2021-02-04, 16:06
Medlem
VAR exakt i geografin finns/fanns det gamla ålderdomshemmet i Hurva där Hedin mördade flera och sedan satte fyr på...? Det finns ett antal bud i frågan - och kollar jag på Google Earth verkar inget av dem stämma. Det som ett tag var Lampia är en av kandidaterna, likaså en av skolbyggnaderna, boningshuset till en gård i östra delarna av byn osv - men ingen verkar stämma. Hembygdsföreningen talar om hur ålderdomshemmet renoverades efter branden - men är rysligt diskreta med att ange exakt plats. Fast det är kanske som vid ett annat skånskt historiskt mord, Yngsjömordet, där det enda man kan få som geografisk plats är ett numera ganska nybyggt hus öster om Yngsjö Kapell. Huset förföll ju, och revs - och sannolikt även källaren där det omtalade mordet skedde. Men det är alltid spännande att åtminstone via Google Earth Street view titta runt lite - om man nu har lite morbida böjelser alltså...

Man var ju förr noga med att lägga ålderdomshem på kyrkans mark, gärna så att de gamla hade utsikt ut över kyrkogården (...), men där i Hurva verkar det inte gå att hitta ett hus som ens i närhet liknar det rejält brandskadade gamla ålderdomshemmet, varken före eller efter renovering.

Tips någon...? :-)
Citera
2021-02-05, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Eftersom Tore Hedin mördade vid tre olika tillfällen så blev han inte enbart Sveriges värste massmördare utan även seriemördare.

Även jag har besökt Hurva, Tjörnarp och Bosarpasjön. Även jag kände kriminalhistoriens vingslag när jag besökte dessa platser.

Var låg/ligger det gamla ålderdomshemmet i Hurva...?
Citera
2021-02-05, 15:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur byggnaden såg ut 1952.

Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Var låg/ligger det gamla ålderdomshemmet i Hurva...?

Nu var det länge sedan jag var där och jag är inte hemma i dessa trakter och därför är jag osäker på var det f. d. ålderdomshemmet låg.

Jag har för mig att det har varit bl. a. en lampbutik. Ett bra igenkänningstecken är att längst upp på den vänstra gaveln, från stora ingången sett, uppemot taket finns årtalet 1900. Detta årtal bör finnas kvar än idag.

1952 så hade byggnaden två fönster till vänster om ingången och ett eller två till höger. På den vänstra gaveln fanns det först tre fönster och ovanför dessa ytterligare två. På taket ovanför ingången fanns tre små takfönster. Byggnaden hade också två låga skorstenar.

https://bilderisyd.se/produkt/sdsarkivhurva4/
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-02-05 kl. 15:15.
Citera
2021-02-05, 16:11
Medlem
Citat:
Nu var det länge sedan jag var där och jag är inte hemma i dessa trakter och därför är jag osäker på var det f. d. ålderdomshemmet låg.

Jag har för mig att det har varit bl. a. en lampbutik. Ett bra igenkänningstecken är att längst upp på den vänstra gaveln, från stora ingången sett, uppemot taket finns årtalet 1900. Detta årtal bör finnas kvar än idag.

1952 så hade byggnaden två fönster till vänster om ingången och ett eller två till höger. På den vänstra gaveln fanns det först tre fönster och ovanför dessa ytterligare två. På taket ovanför ingången fanns tre små takfönster. Byggnaden hade också två låga skorstenar.

Tack! Jag har också varit inne på att det var fd LYSIA som man ser på Google Earth Street view, men inget av 1900 eller andra kännetecken stämmer...
Citera
2021-02-05, 16:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Annorlunda färg.

Citat:
Tack! Jag har också varit inne på att det var fd LYSIA som man ser på Google Earth Street view, men inget av 1900 eller andra kännetecken stämmer...

Jag förstår.

Märkligt att årtalet kan ha blivit borttaget. Här är ett något ev. senare foto på byggnaden. Verkar ha ändrat färg något. 1951-52 var färgen vit. Fotot kan också vara innan då morden begicks.

Citera
2021-02-05, 16:49
Medlem
Citat:

HUR hittade Du rätt hus...? Frågade Du på byn eller...? Den bild Du länkade till har jag kollat på fram och baklänges tidigare, men jag är inte människa att hitta något hus i byn via Google Earth som liknar detta. Möjligen Bokebo Förskola på Eslövsvägen 1, Hurva, men den gamla lampaffären som nyligen flyttat på Eslövsvägen 2, Hurva - där stämmer ju ingenting...
Citera
2021-02-05, 16:54
Medlem
Citat:
Jag förstår.

