2010-12-07, 23:09
Medlem
Hej jag har ett hudproblem som är sjukt irreterande, det är något eksem eller allergieksem över mestadels överkoppen.

Det började i somras då jag märkte att det kliade extremt mycket i ena armvecket, var knallrött och kliade något så sjukt mycket ett tag, sen blev det hyffsat bra och det såg ut som jag skulle få ärr eller något där för jag hade kliat så mycket. Sedan i september så bestämde jag mig för att fara in på vårdcentralen och kolla vad det va för något, men de visste inte utan trodde bara att det va något eksem eller liknande så jag fick ett recept på apoteket med kortison, och det försvann väll nästan helt.

Sen 2 veckor senare så bestämde jag mig för att fara in till sjukhuset igen för jag hade varit förkyld i över en månad + jag hade fått tillbaka eksemet + fått eksem / röd runt ögonen. Fick kortison för eksemen och någon superspray för tät näsa.

Den här gången gick det inte bort och jag fick mer och mer eksem / allergi över hela kroppen, jag har varit på vårdcentralen igen då kortison inte funkade, de sa att det kunde vara allergi så jag gjorde något pricktest där de testade katter, typ pälsdjur i övrigt, kvalster och lite mer men jag va inte allergisk mot något, tillslut krävde jag en remiss till hud. Sen typ 11 oktober så fick jag ett brev från hud där det stod att de skulle försöka få en tid inom 3 månader till mig..

Idag har jag eksem/röd runt ögonen (mycket), jag har eksem i armveck, runt armhålorna, på nyckelbenet, på nacken typ 10cm x 10 cm på båda sidorna. har även på armarna, och det kliar något kopiöst.

Är det någon som har haft samma problem? Jag har enorma problem idag, folk tror jag går på droger eller mår sjukt dåligt pga mina eksem i ögon/nära ansiktet. Jag är arbetssökande och det känns sjukt jobbigt att söka jobb och visa upp mig för företagen jag söker jobb på. Jag undviker att gå på stan, titta folk i ansiktet, jag typ tittar ner i backen när jag går bland folk så att de inte ska se mig. När jag tränar så har jag typ på mig tjocktröja och tittar ingen i ansiktet. Jag skäms inför min flickvänns familj och vänner när jag träffar dom, jag nästan undviker dom så att de inte ska se hur jag ser ut. Det tar så sjukt på självförtroendet så det är inte sant.. måste förklara mig för precis alla bekanta jag känner och typ ursäkta mig för hur jag ser ut...

"förhoppningsvis" får jag tid på hud om någon månad.. sen ger de mig någon bajssalva och ber mig komma tillbaka om någon månad ifall det inte blivit bättre..

Jag har testat att duscha mindre, kallare, byta ansiktsprodukter, har aldlrig använt fuktkrämer eller liknande på kroppen, men har börjat nu. Jag har köpt "ögoncreme" för att försöka dämpa "torrheten" runt ögonen. Eksemen är röda, torra och kliar. Det runt ögonen är rött och irreterande, det svider nästan och jag är torr där, ibland när jag her på ögoncreme så svider det något kopiöst!
Citera
2010-12-07, 23:25
Medlem
D69s avatar
Skulle kunna vara en svampinfektion, kanske i kombination med något annat. Snudd på omöjligt att säga utan vare sig bilder eller annan info.

Du kan testa (på ett litet område, och inte i ansiktet) att tvätta med mjällschampo, som är svampdödande. Det har jag själv testat på ett irriterat område jag hade i ljumsken. Tvätta med lite mjällschampo, låt verka i någon minut innan du sköljer av det. Jag testade en gång om dan, och sen tog det några dagar innan det blev bättre. När det började bli bättre slutade jag med mjällschampot sen självläkte det det sista. Kommer inte ihåg vilket schampo jag hade, men jag köpte på apoteket, det finns några stycken med samma aktiva substans.
Citera
2010-12-07, 23:36
Medlem
MMDUJAs avatar
Lider med dig och förstår att det tär på självförtroendet.

Skulle det kunna vara mjälleksem (seborroiskt eksem)? En ganska allvarlig variant av det? Jag har då och då (ofta under vintern i samband med att jag är trött/stressad/sliten/bakfull eller liknande) typ röd kliande hud under ögonen, längst okbenet, och ibland även lite i hårbotten precis ned mot pannan. Inte mycket alls, men såpass att jag själv stör mig på det och upplever det som jobbigt. Har för mig att jag läst att detta även kan förekomma i större utsträckning och uppträda lite varstans på kroppen, ofta där man har mycket körtlar, typ i armhålor, armvecka, på bröstet, i ljumskarna osv.

Vissa behandlar med kortison, andra med speciella krämer. Skulle rekommendera att vänta och se vad hudläkaren säger innan du gör varken eller, även om jag förstår att du vill bli av med skiten nu genast. Om det är någon tröst så kan väl sägas att andra inte öht ser det på samma sätt som du gör det - när jag gnäller över mina röda utslag kan folk fråga; va? var? Man dömer alltid sig själv hårdast.

