• 1
  • 2
2010-12-08, 01:09
Medlem
Sweyns avatar
Har börjat lyssna på Dire Straits, och undrar om någon har några tips på bra låtar utav dem
Senast redigerad av Sweyn 2010-12-08 kl. 01:11. Anledning: Skrev fel på "Straits" :P
Citera
2010-12-08, 01:12
Medlem
dkas avatar
Är ingen stor Dire Straits-fan, men

Money for nothing
So far away
Sultans of swing

Är alla riktiga höjdarlåtar.
Citera
2010-12-08, 01:13
Medlem
borat_xs avatar
Walk of life kan du ju lägga till på den listan
Citera
2010-12-08, 01:17
Medlem
Arachibutyros avatar
Om jag får peta in med ett kort svar så är Sultans of Swing den klara favoriten.
"What it is" är också jäkligt skön. Fast den gjorde Mark Knopfler efter sin tid med Dire Straits, om jag minns rätt.
Citera
2010-12-08, 01:26
Medlem
TheJokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweyn
Har börjat lyssna på Dire Straits, och undrar om någon har några tips på bra låtar utav dem

Brothers in arms. Sen kan du hänga dig, förlåt - hänge dig.
Citera
2010-12-08, 01:51
Medlem
preben12s avatar
Sultans Of Swing är den personliga favoritlåten. Riktigt bra låt.
Romeo And Juliet är bra om du gillar lite lugnare låtar.
Citera
2010-12-08, 02:37
Medlem
Kul att du börjat lyssna på dom, har blivit mitt favoritband under de senaste månaderna, spec hur Mark Knopfler plinkar på sin gitarr kan göra mig nästan rörd. Får fortfarande gåshud när ja hör solot från "Tunnel of love" trots 100+ spelningar. En annan favorit är "What it is" som nämndes tidigare och "Down to the Waterline". "On every street" och "Border river" (mark knopfler de med) är sjukt bra också, finns en hel uppsjö

Lycka till
Citera
2010-12-08, 02:37
Medlem
shittybeefs avatar
Tunnel Of Love är riktigt skön.
Citera
2010-12-08, 08:16
Medlem
Äntligen! Har väntat på en sådan här tråd skulle komma, bered dig på att bli bombad!

Egentligen håller hela det självbetitlade första albumet Dire Straits sjukt hög kvalité, men kan väl välja ut följande:
- Sultans Of Swing
- Down To The Waterline
- Lions
- Wild West End

Sultans Of Swing och Down To The Waterline är lite mer fartfylld låtar. Lions och Wild West End har ett lugnare tempo, framför allt Lions är en av mina absoluta favoriter!

På andra albumet Communique finns det också en hel del godbitar:
- Were Do You Think You're Going?
- Lady Writer
- News

Dessa är väl de som sticker ut lite, men på det här albumet håller alla låtar - precis som på det första - väldigt hög nivå. Av dessa tre låtar är det väl endast Lady Writer som är lite mer fartfylld. Were Do You Think You're Going är en personligt favorit med en tempohöjning som ger en rysningar, lyssna och njut!

Dire Straits tredje album, Making Movies, är kanske deras bästa tillsammans med det första, på denna hittar du bland annat:
- Tunnel Of Love
- Romeo And Juliet
- Expresso Love
- Solid Rock
- Skateaway

Tunnel of Love och Romeo and Juliet är väl de allmänt mest omtyckta låtarna men själv har jag en liten favorit i Skateaway. Tunnel of Love är ett mästerverk rakt igenom med totalt 4-5 minuter sologitarr medans Romeo och Juliet är lite utav en ballad.

Fjärde albumet Love Over Gold innehåller väldigt få låtar men självklart finns det riktigt bra låtar även på detta albumet.
- Telegraph Road
- Private Investigations
- Love Over Road

På det här albumet har låtarna tagit en lite ny riktning med mycket akustiskt. Telegraph Road är ett mästerverk men kan nog vara lite svårlyssnad för det ovana Dire Straits-örat. Min personliga favorit är Private Investigations men studio-versionen är tyvärr inte lika bra som live-versionen enligt mig (med det sagt är den ändå riktigt bra!).

På det nästa sista och mest sålda albumet, Brothers In Arms, tycker jag personligen att musiken har tagit en ny riktning åt det sämre, men det finns ändå en hel del bra låtar på det här albumet också självklart:
- Money For Nothing
- Brothers In Arms
- Why Worry

Money for Nothing är väl kanske deras mest kända låt tillsammans med Sultans Of Swing och innehåller ett svårslaget intro-riff. Brothers In Arms och Why Worry är väldigt lugna låtar där den förstnämnda innehåller underbara solon. Why Worry kommer utan tvekan att spelas på min begravning om jag får som jag vill.

Sista albumet On Every Street har aldrig tilltalat mig, för mycket saxofon och introducerandet av Pedal steel guitar i bandet gör det här albumet lite för grötigt och Knopflers klassiska sound från de tidigare skivorna ser vi inte särskilt mycket av. Finns dock en godbit här också i form av titelspåret On Every Street, en lugn låt som sedan ökar lite i tempo.

