2010-12-09, 15:57
Bannlyst
Förbannad man blir. Någon funktion har använt min Hotmail adress (min privata) till att skicka ut massmail till alla på min kontaktlista. Halva bekantskapskretsen mailar/ringer och undrar vad jag menade med mailet .. där det stod:

"Hello, I purchased promotional products from a business company: vogueele.com , when I received and open it, loving too much, very happy to share with you the company, I believe you will also like it"

Självklart har jag bytt lösenord direkt, men om det hjälpt eller inte har man ju ingen aning om. Vad är detta? Är det en mask? Har nån hittat en mailbugg? Mailets ämnesrad var märkt "FW:FW", kan betyda att det skickats till min brevlåda och den letat sig vidare därifrån. Men det ska vara plaintext-mail, ingen kod, inga bilder ... ingenting.

Har inte slarvat med lösenordet alls, använder inte trådlöst, MSE har inte rapporterat minsta störning, och ingen har haft tillgång till nån av datorerna, garanterat. Men två rader i mail-källan oroar lite:
X-SID-Result: Pass
X-AUTH-Result: PASS
Ska snoka och se om detta betyder att 'lösenords-auktoriseringen' passerats.

Jag vill förhindra att sån här skit händer, för det sänker ens trovärdighet ganska ordentligt. (Vill inte lämna hotmail, använder det fullt ut).

Nån som känner igen det här? Tankar? Tips?
Senast redigerad av OpusOne 2010-12-09 kl. 16:02.
Citera
2010-12-09, 16:02
Medlem
Divino Codinos avatar
Detta har varit uppe tidigare, jag har även varit "utsatt" för något dyl.

Som jag förstod det då så kan en bot använda sig av din emailadress som avsändare, alltså skicka mail som ser ut att vara från dig men som egentligen inte är det...

Edit: Tyvärr vet jag inte hur du kan förebygga detta.
Citera
2010-12-09, 16:04
Medlem
shadews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpusOne
Förbannad man blir. Någon funktion har använt min Hotmail adress (min privata) till att skicka ut massmail till alla på min kontaktlista. Halva bekantskapskretsen mailar/ringer och undrar vad jag menade med mailet .. där det stod:

"Hello, I purchased promotional products from a business company: vogueele.com , when I received and open it, loving too much, very happy to share with you the company, I believe you will also like it"

Självklart har jag bytt lösenord direkt, men om det hjälpt eller inte har man ju ingen aning om. Vad är detta? Är det en mask? Har nån hittat en mailbugg? Mailets ämnesrad var märkt "FW:FW", kan betyda att det skickats till min brevlåda och den letat sig vidare därifrån. Men det ska vara plaintext-mail, ingen kod, inga bilder ... ingenting.

Har inte slarvat med lösenordet alls, använder inte trådlöst, och ingen har haft tillgång till nån av datorerna, garanterat. Men två rader i mail-källan oroar lite:
X-SID-Result: Pass
X-AUTH-Result: PASS
Ska snoka och se om detta betyder att 'lösenords-auktoriseringen' passerats.

Jag vill förhindra att sån här skit händer, för det sänker ens trovärdighet ganska ordentligt. (Vill inte lämna hotmail, använder det fullt ut).

Nån som känner igen det här? Tankar? Tips?

Först av allt; LOL.

1) Förmodligen har du någon form av malware på datorn alternativt loggat in på någon dator som varit infekterad. Sök igenom alla misstänkta datorer med något bra antivirusprogram. Det du har installerat i nuläget kan ha missat infektionen. Förslagsvis kan du använda Hitman eller Malwarebytes Anti-Malware.

2) En annan faktor kan vara att någon spoofar din mailadress så att det enbart ser ut som att mailet är från dig. Men jag tror inte det eftersom det verkar som om någon också har tillgång till din kontaktlista. Egentligen spelar det ingen roll längre vad du gör, eftersom någon nu har alla dina vänners adresser samt din e-post adress och kan spamma dem hur mycket som helst. Jag tycker ändå du ska gå igenom punkt 1, då detta är det enda du kan göra i nuläget.
Senast redigerad av shadew 2010-12-09 kl. 16:06.
Citera
2010-12-09, 16:05
Medlem
boostankans avatar
Om byta lösenord inte råder bot på problemet så gissar jag på att det är någon slags trojan/keylogger i din dator som hela tiden får reda på det nya lösenordet. Se till att leta rätt på skiten, eller installera om hela datorn om du verkligen vill bli väck problemet.

Edit: var visst inte först på bollen.
Citera
2010-12-09, 16:10
Bannlyst
Tackar för tipsen, tankar 5st malware program as we speak. Inatt ska CPUn få svettas jävlar.
Citat:
Ursprungligen postat av shadew
Först av allt; LOL.
Vadå LOL? Skit på dig, det här är tragik ju
Citat:
2) ... eftersom någon nu har alla dina vänners adresser samt din e-post adress och kan spamma dem hur mycket som helst.
Men vederbörande lär inte spamma från sin egna domän, utan ser väl till att maila via/från andras konton? Att folk får spam är inte mycket att göra åt. Problemet är när dom får det från just min adress. Om det är så, så tänker jag att lösenordsbyte åtminstone kan sinka fanskapen några timmar, så man hinner göra nåt.
Senast redigerad av OpusOne 2010-12-09 kl. 16:24.
Citera
2010-12-09, 16:27
Medlem
shadews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpusOne
Tackar för tipsen, tankar 5st malware program as we speak. Inatt ska CPUn få svettas jävlar.
Vadå LOL? Skit på dig, det här är tragik ju
Men vederbörande lär inte spamma från sin egna domän, utan ser väl till att maila via/från andras konton? Att folk får spam är inte mycket att göra åt. Problemet är när dom får det från just min adress. Om det är så, så tänker jag att lösenordsbyte åtminstone kan sinka fanskapen några timmar, så man hinner göra nåt.

Det går att fejka någons mailadress, tyvärr. Testat att söka igenom potentiella riksdatorer efter hot?
Citera
2010-12-09, 16:36
Bannlyst
Citat:
Det går att fejka någons mailadress, tyvärr. Testat att söka igenom potentiella riksdatorer efter hot?
!#$&%?!!
Är väl iofs ett snäpp besvärligare att spoofa, för om man mailar från mitt konto syns ju bara hotmails IP. Spoofar han måste han väl först köra .. nånting, proxy, tunnel, nåt. Fast .. äh, har man det här mindsettet lär man väl ha sånt nära till hands ändå ... jävla idioter ..
Senast redigerad av OpusOne 2010-12-09 kl. 16:43.
Citera
2010-12-09, 17:12
Medlem
Har samma problem. Detta har gjort att jag har dumpat min hotmail helt och hållet och använder istället gmail. Det känns om att man inte har någon kontroll över det utan man får väl kanske maila microsoft och be dem ta bort emailkontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in