2010-12-09, 02:32
Medlem
BesserWissers avatar
hej!

Hade inbrott i början på nov. Just då hade jag gjort 6 veckors arbete i kursen Grafisk kommunikation C som jag går via NTI distans. Vid inbrottet så stals alla mina datorer plus skoldatorn, allt material jag hade skapat under 6 veckor var borta. Kursen är en 200p kurs och var 10 veckor lång. Jag kontaktade läraren och förklarade läget om hur det låg till. Givetvis fanns det ju ingen möjlighet att klara kursen vid detta läget.

Han sa att jag skulle göra närvarorapporterna och så får jag bli IG i denna kursen.
Häromdagen fick jag då höra att CSN kan kräva tillbaka lån + bidrag som jag fått under just denna kursen kga att den blev ig med uteblivna resultat de 4 sista veckorna.

Jag kunde inte bli av med csn för då hade jag inte kunnat bo kvar eftersom jag behövde den inkomsten just då.

Nu har jag fått tag i ett extra jobb som kanske löser den biten.

men den stora frågan är:

Kan csn krångla med detta nu och kräva tillbaka pengar? Ska jag ringa dom och meddela läget? Kommer de då att dra in ersättningen? Jag har en kurs till som började denna veckan och den ska jag försöka klara med den dator jag nu fått låna. Så hur funkar det?
Citera
2010-12-09, 02:39
Medlem
PattiFnatts avatar
Csn kräver inte tillbaka pengar pga. otillräckliga studieresultat. Däremot kan du få problem med att få bidrag i framtiden. btw, du menar inte 200hp väl... och förstår inte vad din rubrik har med ämnet att göra
Citera
2010-12-09, 02:46
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PattiFnatt
Csn kräver inte tillbaka pengar pga. otillräckliga studieresultat. Däremot kan du få problem med att få bidrag i framtiden. btw, du menar inte 200hp väl... och förstår inte vad din rubrik har med ämnet att göra
haha glömde helt bort att nämna det jag undrade över hehe.

jag menar 200 gymnasie points. Och frågan jag ville ha ställt var, OM csn börjar krångla med att vilja ha tillbaka ersättning, tar då hemförsäkringen detta då jag blivit oskyldigt drabbad av detta krånglet pga inbrott?
Citera
2010-12-09, 02:57
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PattiFnatt
Csn kräver inte tillbaka pengar pga. otillräckliga studieresultat. Däremot kan du få problem med att få bidrag i framtiden.

Jodå, det kan de visst göra det. Men att en hemförsäkring skulle täcka upp det förefaller osannolikt.
Citera
2010-12-09, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Jodå, det kan de visst göra det. Men att en hemförsäkring skulle täcka upp det förefaller osannolikt.

Står ingenting om det på deras hemsida och jag har inte hört någon som råkat ut för det? Isåfall kommer jag att ligga risigt till.
Citera
2010-12-09, 03:12
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitchtit
Står ingenting om det på deras hemsida och jag har inte hört någon som råkat ut för det? Isåfall kommer jag att ligga risigt till.

http://www.csn.se/2.144?sokText=%C3%A5terkrav
Citera
2010-12-09, 03:35
Medlem
Citat:
http://www.csn.se/2.144?sokText=%C3%A5terkrav

Precis, jag har ägnat en del tid till att kolla igenom CSN efter ett sådant återkrav, men det finns inget på deras sida som tyder på att CSN kan kräva tillbaka pengar av dig för att du fått IG i kursen. IG är ett betyg. Problem kan dock bli om man får sträck i kursen - vilket tyder på att du inte gått den alls.
Citera
2010-12-09, 04:02
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitchtit
Precis, jag har ägnat en del tid till att kolla igenom CSN efter ett sådant återkrav, men det finns inget på deras sida som tyder på att CSN kan kräva tillbaka pengar av dig för att du fått IG i kursen. IG är ett betyg. Problem kan dock bli om man får sträck i kursen - vilket tyder på att du inte gått den alls.

Tja, så kan det kanske vara. Fast det låter ju konstigt om skolan skall kunna intyga att han har gått kursen med tanke på att det är en distansutbildning och han inte kan lämna in något som visar att han har gjort det som han skulle göra.
Citera
2010-12-09, 04:07
Medlem
Citat:
Tja, så kan det kanske vara. Fast det låter ju konstigt om skolan skall kunna intyga att han har gått kursen med tanke på att det är en distansutbildning och han inte kan lämna in något som visar att han har gjort det som han skulle göra.

Det var därför läraren sa åt honom att göra närvarouppgifterna för att kunna få betyget IG istället för sträck. Det är nog endast i högskolan närvaron räknas med studieresultat. En slutsats jag drar för att en vän på högskolan inte ska göra någon uppsats och därför kommer han få problem med CSN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in