Drömde en pinsam mardröm...
Bakgrunden (i verkligheten) är denna. När jag gick på högstadiet hade jag ett problem (inget med sex att göra utan ett helt annat område i livet). Man fick ju alltid höra att "om du har problem ska du inte tveka att vända dig till någon lärare som du litar på". Jag hade en väldigt trevlig lärare i engelska och religion, och jag stannade efter en lektion och bad om råd med detta. Visste inte riktigt vad jag väntat mig att han skulle göra, men han var konstigt likgiltig. Nästa lektion skrev han upp ett telefonnummer till en myndighet på svarta tavlan, utan att säga något direkt till mig. Han nämnde det aldrig med ett ord, följde inte upp. Och jag kände mig så sviken och skämdes dessutom för att han nu kände till detta skämmiga, när jag s.a.s. inte fått något för det.
I drömmen i natt var jag tillbaka i klassen, och vi hade vi varit på klassresa och jag hade blivit utsatt för en våldtäkt. (Varken det ena eller det andra har hänt i verkligheten.) Jag bestämde mig för att berätta det för min lärare. Jag berättade om våldtäkten i detalj, i sådana detaljer som jag aldrig någonsin yppat ens för en älskare...

Läraren reagerade på samma sätt som den där gången i verkligheten, d.v.s. inte alls. Han var helt likgiltig. Större delen av drömmen gick ut på att jag skämdes för att jag hade berättat för honom och för att han nu visste. "Hur kunde jag säga DET till Magister S?" Och det var detta som var mardrömmen, inte våldtäkten (som jag aldrig upplevde i drömmen).
En sådan dröm visar väl på hur vuxnas beteende mot barn och unga kan sätta spår i många år... Jag tycker fortfarande att den läraren (i verkligheten nu igen) handlade fel, när han inte kopplade in skolsyster, kurator, sociala myndigheter och så vidare FORT den gången och höll kvar kontakten med mig och visade att han brydde sig...