• 1
  • 2
2010-12-07, 20:47
Medlem
Fulhetens avatar
Tjenis!

Har en liten fråga till insatta!

Köpte mig idag julskinka, den sista! Mycket nöjd, tills jag upptäckte att den redan var kokad. Jag som hade tänkt ha med dopp i grytan på julbordet!

Nu är frågan, vad göra? Kan jag koka skinkan igen så att jag får mitt spad? Eller kan man köpa färdigt skinkspad...?
Citera
2010-12-07, 20:48
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Köp ett kilo Persons skinka och koka.
Citera
2010-12-07, 20:49
Medlem
vaselines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulheten
Tjenis!

Har en liten fråga till insatta!

Köpte mig idag julskinka, den sista! Mycket nöjd, tills jag upptäckte att den redan var kokad. Jag som hade tänkt ha med dopp i grytan på julbordet!

Nu är frågan, vad göra? Kan jag koka skinkan igen så att jag får mitt spad? Eller kan man köpa färdigt skinkspad...?
Det går att köpa färdig dopp-i-grytan-spad. Vad det smakar har jag ingen aning om
Citera
2010-12-07, 20:52
Medlem
Fulhetens avatar
Hmm..känns inte alltför kul med färdigt dopp-i-grytan. Men man tager vad man haver antar jag, får väl testa om det smakar förjävligt! Känns lite segt att koka perssons skinka...men om nöden har väl ingen lag
Citera
2010-12-07, 20:54
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaseline
Det går att köpa färdig dopp-i-grytan-spad. Vad det smakar har jag ingen aning om
Vad tidigt du har handlat skinka! Om du inte har öppnat förpackningen så gör ett återköp och köp en icke färdigkokt skinka litet senare. Personligen så kokar jag min skinka ett par dagar-en dag innan julafton, så du behöver inte stressa bara för att det såg litet tomt ut på hyllorna just idag
Citera
2010-12-07, 21:50
Medlem
wedges avatar
Ett alternativ är att du köper rimmat fläsklägg och kokar det. Ät fläsklägget med rotmos och spara spadet till dopp i grytan.
Citera
2010-12-07, 22:17
Medlem
zepofans avatar
Jag tycker det brukar vara tillräckligt med buljong till doppet i påsen. Jag brukar ta buljongen, lite vatten och koka den bortskurna svålen i, det brukar räcka om man inte är många som doppar.
Citera
2010-12-08, 14:12
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag tycker det brukar vara tillräckligt med buljong till doppet i påsen. Jag brukar ta buljongen, lite vatten och koka den bortskurna svålen i, det brukar räcka om man inte är många som doppar.
?

Dopp i grytan är en gammal tradition som vi har behållit från vår släkt sedan 1800-talet. Vi äter jullunch bestående av sill och Jansson etc men framåt kvällen så har vi dopp-i-grytan som huvudrätt med rödkål, långkål och hemlagad god senap och nåja, kanske "lite" mera grejer.

Du fick väl med lite spad med den kokta skinkan annars håller jag med ovanstående att köpa en ny, liten skinka eller koka en rimmad fläsklägg. Jag har även i rimmad oxbringa och fläsk- eller köttkorv. Rimmade revben är också en självklar del i mitt dopp. Spadet blir oerhört gott och köttfatet ska vi inte tala om. Jag kan inte tänka mig dopp-i-grytan utan köttet till.

Det här blir flera fina middagar framöver, ta bara ut köttet ur spadet och förvara för sig tills det ska värmas på nytt.
Citera
2010-12-08, 14:35
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattolf
Vad tidigt du har handlat skinka! Om du inte har öppnat förpackningen så gör ett återköp och köp en icke färdigkokt skinka litet senare. Personligen så kokar jag min skinka ett par dagar-en dag innan julafton, så du behöver inte stressa bara för att det såg litet tomt ut på hyllorna just idag

Jag är inte galen i julskinka själv men det där är ju väldigt olika. En bekants familj brukade ta sig igenom säkert 5-6 julskinkor varje år. Första advent började stora skinkfrossan och sen var det skinka till middag rätt många dagar, på mackan till frukost och som kvällsmål/snack... Hur de orkade vet jag inte, men det är som sagt väldigt olika hur man hanterar sin skinka
Citera
2010-12-08, 14:47
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag är inte galen i julskinka själv men det där är ju väldigt olika. En bekants familj brukade ta sig igenom säkert 5-6 julskinkor varje år. Första advent började stora skinkfrossan och sen var det skinka till middag rätt många dagar, på mackan till frukost och som kvällsmål/snack... Hur de orkade vet jag inte, men det är som sagt väldigt olika hur man hanterar sin skinka
Jo det där känner man igen. min far med fru brukar gå igenom ett par st. ensamma varje jul, och att dom inte tröttnar begriper jag inte. jag menar.. Det är ju bara skinka
Själv så brukar jag försöka hitta en skinka som ligger runt ett kg. Det räcker till några mackor, några skivor på Julafton samt litet pyttipanna i mellandagarna. Precist lagom det

Edit: Gillar tillägget på din avatar
Citera
2010-12-08, 17:36
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
?

Dopp i grytan är en gammal tradition som vi har behållit från vår släkt sedan 1800-talet. Vi äter jullunch bestående av sill och Jansson etc men framåt kvällen så har vi dopp-i-grytan som huvudrätt med rödkål, långkål och hemlagad god senap och nåja, kanske "lite" mera grejer.

Du fick väl med lite spad med den kokta skinkan annars håller jag med ovanstående att köpa en ny, liten skinka eller koka en rimmad fläsklägg. Jag har även i rimmad oxbringa och fläsk- eller köttkorv. Rimmade revben är också en självklar del i mitt dopp. Spadet blir oerhört gott och köttfatet ska vi inte tala om. Jag kan inte tänka mig dopp-i-grytan utan köttet till.

Det här blir flera fina middagar framöver, ta bara ut köttet ur spadet och förvara för sig tills det ska värmas på nytt.
Det blir ju lite skillnad när man har olika traditioner. Jag är uppvuxen med att ha dopp i grytan som en "rätt" på julbordet, vi har heller inte haft några gigantiska släktmiddagar utan det har varit 2-4 personer som doppat max 1-2 brödskivor var, så det har känts lite onödigt att lägga för mycket energi på en skvätt spad.
Citera
2010-12-08, 19:26
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det blir ju lite skillnad när man har olika traditioner. Jag är uppvuxen med att ha dopp i grytan som en "rätt" på julbordet, vi har heller inte haft några gigantiska släktmiddagar utan det har varit 2-4 personer som doppat max 1-2 brödskivor var, så det har känts lite onödigt att lägga för mycket energi på en skvätt spad.

Vi är inte många fler hos oss och då är doppet helt perfekt. Det skulle inte fungera med den typ av dopp tillsammans med en massa andra rätter så vi koncentrerar oss på ett gott dopp-i-grytan. Spadet ska vara gott med en välbalanserad kryddning. Jag kokar doppet dagen före julafton, sätter ut det på balkongen och på julaftons morgon så lyfter jag bort den otäcka fettkakan och lägger sedan i fläsk/köttkorv och gärna ett orökt isterband samt det förkokta köttet och kokar tills de blir klara.

Det man inte äter upp då och senare, för man kan ha dopp-i-grytan som enskild middag, använder man till soppa exempelvis ärtsoppa.

Ett år så hade min mor för sig att det inte skulle vara någon skinka, de hade sett något på TV men dopp blev det minsann ändå. Därför så menar jag att skinkan inte är obligatorisk för ett gott dopp-i-grytan. Man kan kompensera skinkan med fläsklägg etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in