2010-12-09, 00:29
Medlem
Hej!
Är väldigt desperat efter hjälp och tips. Råkade ut för en olycka och kommer vara sjukskriven ett bra tag. Försäkringskassan har nu, efter ett halvår, beräknat att min sjukpenning kommer att vara 2.750 kronor i månaden. Detta kommer inte ens räcka till min hyra! Dom hänvisar till lagar och regler men finns det någon möjlighet att försöka övertala dom om att höja sjukpenningen? Eller är dom stenhårda?

Deras tröst var att jag alltid kan ansöka om socialbidrag, men bor i bostadsrätt och vill inte kicka ut min sambo och min hund för att jag inte har pengar.

Det skulle va fint om ni kunde komma med lite erfarenheter och förslag! Både angående sjukpenning och socialbidrag, har inte ens en aning om hur svårt det är att få Soc.
Citera
2010-12-09, 00:45
Bannlyst
Soc och bostadsbidrag borde du få!
Citera
2010-12-09, 08:35
Medlem
leprasjuklings avatar
En handläggare kan ju inte höja din sjukpenning för att vara snäll, det vore ju tjänstefel fattar du väl?
Eftersom Sverige är ett rättssamhälle så bestäms inte sjukpenningen av den enskilde handläggaren godtyckligt utan av givna regler. Enda chansen är att påvisa att de inte följt regelverket, exempelvis att de inte räknat med någon av dina tidigare inkomster.

Varför du måste slänga ut sambo och hund bara för att du söker socialbidrag fattar jag inte.
Socialen tar ställning till din familjs hela inkomst, normen brukar vara drygt 3000 i månaden efter bostadskostnaderna.

Exempel:
Du har 2000 netto, Din sambo 14000, bostadskostnaden 9000,
(14000+2000-9000)/2=3500>3000. Detta bör ni klara er på och ni får inget socialbidrag.

Sedan räknar de med eventuella tillgångar, har du 100 000 på banken exempelvis kommer de säga att du får leva på dessa pengar och återkomma när de är slut.

Eftersom din sjukskrivning beror på en olycka så undrar jag hur du har det med privata försäkringar eller försäkringar din arbetsgivare tecknat.
Senast redigerad av leprasjukling 2010-12-09 kl. 08:42.
Citera
2010-12-09, 08:38
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkeschultz
Soc och bostadsbidrag borde du få!
Har man inga barn eller har sjukersättning,( inte sjukpenning!) så måste man vara under 28 eller över 65 för att kunna få bostadsbidrag.
Citera
2010-12-09, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
En handläggare kan ju inte höja din sjukpenning för att vara snäll, det vore ju tjänstefel fattar du väl?
Eftersom Sverige är ett rättssamhälle så bestäms inte sjukpenningen av den enskilde handläggaren godtyckligt utan av givna regler. Enda chansen är att påvisa att de inte följt regelverket, exempelvis att de inte räknat med någon av dina tidigare inkomster.

Varför du måste slänga ut sambo och hund bara för att du söker socialbidrag fattar jag inte.
Socialen tar ställning till din familjs hela inkomst, normen brukar vara drygt 3000 i månaden efter bostadskostnaderna.

Exempel:
Du har 2000 netto, Din sambo 14000, bostadskostnaden 9000,
(14000+2000-9000)/2=3500>3000. Detta bör ni klara er på och ni får inget socialbidrag.

Sedan räknar de med eventuella tillgångar, har du 100 000 på banken exempelvis kommer de säga att du får leva på dessa pengar och återkomma när de är slut.

Eftersom din sjukskrivning beror på en olycka så undrar jag hur du har det med privata försäkringar eller försäkringar din arbetsgivare tecknat.

Det jag reagerar på är att man kan nog knappast ha en boendekostnad på 9000 och få socbidrag. De kommer tvinga honom att hitta billigare boende först.
Citera
2010-12-09, 23:15
Bannlyst
Jag hade för ett tag sen soc bidrag och jag bor i en bostadsrätt. Det är inga problem.
Men se till att tjejen skriver någon annanstans, annars får du lägre soc bidrag.
Citera
2010-12-09, 23:22
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinMus
Jag hade för ett tag sen soc bidrag och jag bor i en bostadsrätt. Det är inga problem.
Men se till att tjejen skriver någon annanstans, annars får du lägre soc bidrag.

Bor hon där?
Senast redigerad av RoaldDahl 2010-12-09 kl. 23:27.
Citera
2010-12-09, 23:26
Medlem
RoaldDahls avatar
Äger man en bostadsrätt även om man s.a.s. inte "äger" den ännu, utan har en massa lån kvar, så kan man ALDRIG få socialbidrag! Man måste göra sig av med den, betala tillbaka de lån som är kvar och blir det då pengar över efter det så får man leva på dem helt enkelt. Så är det nästan alltid - OM vi nu inte talar om en väldigt kort period med socialbidrag!!! Då är det ju orimligt att man ska vara tvungen att göra en så stor apparat av det hela, för att klara sig kanske en viss månad bara. Likadant om du äger en bil och KAN transportera dig utan den. Inte alltid det går, men oftast.

Sedan är det så att man måste ha uttömt ALLA möjligheter att få/få låna pengar av sin familj, sina syskon, sina föräldrar, sin övriga släkt, sina vänner, sina grannar och först OM man kan bevisa att man sökt den hjälpen först, då och först då kan man eventuell få några kronor. Dock ej ALDRIG till skatteskulder, advokatarvoden och CSN-lån.
Citera
2010-12-09, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Äger man en bostadsrätt även om man s.a.s. inte "äger" den ännu, utan har en massa lån kvar, så kan man ALDRIG få socialbidrag! Man måste göra sig av med den, betala tillbaka de lån som är kvar och blir det då pengar över efter det så får man leva på dem helt enkelt. Så är det nästan alltid - OM vi nu inte talar om en väldigt kort period med socialbidrag!!! Då är det ju orimligt att man ska vara tvungen att göra en så stor apparat av det hela, för att klara sig kanske en viss månad bara.

Så är det inte i gbg verkar det som. Jag hade soc i 7 månader. Det var aldrig något prat om den
Jag har en kompis som har gått på soc i runt 10 månader och tränar varje dag bara.

Både jag och han kan sälja våra lägenheter med nästan miljonvinst. Båda är ombildningar i City.
Citera
2010-12-10, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinMus
Så är det inte i gbg verkar det som. Jag hade soc i 7 månader. Det var aldrig något prat om den
Jag har en kompis som har gått på soc i runt 10 månader och tränar varje dag bara.

Både jag och han kan sälja våra lägenheter med nästan miljonvinst. Båda är ombildningar i City.

Vad skönt det känns att ni kan få bidrag när ni har mer pengar än mig men jag måste minsann jobba. Ta från de fattiga och ge till de rika fick ett nytt ansikte...

Dock trodde jag som sagt att det var omöjligt att få bidrag vid BR, ska kolla upp hur de fungerar här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in