Jag är uppe vid den här tiden på natten för att jag vaknade av en mardröm. Jag drömde att jag var med mina kids (i drömmen var de fortfarande barn, kanske 10 och 12 år) i en shoppinggalleria. Där var det en kö till någon aktivitet. Vi gick fram, och såg att det var en kvinna med indiskt utseende som målade röda runda märken i pannan på tjejer/kvinnor som gick fram. En sådan där köpfrämjande aktivitet som köpcentrumen har ibland, tänkte jag.
Min dotter och jag gick fram (min son stod en bit bort och såg besvärad ut, som han skulle ha gjort i verkligheten också!

) och vi fick det runda, röda märket i pannan. Det kändes kallt mot huden när kvinnan målade dit det.
Sedan var det plötsligt svartmuskiga ungdomar med gevär överallt, och jag sa "spring!" och tog ett barn i vardera handen. Och plötsligt förstod jag: de där märkena var till för att de skulle kunna sikta bättre, eller drog rentav till sig kulorna! Kvinnan var inte någon snäll mystant, utan hon var i maskopi med ungdomsgänget som sköt folk i gallerian!

Där vaknade jag.
Kan som vanligt pussla ihop var allting kommer ifrån:
- ungdomsgänget som sköt, det var för att jag läste om gängen och skjutningarna som drabbar allmänheten, i tidningarna senast igår. Var ju en presskonferens om eländet också häromdagen.
- en kvinna som sitter och målar folk i en shoppinggalleria: såg en annons där något eventföretag sökte folk som ville ta sådana uppdrag, man skulle få lära sig ansiktsmåleri av dom. Men då var det inte indiska märken, utan man skulle måla djuransikten på barn
- det indiska kastmärket: dels så såg jag för inte så länge sedan i TV-serien "Magnificent Century - Kösem", som handlar om det Ottomanska hovet på 1600-talet (har nämnt den förr), när en Sultana som har just ett indiskt utseende (det var dock inte den skådespelerskan som var med i min dröm) målade en sådan prick i pannan på sin dotter. Och:
- jag har haft lite roligt på sista tiden åt min indiske granne, som arbetar som Foodora-cykelbud men klär sig som en sultan! Han har en turban med en stor juvel i (som MÅSTE vara gjord av glas... eller?) och en broderad kaftan när han cyklar och levererar folks mat!