2010-12-08, 18:19
Medlem
Jag har funderat på att bygga nytt, kanske vore värt att
skaffa en pool 5x8 m inomhus eller liknande med tillhörande relax och bastu.

Men vad tror ni man hamnar i för pris för nått sådant?
Senast redigerad av bastuper 2010-12-08 kl. 18:28.
Citera
2010-12-08, 19:47
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastuper
Jag har funderat på att bygga nytt, kanske vore värt att
skaffa en pool 5x8 m inomhus eller liknande med tillhörande relax och bastu.

Men vad tror ni man hamnar i för pris för nått sådant?

Vad har du tänkt dig för bassäng? Kaklad? Ska du göra jobbet själv eller ta in hjälp? Relax?
Jag antar att du inte räknar in själva byggnaden i kostnaden.

Skitsvårt att beräkna poolkostnad men en höftning är väl 150000-200000kr
Bastu kostar väl ca 25000kr
Relaxavdelning möbler o.s.v 25000kr

Summa gissningsvis 250000kr och uppåt..
Senast redigerad av Antevante 2010-12-08 kl. 20:30.
Citera
2010-12-08, 23:18
Medlem
Milwaukees avatar
Poolen är definitivt inte billig i underhåll heller, det lätt att glömma (har själv gjort det misstaget) när man räknar på vad det ska kosta.
Citera
2010-12-09, 03:24
Medlem
Pool inomhus innebär nästan alltid fuktskador inom några år. Se bara på badhus och liknande. Även om de är byggda enbart för bad så brukar det behöva renoveras efter 10år p.g.a mögel och andra fuktskador.

Om vi nu bortser ifrån det och du verkligen vill ha en pool så är ju frågan om du tänkt bygga själv eller ha hantverkare.
Hantverkare är dyra och jag skulle bli förvånad om du fick en riktig inomhuspool med de mått du vill ha för under 500k med reningsverk osv osv. Dessutom ska den hållas varm också.
Citera
2010-12-09, 16:44
Medlem
Utomhuspool är väl tänkbart men man vill ju
kunna sitta inne i värmen vid poolen även på vintern.

Inomhuspool, gärna kaklad men det går väl bra med nån typ av matta för att spara en slant lite utrymme för relax, brasa och matbord av nått slag.
Citera
2010-12-09, 16:57
Medlem
http://www.styleroom.se/album/9556

Detta var intressant men svinigt dyr säkert?

Kanske man kunde hitta en egen lösning, köpa lite plåt och be en kunnig svetsare svetsa ihop en liten bassäng kanske? Eller kanske billigare med nån typ av plast.

Har faktiskt 2 svetsare i familjen - snart 3.

Om man skulle ha en trapp ner under poolen kanske man där kan ha en liten panna/kamin av nått slag där man kan elda och ge lite extra värme till poolen, kanske ett sätt att komma undan med lite billigare el.

En kamin med några vattenrör och kanske en pump som ser till att vattnet pumpas igenom då man väl börjat elda.
Senast redigerad av bastuper 2010-12-09 kl. 17:03.
Citera
2010-12-09, 17:14
Medlem
Antevantes avatar
Citat:

Detta var intressant men svinigt dyr säkert?

Kanske man kunde hitta en egen lösning, köpa lite plåt och be en kunnig svetsare svetsa ihop en liten bassäng kanske? Eller kanske billigare med nån typ av plast.

Har faktiskt 2 svetsare i familjen - snart 3.

Om man skulle ha en trapp ner under poolen kanske man där kan ha en liten panna/kamin av nått slag där man kan elda och ge lite extra värme till poolen, kanske ett sätt att komma undan med lite billigare el.

En kamin med några vattenrör och kanske en pump som ser till att vattnet pumpas igenom då man väl börjat elda.

Det finns färdiggjutna glasfiberpooler, verkar smidigt som tusan
http://www.spaobad.com/glasfiberpool.shtml
http://www.spaobad.com/pool-broschyr-sept-2009.pdf

Jag tror att en värmeväxlare är det enklaste alternativet för uppvärmning vintertid.
http://www.poolvarme.se/val-av-modell/inomhuspool
Citera
2010-12-09, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Vad har du tänkt dig för bassäng? Kaklad? Ska du göra jobbet själv eller ta in hjälp? Relax?
Jag antar att du inte räknar in själva byggnaden i kostnaden.

Skitsvårt att beräkna poolkostnad men en höftning är väl 150000-200000kr
Bastu kostar väl ca 25000kr
Relaxavdelning möbler o.s.v 25000kr

Summa gissningsvis 250000kr och uppåt..

Glädjekalkyl tycker jag det ser ut som
Relax avdelning med möbler osv. kostar säkert en 50-75 tusen i möbler mm. Man kan ju fan inte köpa de sakerna på ikea och hoppas det ser snyggt ut, utan det ska vara riktiga grejer!

Det är mycket svårare med innomhus pool än utomhus så du vet, kanske ha någon relax + bastu inomhus och sen en dörr till poolen utomhus?
Citera
2010-12-09, 17:22
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yazaka
Glädjekalkyl tycker jag det ser ut som
Relax avdelning med möbler osv. kostar säkert en 50-75 tusen i möbler mm. Man kan ju fan inte köpa de sakerna på ikea och hoppas det ser snyggt ut, utan det ska vara riktiga grejer!

Det är mycket svårare med innomhus pool än utomhus så du vet, kanske ha någon relax + bastu inomhus och sen en dörr till poolen utomhus?

Du vet ibland får man rätta mun efter matsäck. Sen beror det ju självklart på hur mycket och exklusiva möbler du ska ha i din relax. Visst är det möjligt att få en schysst relaxhörna för 25000 men lägger man 50-75 är man hemma direkt.
Citera
2010-12-09, 17:23
Medlem
Snarare inomhuspool och vedeldad bastu ute.

Nej jag är inte heller miljonär så de möbler man har där är väl nått enklare.

Finns ju särskilda utestolar med "relax-stil".

Kom på dom där glasfiber jag med, ska kolla närmare på det.
Citera
2010-12-09, 19:49
Medlem
bullruns avatar
Citat:

Varför ska du ha kaminen under poolen?
Citera
2010-12-11, 21:25
Medlem
Ja man kan ju ha en vattenmantlad kamin där det är själva bassängvattnet som går genom kaminen också, är ju ett sätt att få lite extra värme, kanske bättre också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in