Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-28, 18:35
  #73
Medlem
SvendPris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Kan bara stämma in i hyllningskören och rekommendera Hurvamorden om det tragiska människoödet Tore Hedin. Ett genuint svenskt hantverk med manus av Max Lundgren. En nyanserad och i grunden sympatisk skildring av "monstret" Hedin. Smart, utan att bli spekulativ, och med briljant skådespel rakt igenom. Filmad "on location" med vackra exteriörer från Skåne.

PS. Filmens klimax ger mig gåshud. DS.

Bra film men med en hel del felaktigheter.
Citera
2017-12-28, 18:36
  #74
Medlem
SvendPris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Den mördade Allan Nilssons far tar hand om hunden Peggy som springer omkring och letar efter sin husbonde.

http://bilderisyd.se/index.php/1951/jobetorehedin020

Hunden var inte Allan Nilssons utan en grannes.
Citera
2018-01-23, 16:21
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvendPri
Bra film men med en hel del felaktigheter.

Du får gärna lista dom. En del anakronismer förekommer antagligen.
Citera
2018-03-02, 14:44
  #76
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Nu har Criminally Listed tagit upp Tore Hedin på Youtube publicerat den 1 mars. Börjar 7.26.

https://www.youtube.com/watch?v=PJLSawwq5Ek
Citera
2018-04-08, 07:36
  #77
Medlem
a-falangens avatar
En bra ljudbok som går på djupet i gåtan Tore Hedin finns nu på Storytel.

https://www.storytel.se/books/108499...ore-Hedin-S1E1
Citera
2018-04-27, 21:11
  #78
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ny artikel om Tore Hedin.

I Allers brott aprilnummer 2018 tas Tore Hedin upp på sidorna 88-91. Rikligt med foton.

Citat rubrik:

"Den omtyckte polismannen dolde en mörk hemlighet."

Citat från atikeln:

"Hedin är omtyckt av byborna. Visst tycker nog en och annan att han är lite märklig, udda figur, men han beskrivs annars som vänlig och glad, och folk litar på och tyr sig till honom."
Citera
2019-03-17, 08:40
  #79
Medlem
Läste precis Sveriges värsta massmördare - Gåtan Tore Hedin av Johan Persson. Det var en trevlig upplevelse, särskilt om man som jag har varit lite besatt av fallet sedan filmen 1986 och "turistat" till Hurva, Tjörnarp och Bosarpasjön för att känna kriminalhistoriens vingslag. Rekommenderas varmt med andra ord!
Citera
2019-03-17, 14:15
  #80
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kriminalhistoriens vingslag.

Citat:
Ursprungligen postat av england666
Läste precis Sveriges värsta massmördare - Gåtan Tore Hedin av Johan Persson. Det var en trevlig upplevelse, särskilt om man som jag har varit lite besatt av fallet sedan filmen 1986 och "turistat" till Hurva, Tjörnarp och Bosarpasjön för att känna kriminalhistoriens vingslag. Rekommenderas varmt med andra ord!

Eftersom Tore Hedin mördade vid tre olika tillfällen så blev han inte enbart Sveriges värste massmördare utan även seriemördare.

Även jag har besökt Hurva, Tjörnarp och Bosarpasjön. Även jag kände kriminalhistoriens vingslag när jag besökte dessa platser.
Citera
2019-03-18, 15:02
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Eftersom Tore Hedin mördade vid tre olika tillfällen så blev han inte enbart Sveriges värste massmördare utan även seriemördare.

Även jag har besökt Hurva, Tjörnarp och Bosarpasjön. Även jag kände kriminalhistoriens vingslag när jag besökte dessa platser.

Du har på sätt och vis rätt i att det är vid tre olika tillfällen, men mordet på föräldrarna brukar räknas in i samma händelse som det påföljande massmordet på ålderdomshemmet. Därav benämns han sällan eller aldrig som seriemördare och det är nog en rätt och riktig bedömning enligt mig.
Citera
2019-03-18, 15:57
  #82
Medlem
Skaraborg2s avatar
Seriemördare, massmördare och trippelmördare.

