• 1
  • 2
2010-12-08, 21:30
Medlem
Methzs avatar
Tjena,

Någon som vet hur han gör det från 1:40-2:05?
Här är länk: http://www.youtube.com/watch?v=D8Bdvf7nyKU&feature=fvst

Jag har oxå en Akai MPD + ableton, men har ingen aning om hur man mappar så som han har gjort.

MvH
Citera
2010-12-08, 22:46
Medlem
vad jag kan se så drar han i de 2 spakarna längst till vänster, pröva att göra likadant
Citera
2010-12-08, 23:16
Medlem
Methzs avatar
jo det vet jag, men man måste midi-mappa dom. Alltså binda dom till den funktion som gör så. Det är de jag undrar, om någon här på fb vet hur jag ska midi-mappa ungefär som han, och vad det är för instrument han gjorde det i. Det står Instrument ra... (ska nog vara instrument rack) vet bara inte vilket det var :P
Citera
2010-12-08, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methz
jo det vet jag, men man måste midi-mappa dom. Alltså binda dom till den funktion som gör så. Det är de jag undrar, om någon här på fb vet hur jag ska midi-mappa ungefär som han, och vad det är för instrument han gjorde det i. Det står Instrument ra... (ska nog vara instrument rack) vet bara inte vilket det var :P

fråga hhz själv?

Han har svarat på dem frågorna jag ställt, skicka till hans mail eller facebook
Citera
2010-12-09, 00:29
Medlem
Methzs avatar
Smart, kan jag pröva!
Citera
2010-12-09, 03:09
Medlem
Du ska mappa till sample looplength eller samplerepeat iaf, sen hur du gör det i ableton är ju en annan femma. Ser att herr Headhunterz har investerat i lite nya leksaker. Tycker dock det är lustigt att han lirar 2 och fler toner på moogen som är en monophonisk synth. Han kanske gör så för det ska se tufft ut men i verkligheten hade det låtit skumt när du slår ner 2 eller fler tangenter. Andromedan har man varit sugen på länge nu. Det verkar som alla stora som producerar elektronisk musik överlag är från Holland, undrar vad som skapar detta oändliga hav av artister.
Citera
2010-12-09, 18:50
Medlem
Methzs avatar
Jo, stor del av den elektroniska musiken är ju just från Holland :P A6:an skulle man ju utan tveka lägga vantarna på om pengarna fanns

Citat:
Du ska mappa till sample looplength eller samplerepeat iaf,

Jo, det förstod jag, men hittar bara inte vart jag gör det haha
Citera
2010-12-09, 19:31
Medlem
1Sics avatar
På samplet så binder du en fader till End/Length eller vad du nu vill ha. För att kunna göra detta måste du se sample-boxen. Inte svårare än så.
Citera
2010-12-10, 00:04
Medlem
OT

Ngn som kan uppskatta värdet på hans studio?

Tänker såklart utan lokal osv men han verkar ha en del grejer
Citera
2010-12-10, 07:44
Medlem
Methzs avatar
1Sic, tackar, ska testa!
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.
OT

Hehe skulle va kul å veta
Citera
2010-12-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.
OT

200-300k typ

litet urval av det jag ser han har...

Access Virus Ti - går att få ny eller B stock från thomann för 12.000:- idag
Access Virus B tabletop modellen - kostar inte mycket idag 3.000:- kanske begagnad
Euphonix mc control och mc mix - hela kittet förmodligen ca 20.000:-
Andromeda A6 - 26.000:- ny
Moog little phatty stage II, ca 11.000:-
Digitalpiano (vet inte vilken) ca 10.000:- för ett sånt
Genelec typ 8040 eller 8050 antingen 15 eller 24.000:- för ett par
KRK Exposé E8B - 50.000:- för ett par
MPD24 - ca pris för en MPD26 som förmodligen ersatt 24:an är 1900:-
Akai APC-20 - 1700:-

Sen har vi då själva studiobordet som brukar kosta en del, alltså möbeln, räkna säkert över 10.000:- för det. Sen sitter där massor av andra effekter, midi-interface garanterat för att routa syntharna, digital converters, reverb och delay, limiter och kompressor förmodligen men jag ser inte vad det är faktiskt i rackhyllorna. Sen har jag inte räknat med Mac-datorn som bara den kan gå lös på 30-40k lätt och sen då logic för ytterligare sin summa och Ableton och diverse software pluggar för jag tvivlar på att Headhunterz kör piratade grejor. Så ska man räkna allt det med så lär det säkert komma upp i 300.000:- den studion.

Men eftersom vi piratar en del och inte behöver allt det krafset han har så går det att få ihop en fet studio för mycket mindre pengar, stirra dig inte blind på det han har. Dessutom släpps snart den moogen i rackversion, precis samma fast utan klaviatur för 7.000:- vilket är rena kapet. Och du kan investera i en Access Virus C för det där klassiska soundet den får du med hyfsat billigt om du nu vill ha lite hårdvara.

Sen gör man ju mycket i mjukvara alltså mixning och sånt så att du måste ha det där euphonix är ju mer overkill och bara för att han förmodligen vill ha känslan att ratta hårdvara och att det ser coolt ut. Rent musikmässigt så kan du bli en headhunterz imorgon med grejorna jag nämnde ovan och med mindre med, behöver typ bara en dator idag och fantasi.

