Citat:
Elvis är nästan lika stor i väst, men globalt sett är helt klart MJ större...och förmodligen kommer hans död resultera i en stor revival då många unga upptäcker hans musik.
Ursprungligen postat av yxskaft
Elvis var större. Utan Elvis = ingen The Beatles, Rolling stones eller Michael Jackson. Elvis var med och skapade Rock'n'roll. Inget illa om MJ men Elvis hade störe påverkan i musikvärlden.
Självfallet har Elvis haft mer inflytande då han var verksam i en tidigare era, men försöker man bortse från influenser som vandrat genom generationer av musiker och tittar på hur stora de har varit för deras samtida omvärld tycker jag MJ helt klart är störst.
Då Elvis verkade fanns det betydligt mindre konkurrens i musikindustrin, och hade Elvis varit samtida med MJ tror jag inte att han hade varit lika stor.
Elvis påminner om MJ i det att han hade fantastisk röst och kroppsspråk, men jag måste säga att MJ både är skickligare sångare och bättre dansare. Sedan får man ju inte glömma att MJ även var en enastående låtskrivare.
Jag tror att Thriller gjorde ett mycket stort intryck på de flesta producenter inom pop, hip-hop, rnb och elektronisk musik som varit verksamma sedan slutet på 80 talet fram till idag.
Själv sysslar jag mest med elektronisk dansmusik som knappast låter MJ-influerad. Men Thriller var mitt första album och MJ har onekligen varit en för mig viktig influens. Jag gillar och respekterar verkligen Elvis, men det är inte förrän på senare år jag lärt mig att uppskatta honom så någon direkt influens har han inte varit.