2010-12-08, 01:19
Medlem
Hej,

Ska flyga två tiotimmarsträckor på raken ner till australien om två veckor och har ett problem som i alla fall uppstått vid tidigare flygningar,

Jag får ont i benen,

skulle nog inte kalla det för kramp-ont men ont gör det iaf. Och det håller i sig efter att jag flygit fram tills att jag gått och lagt mig för att sedan försvinna helt morgonen därpå..

Har bara flygit 3-4 timmars sträckor förrutom när jag åkte till USA när jag var mycket yngre och då kommer ja inte ihåg att ja haft nå problem med benen.

Är för övrigt ganska spinkig typ 180 cm helt frisk om någon undrar (fyllt 20 år). Har aldrig haft problem me hjärtat eller nått sånt förrut men man blir lite orolig när man läser om symptomen för DVT (dvs deep vein trombosis - propp i en ven) för att dem liknar mina symptom ganska mycket..

Har dock inte tittat om benen svullnat upp eller om huden blivit färgad på det området utan bara känt en svag kramp liknande känsla...

Jag brukar inte gå omkring alls när jag flyger utan sitter/sover (om jag kan) och vickar fötterna fram och tillbaka o rör runt benen när ja känner att det börjar trycka...

Någon som har några tips eller känner igen sig?
Citera
2010-12-08, 01:31
Medlem
ivanrebroffs avatar
Du kan alltid köpa stödstrumpor på t.ex. apoteket och se om det hjälper..
Citera
2010-12-08, 01:44
Medlem
Atticus-Finchs avatar
Ska du åka i tio timmar rekommenderar jag att du ställer dig upp och går en liten runda ett halvt dussin gånger under flygningen och vickar på fötterna och tårna lite då och då när du sitter ner.
Det här kommer lindra smärtorna och minska risken för blodpropp. Det bästa är om du gör detta och har stödstrumpor på dig - de hjälper blodcirkulationen.
Citera
2010-12-08, 02:18
Medlem
revodnebs avatar
Ett par dygn innan du åker kan du ju käka lite acetylsalicylsyra, t.ex. magnecyl så minskar du i alla fall risken för blodproppar. Att resa sig upp och gå med jämna mellanrum är också en bra grej. Stödstrumpor som någon nämnde kan också hjälpa till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in