Personligen tycker jag han har alldeles för mycket prylar med tanke på hur slutresultatet till hans musik blir som inte alls speglar utrustningen han sitter på. Det handlar om att vara kreativ och att tänka utanför boxen, får känslan att ibland ju mer grejor du köper desto mer tänker du inom boxen. Så att hans musik blir bättre nu med mer grejor tvivlar jag på. Nästan alla mina favorit artister lät bäst i slutet av 90-talet och innan dom hade alltför mycket prylar. Det var DJ's med låg budget och som gjorde vad dom kunde med en Roland 909:a, en Roland 303:a och kanske en analogsynth, typ Korg MS-20, eller en Juno 6 och en sampler, t.ex Akai S900 som vid tidpunkten nog inte var alltför dyra men som idag har ett stort sug.

Sitta på en Andromeda A6 och göra Bä bä vita lamm melodier blir lite pinsamt men det går ju bra för headhunterz men ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta. Sen ser han så överjävligt nöjd ut när han då gjort en ny bä bä vita lamm melodi som om det är världens verk liksom. Gnuggar sig i huvudet och ser helt salig ut, kliar sig lite i röven och himmlar med ögonen och tittar upp i taket och förmodligen tackar gud för den gudomliga bä bä vita lamm melodin han precis kom på.

Ge mig den studion istället Headscratcher, din tid är ute!
Citera
2010-12-10, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
200-300k typ

litet urval av det jag ser han har...

Access Virus Ti - går att få ny eller B stock från thomann för 12.000:- idag
Access Virus B tabletop modellen - kostar inte mycket idag 3.000:- kanske begagnad
Euphonix mc control och mc mix - hela kittet förmodligen ca 20.000:-
Andromeda A6 - 26.000:- ny
Moog little phatty stage II, ca 11.000:-
Digitalpiano (vet inte vilken) ca 10.000:- för ett sånt
Genelec typ 8040 eller 8050 antingen 15 eller 24.000:- för ett par
KRK Exposé E8B - 50.000:- för ett par
MPD24 - ca pris för en MPD26 som förmodligen ersatt 24:an är 1900:-
Akai APC-20 - 1700:-

Sen har vi då själva studiobordet som brukar kosta en del, alltså möbeln, räkna säkert över 10.000:- för det. Sen sitter där massor av andra effekter, midi-interface garanterat för att routa syntharna, digital converters, reverb och delay, limiter och kompressor förmodligen men jag ser inte vad det är faktiskt i rackhyllorna. Sen har jag inte räknat med Mac-datorn som bara den kan gå lös på 30-40k lätt och sen då logic för ytterligare sin summa och Ableton och diverse software pluggar för jag tvivlar på att Headhunterz kör piratade grejor. Så ska man räkna allt det med så lär det säkert komma upp i 300.000:- den studion.

Men eftersom vi piratar en del och inte behöver allt det krafset han har så går det att få ihop en fet studio för mycket mindre pengar, stirra dig inte blind på det han har. Dessutom släpps snart den moogen i rackversion, precis samma fast utan klaviatur för 7.000:- vilket är rena kapet. Och du kan investera i en Access Virus C för det där klassiska soundet den får du med hyfsat billigt om du nu vill ha lite hårdvara.

Sen gör man ju mycket i mjukvara alltså mixning och sånt så att du måste ha det där euphonix är ju mer overkill och bara för att han förmodligen vill ha känslan att ratta hårdvara och att det ser coolt ut. Rent musikmässigt så kan du bli en headhunterz imorgon med grejorna jag nämnde ovan och med mindre med, behöver typ bara en dator idag och fantasi.

Personligen tycker jag han har alldeles för mycket prylar med tanke på hur slutresultatet till hans musik blir som inte alls speglar utrustningen han sitter på. Det handlar om att vara kreativ och att tänka utanför boxen, får känslan att ibland ju mer grejor du köper desto mer tänker du inom boxen. Så att hans musik blir bättre nu med mer grejor tvivlar jag på. Nästan alla mina favorit artister lät bäst i slutet av 90-talet och innan dom hade alltför mycket prylar. Det var DJ's med låg budget och som gjorde vad dom kunde med en Roland 909:a, en Roland 303:a och kanske en analogsynth, typ Korg MS-20, eller en Juno 6 och en sampler, t.ex Akai S900 som vid tidpunkten nog inte var alltför dyra men som idag har ett stort sug.

Sitta på en Andromeda A6 och göra Bä bä vita lamm melodier blir lite pinsamt men det går ju bra för headhunterz men ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta. Sen ser han så överjävligt nöjd ut när han då gjort en ny bä bä vita lamm melodi som om det är världens verk liksom. Gnuggar sig i huvudet och ser helt salig ut, kliar sig lite i röven och himmlar med ögonen och tittar upp i taket och förmodligen tackar gud för den gudomliga bä bä vita lamm melodin han precis kom på.

Ge mig den studion istället Headscratcher, din tid är ute!

att headhunterz är självgod är inget tvivel men han verkar vara en riktig prylbög också

men han har väl antagligen pengarna att spendera på en monsterstudio, hade inte tackat nej till att spendera mina arbetsdagar där inne
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in