Förutom dessa så har dem ett live album som måste nämnas, Alchemy Live. Då det innehåller låtar från albumen (såklart ) så känns det onödigt att plocka ut en massa låtar, men 11-minutersversionen av Sultans of Swing är troligtvis toppen på ett grymt live-album.

Dire Straits var enligt mig som bäst live och det finns många livekonserter som man bör kolla upp. Rockpalast -79 är lite av en favorit för mig då jag tilltalas mycket av den pubrockiga känslan från deras tidiga era och de två första albumen. Konserten hittar du här: http://www.youtube.com/watch?v=vVDgZaOpYfA

Edit: Såg nu att det blev en hel del text, hoppas jag inte skrämde iväg dig!
Senast redigerad av Jontzohr 2010-12-08 kl. 08:22.
Citera
2010-12-08, 17:16
Medlem
Sweyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontzohr
Äntligen! Har väntat på en sådan här tråd skulle komma, bered dig på att bli bombad!

Egentligen håller hela det självbetitlade första albumet Dire Straits sjukt hög kvalité, men kan väl välja ut följande:
- Sultans Of Swing
- Down To The Waterline
- Lions
- Wild West End

Sultans Of Swing och Down To The Waterline är lite mer fartfylld låtar. Lions och Wild West End har ett lugnare tempo, framför allt Lions är en av mina absoluta favoriter!

På andra albumet Communique finns det också en hel del godbitar:
- Were Do You Think You're Going?
- Lady Writer
- News

Dessa är väl de som sticker ut lite, men på det här albumet håller alla låtar - precis som på det första - väldigt hög nivå. Av dessa tre låtar är det väl endast Lady Writer som är lite mer fartfylld. Were Do You Think You're Going är en personligt favorit med en tempohöjning som ger en rysningar, lyssna och njut!

Dire Straits tredje album, Making Movies, är kanske deras bästa tillsammans med det första, på denna hittar du bland annat:
- Tunnel Of Love
- Romeo And Juliet
- Expresso Love
- Solid Rock
- Skateaway

Tunnel of Love och Romeo and Juliet är väl de allmänt mest omtyckta låtarna men själv har jag en liten favorit i Skateaway. Tunnel of Love är ett mästerverk rakt igenom med totalt 4-5 minuter sologitarr medans Romeo och Juliet är lite utav en ballad.

Fjärde albumet Love Over Gold innehåller väldigt få låtar men självklart finns det riktigt bra låtar även på detta albumet.
- Telegraph Road
- Private Investigations
- Love Over Road

På det här albumet har låtarna tagit en lite ny riktning med mycket akustiskt. Telegraph Road är ett mästerverk men kan nog vara lite svårlyssnad för det ovana Dire Straits-örat. Min personliga favorit är Private Investigations men studio-versionen är tyvärr inte lika bra som live-versionen enligt mig (med det sagt är den ändå riktigt bra!).

På det nästa sista och mest sålda albumet, Brothers In Arms, tycker jag personligen att musiken har tagit en ny riktning åt det sämre, men det finns ändå en hel del bra låtar på det här albumet också självklart:
- Money For Nothing
- Brothers In Arms
- Why Worry

Money for Nothing är väl kanske deras mest kända låt tillsammans med Sultans Of Swing och innehåller ett svårslaget intro-riff. Brothers In Arms och Why Worry är väldigt lugna låtar där den förstnämnda innehåller underbara solon. Why Worry kommer utan tvekan att spelas på min begravning om jag får som jag vill.

Sista albumet On Every Street har aldrig tilltalat mig, för mycket saxofon och introducerandet av Pedal steel guitar i bandet gör det här albumet lite för grötigt och Knopflers klassiska sound från de tidigare skivorna ser vi inte särskilt mycket av. Finns dock en godbit här också i form av titelspåret On Every Street, en lugn låt som sedan ökar lite i tempo.

Förutom dessa så har dem ett live album som måste nämnas, Alchemy Live. Då det innehåller låtar från albumen (såklart ) så känns det onödigt att plocka ut en massa låtar, men 11-minutersversionen av Sultans of Swing är troligtvis toppen på ett grymt live-album.

Dire Straits var enligt mig som bäst live och det finns många livekonserter som man bör kolla upp. Rockpalast -79 är lite av en favorit för mig då jag tilltalas mycket av den pubrockiga känslan från deras tidiga era och de två första albumen. Konserten hittar du här: http://www.youtube.com/watch?v=vVDgZaOpYfA

Edit: Såg nu att det blev en hel del text, hoppas jag inte skrämde iväg dig!

Märks att du är ett riktigt fan! Nej då, du skrämde inte iväg mig Det var ett sånt här svar jag letat efter, har reda lyssnat på en del av deras låtar som Sultans of Swing, Romeo and Juliet, Tunnel of Love osv. Är inte direkt någon musikfantast, men deras musik är verkligen härlig att lyssna på! Svårt att förklara, men deras musik känns bara rätt
Citera
2010-12-08, 22:32
Medlem
Sultans of Swing, deras absolut bästa låt!!
Citera
2010-12-09, 15:56
Medlem
dansunds avatar
Gillar egentligen inte Dire Straits - men jag måste erkänna att Brothers in Arms är en riktigt bra låt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in