Märkligt att årtalet kan ha blivit borttaget. Här är ett något ev. senare foto på byggnaden. Verkar ha ändrat färg något. 1951-52 var färgen vit. Fotot kan också vara innan då morden begicks.

Tja, där detta hus visas på kartan i Din länk finns det en gård som inte bär några som helst likheter med huset på bilderna. Så har inte huset rivits, - vilket jag inte tror då jag sett uppgifter på att det reoverades, då är vi lost in space... Vi får hoppas att någon kriminalhistoriskt intresserad runt Hurva har lokaliserat huset!
Citera
2021-02-05, 21:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
1930.

Citat:
HUR hittade Du rätt hus...? Frågade Du på byn eller...? Den bild Du länkade till har jag kollat på fram och baklänges tidigare, men jag är inte människa att hitta något hus i byn via Google Earth som liknar detta. Möjligen Bokebo Förskola på Eslövsvägen 1, Hurva, men den gamla lampaffären som nyligen flyttat på Eslövsvägen 2, Hurva - där stämmer ju ingenting...

Jag har besökt bl. a. Hurva för länge sedan.

Åkte runt där och tittade som snabbast. Nej jag frågade ingen på orten om det omtalade f. d. ålderdomshemmet. Minns att jag såg en byggnad som jag tyckte liknade ålderdomshemmet och tänkte att det här stället kan det kanske vara. Jag var där för ca 20 år sedan.

https://www.sjobergbildbyra.se/fotow...21605.jpg.info

Årtalet skall inte vara 1900 utan måste vara 1930.

Ytterligare uppgifter om ålderdomshemmet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hurva

Citat:

"Hurvas ålderdomshem byggdes 1930 efter att gamla fattighuset hade rivits. 1952 eldhärjades hemmet som en följd av Hurvamorden och något år senare byggdes ett nytt hem. I början av 1980-talet byggdes nya pensionärslägenheter om 2 rok och ålderdomshemmet blev Hurva byahus. Då skapades gemensamhetslokaler som upphörde då lokalerna uppläts åt förskolan Bokebo 1997."
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-02-05 kl. 21:29.
Citera
2021-02-05, 23:00
Medlem
Citat:
Jag har besökt bl. a. Hurva för länge sedan.

Åkte runt där och tittade som snabbast. Nej jag frågade ingen på orten om det omtalade f. d. ålderdomshemmet. Minns att jag såg en byggnad som jag tyckte liknade ålderdomshemmet och tänkte att det här stället kan det kanske vara. Jag var där för ca 20 år sedan.

https://www.sjobergbildbyra.se/fotow...21605.jpg.info

Årtalet skall inte vara 1900 utan måste vara 1930.

Ytterligare uppgifter om ålderdomshemmet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hurva

Citat:

"Hurvas ålderdomshem byggdes 1930 efter att gamla fattighuset hade rivits. 1952 eldhärjades hemmet som en följd av Hurvamorden och något år senare byggdes ett nytt hem. I början av 1980-talet byggdes nya pensionärslägenheter om 2 rok och ålderdomshemmet blev Hurva byahus. Då skapades gemensamhetslokaler som upphörde då lokalerna uppläts åt förskolan Bokebo 1997."

Varmt tack! Då är problemet ju löst! Jag tyckte väl att det huset såg mera ut som det gamla ålderdomshemmet än den gamla lampaffären! Nu är ju enligt Google Maps det här huset extremt ombyggt och påbyggt, men nu vet jag i varje fall vilket hus det var! Stort tack för Din hjälp!
Citera
2021-02-06, 12:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det f. d. ålderdomshemmet idag.

Citat:
Varmt tack! Då är problemet ju löst! Jag tyckte väl att det huset såg mera ut som det gamla ålderdomshemmet än den gamla lampaffären! Nu är ju enligt Google Maps det här huset extremt ombyggt och påbyggt, men nu vet jag i varje fall vilket hus det var! Stort tack för Din hjälp!

Bara roligt att kunna hjälpa till.

Jag ville också få reda på vilket hus som en gång var ålderdomshemmet.
Citera
2021-02-10, 05:11
Medlem
Soterns avatar
Är det detta?

https://www.google.se/maps/@55.79713...7i13312!8i6656
Citera
2021-02-10, 08:09
Medlem
På fasaden står det 1925, men det är mycket likt det hus jag har sett i reportage om morden i artiklar från 1950-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in