är så engagerade iaf!

Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
TI-miniräknare kan göra regression till y = A*sin(kx+v) + B också. Kolla under stat-delen så ser du om du har en sådan, då måste du dock ha par, dvs (x,y) som ska ligga på kurvan. Bara y-värden hjälper inte så mycket..
Det är precis det jag har.
Månad ett är förbrukningen 15liter, månad 2 är den 14, månad 3 - 9liter osv, ungefär. Detta funkar eller?
Senast redigerad av mAzty 2010-12-10 kl. 08:29. Anledning: EDIT
Citera
2010-12-10, 08:33
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Det är precis det jag har.
Månad ett är förbrukningen 15liter, månad 2 är den 14, månad 3 - 9liter osv, ungefär. Detta funkar eller?

Ja. Lägg upp månaderna i en lista, till exempel L1:
1
2
3
4
5

osv och lägg sedan motsvarande förbrukning i lista L2
15
14
9
osv

Så går du sen under Stat -> Calc -> Sinreg så ger den en anpassning.

Edit: under sinreg ska du skriva:
SinReg L1,L2

dvs x-värden först och y-värden sen. Den anpassar tydligern till y=a*sin(bx+c)+d och ger a,b,c,d värden sen.
Citera
2010-12-10, 08:45
Medlem
Citat:
Ja. Lägg upp månaderna i en lista, till exempel L1:
1
2
3
4
5

osv och lägg sedan motsvarande förbrukning i lista L2
15
14
9
osv

Så går du sen under Stat -> Calc -> Sinreg så ger den en anpassning.

Edit: under sinreg ska du skriva:
SinReg L1,L2

dvs x-värden först och y-värden sen. Den anpassar tydligern till y=a*sin(bx+c)+d och ger a,b,c,d värden sen.

Åh, L1 och L2. Kommer ihåg att jag gjort detta i fysiken, men ser inte framför mig nu hur jag gör det. ^^ Har en TI-84 om det hjälper.
tack btw! =)
Citera
2010-12-10, 13:04
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Åh, L1 och L2. Kommer ihåg att jag gjort detta i fysiken, men ser inte framför mig nu hur jag gör det. ^^ Har en TI-84 om det hjälper.
tack btw! =)

Är det här en fråga? Kolla till exempel:
http://www.austincc.edu/jthom/SineRegressionOnTIs.pdf

för en manual för exakt det du vill göra.
Citera
2010-12-10, 14:34
Medlem
en snabb googling på "trigonometric interpolation applet" resulterade i det här som första träff:

http://www.isaacdooley.com/java/ctd/index.html

...men så har jag svart bälte i googling också.
Citera
2010-12-10, 15:01
Medlem
evolutes avatar
Ett alternativ där metoden ligger inom ramen för kursen (?) är att serieutveckla f(x) = a + bsin(cx + d) kring ditt medel-x och använda linjära minsta kvadratmetoden för att bestämma a, b, c, d. Det kräver lite matrislek visserligen.
Citera
2010-12-12, 15:06
Medlem
Citat:
Är det här en fråga? Kolla till exempel:
http://www.austincc.edu/jthom/SineRegressionOnTIs.pdf

för en manual för exakt det du vill göra.

Testade me den manualen och kan få fram punkter som jag vill och får fram en sinusfunktion.
Men när jag sedan sätter in sinus funktionen så blir den i princip bara ett rakt sträck och träffar endast två punkter ( de som ligger i mitten så att säga). Detta verkar inte funka ;(

EDIT!: Hade räknaren inställd på Grader och inte Radianer och nu löste det sig. Wha, läraren som sa att detta var svårt och behövde program i datorn, funkade ju med min Miniräknare. Tack som fan!
Senast redigerad av mAzty 2010-12-12 kl. 15:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in