• 1
  • 2
2010-12-08, 18:37
Medlem
Hej!

Fick ett bett utav detta kryp nyss när jag hämtade ved till kaminen:
http://data.fuskbugg.se/dipdip/1291828957684.jpg

Är den giftig? Klarar jag mig?

Sen har jag en till fråga, vad heter krypen vid toaletten som kryper omkring på golvet skitfort. Ser ut som någon sorts ål i miniatyr.
Citera
2010-12-08, 18:39
Medlem
Fuzes avatar
Har ingen aning om vad det där är för insekt. Hursomhelst så är toalettdjuren Silverfiskar.
Citera
2010-12-08, 18:44
Medlem
Localsexs avatar
Tror inte att det är så farligt, giftiga djur brukar väll vara färgade med röda (lysande) färger?
Citera
2010-12-08, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuze
Har ingen aning om vad det där är för insekt. Hursomhelst så är toalettdjuren Silverfiskar.

Ah najs. Alltid undrat.
Citera
2010-12-08, 18:47
Medlem
xXkajalXxs avatar
Du kanske borde skriva lite om hur du mår, svårt att veta annars, om det bara svider lite vid bettet klarar du nog dig, men av de där insekten så kan betten också ge feber, sen kommer du bli otroligt magsjuk och spy blod, när du märker den symptomen är dina timmar snart räknade och du kommer svimma för att aldrig vakna igen.
Citera
2010-12-08, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXkajalXx
Du kanske borde skriva lite om hur du mår, svårt att veta annars, om det bara svider lite vid bettet klarar du nog dig, men av de där insekten så kan betten också ge feber, sen kommer du bli otroligt magsjuk och spy blod, när du märker den symptomen är dina timmar snart räknade och du kommer svimma för att aldrig vakna igen.

Detta ^

Samma sak hände mig två gånger
Citera
2010-12-09, 01:05
Medlem
kalsonghammares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phinxy
Hej!

Fick ett bett utav detta kryp nyss när jag hämtade ved till kaminen:
http://data.fuskbugg.se/dipdip/1291828957684.jpg

Är den giftig? Klarar jag mig?

Sen har jag en till fråga, vad heter krypen vid toaletten som kryper omkring på golvet skitfort. Ser ut som någon sorts ål i miniatyr.

Troligen Björkvedbock, Saperda Scalaris. De biter bra, men ofarliga.
Citera
2010-12-09, 12:27
Medlem
seriouss avatar
Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte bara bin/getingar/humlor samt huggorm som har potentiellt livsfarligt gift i Sverige? Fästing och annat sjukdomsbärande smått undantaget. Att man sedan kan bli biten/stungen av lite vad som helst (kärrspindel, skalbaggen ovan osv) är väl en annan sak.
Citera
2010-12-09, 19:03
Medlem
Shroomfaces avatar
Det är en timmerkuse, vet inte riktiga namnet. Men om du killar den lite på ryggen så morrar den åt dig, det är ganska coolt
Citera
2010-12-19, 16:55
Medlem
SkogsNisses avatar
Jag råkade sätta handen på en sån en gång och den lät riktigt högt. Men den bet mig inte. Troligen därför som jag fortfarande lever idag.
Citera
2010-12-19, 18:22
Medlem
Shroomfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsNisse
Jag råkade sätta handen på en sån en gång och den lät riktigt högt. Men den bet mig inte. Troligen därför som jag fortfarande lever idag.

Ja jag undrar jag hur i helvete dom kan låta så högt, dom kan ju inte ha mycket till stämband
Citera
2010-12-19, 21:42
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shroomface
Det är en timmerkuse, vet inte riktiga namnet. Men om du killar den lite på ryggen så morrar den åt dig, det är ganska coolt

Nja, timmerkuse är bara ett dialektalt ord för en grupp av skalbaggar (ffa långhorningar) som lever på ved. Det är en Björkvedbock (Saperda Scalaris) som redan påpekats i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Shroomface
Ja jag undrar jag hur i helvete dom kan låta så högt, dom kan ju inte ha mycket till stämband

Det låter enligt samma princip som cikador, vårtbitare och gräshoppor m.fl. (som inte heller har stämband), nämligen genom stridulering.

Stridulering innebär att de gnider två ytor av exoskelettet mot varandra. Ofta finns speciell tandning på ena ytan för att underlätta frambringandet av ljudet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in