• 1
  • 2
2010-12-08, 22:06
Medlem
FruGondols avatar
Morden begångna av Tore Hedin är väl dom mest uppmärksammade.
Själv minns jag att våren 1958 ströp en polisman sin hustru i deras
lägenhet på söder i Sthlm och grävde sedan ner kroppen intill deras
sommarstuga på Värmdön. Paret hade en 10-årig son. Motivet var
svartsjuka. Fallet klarades upp på kort tid.

Någon som kan erinra sej flera fall?
Citera
2010-12-08, 22:33
Medlem
Hedin var väl seriemördare? Fyra eller fem personer handlade det väl om?

I Sverige finns det väl knappast ngn mer polis som mördat, och dömts för det. Kan inte heller erinra mig ngt fall i utlandet.
Citera
2010-12-08, 22:57
Medlem
Jag vet att det inte riktigt är svar på din fråga, men en viss L* S* högg ihjäl sin hustru i Flemingsberg i år.

Han hade förvisso redan förlorat sitt arbete inom polisen efter en dömd misshandel av just denne hustru för ett antal år sedan, så då är det ju inte direkt det du efterfrågar eftersom han inte var aktiv vid tillfället menmen...

Finns naturligtvis en tråd om detta mord här på FB.
Citera
2010-12-09, 02:11
Medlem
Hur var det egentligen med baseballigan? Var de inblandade i att ta någon av daga?

Finns ju de som påstår att de var inblandade i Palmemordet.
Citera
2010-12-09, 03:38
Medlem
De var nog ganska garanterat inblandad i att människor blev av med livet ja.

"Rolf Machnowfallet" exempelvis utreddes med obefintligt engagemang (liksom Osmo Vallo) och då polismännen hävdat att han på något sätt lyckats tillfoga sig sina dödliga sår på egen hand ifrågasattes de aldrig.
En av poliserna vid Osmo Vallo-fallet kom från just den ligan dessutom.

Vad gället Palmespåret så stämmer det att ett av spåren ledde till den s.k. "baseballigan". De kallades "högerextrimister" i den utredningen och det förvånar knappast mig iaf. Jag har en arbetskamrat som var aktiv i de kretsarna under den tiden och han menar att det är uppenbart att de var inblandade.

Men dömda? Knappast, poliser blir inte dömda för sådana saker serru... poliser får göra vad fan de vill. Sen förundras lagstiftarna över varför allmänheten är ovillig att hjälpa till vid deras utredningar. Hah.

Problemet här är att det egentligen inte finns några regler - bara riktlinjer - för hur polisen kan utöva sitt våld. Således kan de egentligen göra precis vad fan de än behagar och komma undan med det...
Citera
2010-12-09, 03:55
Medlem
...för att hålla mig till topic, jag kom på en viss Billy McCaughey.

Han dömdes till en helvetes massa år i fängelse för sina mord. Satt 16 i fängelse för mord på oliktänkande, 1980-1996...

Det här var ju på Nordirland, det kanske inte var det du var ute efter?
Citera
2010-12-09, 04:47
Medlem
FruGondols avatar
Om vi håller oss till Sverige blott, så ska en polisstuderande ha varit
misstänkt för mord för några år sen. Någon som vet hur det avlöpte?
Citera
2010-12-09, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Om vi håller oss till Sverige blott, så ska en polisstuderande ha varit
misstänkt för mord för några år sen. Någon som vet hur det avlöpte?
Om du pratar om Seyfi Özdemir så blev utgången livstids fängelse för mord.
Citera
2010-12-09, 13:12
Medlem
FruGondols avatar
25-årige polismannen Tore Hedin mördade under en och samma natt 1952 sina
föräldrar, sin flickvän, flickvännens chef samt en handfull pensionärer.
Året innan hade han slagit ihjäl en spelkompis och tillskansat sej potten
på dryga 4000 kronor. Han hade även hunnit med ett flertal mordbränder.
Snacket om ineffektiva polismän verkar vara en myt. Se separat Tore Hedin-tråd.

Mordet i Sthlm 1958, när en polisman ströp sin hustru och grävde ner kroppen
på Värmdön hade inget med Tore Hedin att göra.

Detta inlägg är menat som svar till Wahrsager.

mvh FG
Citera
2010-12-09, 15:34
Medlem
Troians avatar
Hans Holmérs livvakt dömdes väl för att ha haft ihjäl en kvinna han levt med. Denne person var tidigare polis, om än inte yrkesverksam. Han dömdes heller inte för mord, så vitt jag begripit påträffades aldrig någon kropp, men däremot grov misshandel och vållande till annans död - alltså vad som brukar kallas för dödligt våld. Det är min minnesbild åtminstone, någon får gärna rätta mig om jag har fel här.

Sedan skulle jag nog räkna in de som hade ihjäl Rolf Machnow. "Mord" är visserligen en juridisk term, men också en alldaglig. Enligt den senare betydelsen så skulle jag kalla dessa polismän för mördare. (Osmo Vallo känns kanske mer tveksamt om man kan kalla det för "mord".)

Har också för mig att det fanns en polisman i Australien som fick nåt jävla ryck och sköt ihjäl typ 20 personer.
Citera
2010-12-09, 15:47
Bannlyst
Att bli dömd för mord och att mörda är tva olika saker. Det ena implicerar inte det andra. Nu förhaller det ju sig tyvärr pa det sättet att om man dödar en människa är man enligt den radande samhälliga förhallandena en mördare om man inte är polis men en icke-mördare om man är polis.

Man kanske borde omformulera fragan till: Poliser som har dödat? Da blir svaret att dom i princip alla ar dödare/mördare. Som vissa kanske har noterat bär dom vapen pa sig och i vissa länder är dom mer än villiga att använda dessa vapen.
Citera
2010-12-09, 16:43
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Att bli dömd för mord och att mörda är tva olika saker. Det ena implicerar inte det andra. Nu förhaller det ju sig tyvärr pa det sättet att om man dödar en människa är man enligt den radande samhälliga förhallandena en mördare om man inte är polis men en icke-mördare om man är polis.

Man kanske borde omformulera fragan till: Poliser som har dödat? Da blir svaret att dom i princip alla ar dödare/mördare. Som vissa kanske har noterat bär dom vapen pa sig och i vissa länder är dom mer än villiga att använda dessa vapen.

Vad menar du med att i princip alla poliser har dödat? Eller är de mördare "i princip" för att de skulle kunna tänka sig att ha ihjäl någon i en specifik situation? Utveckla gärna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in