Edit: Eller kanske Atopiskt eksem?
Senast redigerad av MMDUJA 2010-12-07 kl. 23:41.
Citera
2010-12-08, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MMDUJA
Lider med dig och förstår att det tär på självförtroendet.

Skulle det kunna vara mjälleksem (seborroiskt eksem)? En ganska allvarlig variant av det? Jag har då och då (ofta under vintern i samband med att jag är trött/stressad/sliten/bakfull eller liknande) typ röd kliande hud under ögonen, längst okbenet, och ibland även lite i hårbotten precis ned mot pannan. Inte mycket alls, men såpass att jag själv stör mig på det och upplever det som jobbigt. Har för mig att jag läst att detta även kan förekomma i större utsträckning och uppträda lite varstans på kroppen, ofta där man har mycket körtlar, typ i armhålor, armvecka, på bröstet, i ljumskarna osv.

Vissa behandlar med kortison, andra med speciella krämer. Skulle rekommendera att vänta och se vad hudläkaren säger innan du gör varken eller, även om jag förstår att du vill bli av med skiten nu genast. Om det är någon tröst så kan väl sägas att andra inte öht ser det på samma sätt som du gör det - när jag gnäller över mina röda utslag kan folk fråga; va? var? Man dömer alltid sig själv hårdast.

Edit: Eller kanske Atopiskt eksem?

Jag googlade atopiskt eksem och jag tyckte det lät precis som det jag har. Jag ska nämna det när jag får en tid på hud.
Citera
2010-12-08, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D69
Skulle kunna vara en svampinfektion, kanske i kombination med något annat. Snudd på omöjligt att säga utan vare sig bilder eller annan info.

Du kan testa (på ett litet område, och inte i ansiktet) att tvätta med mjällschampo, som är svampdödande. Det har jag själv testat på ett irriterat område jag hade i ljumsken. Tvätta med lite mjällschampo, låt verka i någon minut innan du sköljer av det. Jag testade en gång om dan, och sen tog det några dagar innan det blev bättre. När det började bli bättre slutade jag med mjällschampot sen självläkte det det sista. Kommer inte ihåg vilket schampo jag hade, men jag köpte på apoteket, det finns några stycken med samma aktiva substans.

Jag tror inte jag ska använda några schampon eller liknande i armveck osv, jag undviker schampo i ansiktet med mera, jag är jättetorr i ansiktet, det flagnar runt ögonen. Det känns som alla medel i princip torkar ut huden :/ Men tack endå
Citera
2010-12-08, 00:20
Bannlyst
"det är något eksem eller allergieksem" Eksem är eksem sa Bull. Allergiksem går bort.
Pröva Betnovat kräm tills det går över, sedan en hydrokortisonsalva plus en mjukgörande salva x3 eller vd behov. 10 - 14 dagar. Underhåll med dito.
Om du har utslag runt ögonen så finns det bra krämer för det, Kör sedan med hydrokortisonsalva (receptfritt) plus en mjukgörande salva. Det kan du använda efter bad, rakning mm.
Du kommer att se ut som en barnrumpa efter det där.
Citera
2010-12-08, 00:49
Medlem
h
Senast redigerad av Ottoe 2010-12-08 kl. 00:51.
Citera
2010-12-08, 00:52
Medlem
EDIT: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article108568.ab jag googlade lite på atopiskt eksem och hittade den där artikeln. Jag vet.. aftonbladet är inte alltid att lita på men.. jag ser ungefär likadan ut som den där tanten, men jag är röd runt ögonen, även ovanför ögonen. Jag har samma problem som henne, knallrött och torrt med stora flagor och rivmärken.

Jag citerar från artikeln: Christina skämdes och tyckte det var obehagligt att visa sig för andra. Vissa dagar gick hon inte ut alls.

– När jag var på stan tittade jag alltid ner. Folk tittade och frågade: Men vad har du gjort? Det var jättejobbigt, säger hon.

Det är exaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakt som jag har, gief den salvan! jag måste visa det här för hud! synd dock att det är typ 2 månader kvar innan jag får tid dit :/
Citera
2013-01-15, 17:36
Medlem
För er som har något liknande, jag har Atopiskt eksem. När man är liten kallas det böjveckseksem, men när äldre får det heter det Atopiskt eksem. Min hud saknar / kan inte producera en fettmolekyl, därför kan inte min hud återfukta sig själv. Jag måste smörja in mig varje dag i resten av mitt liv. Fått en 1 liters tub som är receptbelagt + kortison nivå 2 och 3. Nivå 2 använder jag runt ögonen (mindre kortison i den) och nivå 3 använder jag på resten av kroppen när det blir rött/irreterande/torrt.

Atopiskt Eksem går av vad jag förstått aldrig över, för mig kommer det och går helatiden, det som är värst är är ansiktet. Mina kinder blir röda och huden blir hård och torr och sen bara värre. Det är BARA kortison som fungerar för att ta bort det. Tar 3-7 dagar att få bort.

Smörjer jag inte in mig efter jag duschat så blir mitt ansikte så torrt att det känns som om jag "stretchar på ansiktet" så skulle huden spricka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in