2010-12-07, 18:38
Medlem
Hejsan, är i behov av ngn form av skydd för en del dyra saker hemma.

30*15*10 cm i storlek behöver jag minst.

Föremålens är värde väljer jag inte att säga men det rör sig med god marginal över 500 000.

Jag har googlat runt och verkar vara väldigt svårt att hitta nått vettigt på min budget på 5 500 kr. Således verkar bankfacket vara enda lösningen (?).

I vart fall vill jag ha några av föremålen hemma hos mig och undrar vad man ska köpa för kassaskåp för 5 500. Utrymme på minst 30*15*10 cm. Inget stort mao.

Skåpet ska helst vara med nyckel men kodlås går bra.

Hur jobbigt är det att dra in en sån hem?
Vilka märken är bra?
Vad ska man tänka på förutom uppenbara som att inte köpa ett vapenskåp?
Är det idiotiskt att ha ett skåp hemma för såna värden? Just nu har jag allt i mitt bankfack men omständigt att hämta.

Spekulationer kring vad det är för några saker det rör sig om kommer inte besvaras. Ni som kan vet och mer behöver jag inte säga.
Citera
2010-12-07, 19:01
Medlem
pepsoxs avatar
Mina föräldrar hade ett sådant där litet (brandsäkert) kassaskåp där de förvarade fotoalbum och lite "bra att ha papper", alltså inget värdefullt. Tyvärr var det ett inbrott i huset... och givetvis var kassaskåpet det enda som tjuvarna till slut kånkade iväg med. Det var tre stycken tjuvar och de hade tydligen fått jobba en hel del för att få med sig kassaskåpet.

Så om du ska ha ett kassaskåp hemma så bör du nog se till att det är så otympligt att det inte går att flytta (t.ex. fyll det med blyplåt om det inte är tillräckligt tungt).

Begagnade kassaskåp i den prisklassen borde det finnas gott om. Största problemet är väl bara hur man ska få hem det.
Citera
2010-12-07, 20:33
Medlem
TeEsErs avatar
Ska du ha ett riktigt kassaskåp eller duger det med ett dokumentskåp? Isåfall finns de här till rimliga pengar: http://www.skanskabyggvaror.se/produkter/dokumentskap/

Frakt verkar ingå.

/T
Citera
2010-12-07, 21:31
Medlem
Milwaukees avatar
Du lär ju få ha ganska ordentliga larm så att tjuven inte kan jobba ostört om du nu ska förvara det hemma. Nä, handlar det om sådana summor hade jag haft kvar det på banken, det känns bättre.
Citera
2010-12-07, 21:59
Medlem
ruskos avatar
Självklart är det ett bra sätt att skydda på men man har ju sett där det bara blivit värre genom att tjuvarna hotar och skadar om du inteöppnar skåpet :P jag skulle föredra ett bankvalv.
Citera
2010-12-07, 23:19
Bannlyst
Det finns många olika märken att välja på, men ett som jag kan rekomendera är ett skåp från den anrika tillverkaren Franz Jäger.

http://www.mivab.se/default.asp?Head...31&Language=sv
Citera
2010-12-08, 00:37
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Det kryllar av kassaskåp på blocket. Har du kollat där?
Citera
2010-12-08, 03:42
Medlem
Tänk på brandklassningen efter behov!
Citera
2010-12-08, 06:40
Moderator
v50s avatar
Ett begagnat kassaskåp kanske är lämpligt för dig då nya kan kosta en hel del, vidare bör den vara ganska stor så den inte allt för enkelt kan fraktas iväg vid ett eventuellt inbrott. En annan sak du måste kolla upp är hur ditt försäkringsbolag ställer sig till att du har så pass dyra saker hemma, täcker dina försäkringar en eventuell stöld/brand eller kräver försäkringsbolaget att du tecknar speciella försäkringar för dessa saker?

Vidare är det inte omöjligt att försäkringsbolaget har vissa krav på det kassaskåp som du ämnar köpa, dvs att den ska uppfylla vissa säkerhetsklasser så kolla upp det också innan du köper något så det inte slutar med att du har ett kassaskåp som inte uppfyller försäkringsbolagets villkor för att deras försäkring ska gälla.
Citera
2010-12-08, 09:19
Medlem
The-Scarecrows avatar
För de värdet tvingas du till ett Grade3 skåp med en minimivikt om 1000kg för att slippa bulta fast det om försäkringen ska täcka en eventuell skada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in