Citat:
Ursprungligen postat av england666
Du har på sätt och vis rätt i att det är vid tre olika tillfällen, men mordet på föräldrarna brukar räknas in i samma händelse som det påföljande massmordet på ålderdomshemmet. Därav benämns han sällan eller aldrig som seriemördare och det är nog en rätt och riktig bedömning enligt mig.

I o f s har du rätt i detta.

Skall man se litet kritiskt på det så mördade han faktiskt vid två olika tillfällen på två olika platser den 22 augusti 1952 - förutom mordet 1951.

Kom att tänka på detta fall?

Mördade samma dag två kvinnor på två olika platser i Köpenhamn 1953. 14 år efter dubbelmordet mördade han ytterligare en kvinna i Stockholm. Vad skall denne GM kallas för tycker ni? Seriemördare? Trippelmördare? Jag valde att kalla honom det förstnämnda.

(FB) Seriemördaren Karl Bertil Sjögren, Köpenhamn 1953 & Stockholm 1967"
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-03-18 kl. 16:03.
Citera
2019-03-18, 18:14
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
I o f s har du rätt i detta.

Skall man se litet kritiskt på det så mördade han faktiskt vid två olika tillfällen på två olika platser den 22 augusti 1952 - förutom mordet 1951.

Kom att tänka på detta fall?

Mördade samma dag två kvinnor på två olika platser i Köpenhamn 1953. 14 år efter dubbelmordet mördade han ytterligare en kvinna i Stockholm. Vad skall denne GM kallas för tycker ni? Seriemördare? Trippelmördare? Jag valde att kalla honom det förstnämnda.

(FB) Seriemördaren Karl Bertil Sjögren, Köpenhamn 1953 & Stockholm 1967"

Sjögren är en intressant filur, inte helt olik Mattias Flink tycks det mig. Patologiska och mordiska rus med förödande konsekvenser.

Vad gäller diskussionen om huruvida Sjögren och Hedin var seriemördare eller icke så är den förvisso mest av akademisk art. I Hedins och Sjögrens fall finns ett klart Modus Operandi, men de saknar både den "signatur" som John Douglas m.fl. brukar klassa som kännetecknande för seriemördare.

Med det sagt så har jag egentligen inget emot någon av benämningarna, det är väl mest Wikipedia som är betjänta av det

En intressant parentes som gäller Hedin och i viss mån förebådar framtiden är att Persson i sin goda bok berättar att Hedin och hans fästmö Ulla Östberg var på Malmö Stadsteater 1952 och såg en pjäs med Ernst-Hugo Järegård i huvudrollen. Det kittlar fantasin en smula.
Citera
2019-03-18, 19:14
  #84
Medlem
Skaraborg2s avatar
Har heller inget emot någon av benämningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av england666
Sjögren är en intressant filur, inte helt olik Mattias Flink tycks det mig. Patologiska och mordiska rus med förödande konsekvenser.

Vad gäller diskussionen om huruvida Sjögren och Hedin var seriemördare eller icke så är den förvisso mest av akademisk art. I Hedins och Sjögrens fall finns ett klart Modus Operandi, men de saknar både den "signatur" som John Douglas m.fl. brukar klassa som kännetecknande för seriemördare.

Med det sagt så har jag egentligen inget emot någon av benämningarna, det är väl mest Wikipedia som är betjänta av det

En intressant parentes som gäller Hedin och i viss mån förebådar framtiden är att Persson i sin goda bok berättar att Hedin och hans fästmö Ulla Östberg var på Malmö Stadsteater 1952 och såg en pjäs med Ernst-Hugo Järegård i huvudrollen. Det kittlar fantasin en smula.

Jag har heller inte emot någon av benämningarna.

Det var en intressant uppgift som jag inte har sett tidigare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback