Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Jag tycker att TommyGbg´s inlägg beskriver rätt bra vad du behöver göra. Det som kan ligga dig i fatet nu är att du har betalningsanmärkningar.
Det tycks alltså inte finnas några betalningsanmärkningar ÄNNU. Och TommyGBG:s råd var mycket bra.
Men det är svårt att göra detta själv - om nu din mamma har hjälpt dig ekonomiskt hittills, kan du inte i stället be henne att hjälpa dig att sortera alla papper och kanske sitta bredvid dig när du ringer de du är skyldig pengar? Inte bidra med mer pengar, alltså, utan helt enkelt stötta dig när du erkänner att du har burit dig åt som en idiot. För det är svårt, som sagt.
Däremot är det så att de flesta av dessa bolag definitivt föredrar att du lägger upp en avbetalningsplan framför att dina skulder går till KFM. Du kan dessutom förhandla ner dina krediträntor avsevärt genom att bara lyfta luren. Jag har hjälpt flera personer att göra detta, och det är sällan några problem.
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Du skulle också kunna kontakta någon ekonomisk rådgivare hos kommunen. Inte för att de kommer ösa pengar över dig och någon skuldsanering lär det inte vara tal om på de där små beloppen.
Hur som helst så bör du iaf skaffa dig ett arbete. Det mår man även bättre av.
Detta är också ett bra råd, i alla fall det förstnämnda. Jag har varit med som stödperson på sådana där möten, och åtminstone i de fall jag har varit inblandad i har bemötandet varit utmärkt. Man får hjälp att hantera sin ekonomi, hjälp med att strukturera vardagen och man kan även få hjälp att förändra sitt beteende samt stöd i att kontakta långivare.
MEN - det är långa väntetider i de flesta kommuner om du inte ringer och störtbölar.
I vilken kommun bor du? Har du åtminstone sparat alla dina papper, även om det är i en dammig plastpåse gömd längst bak i garderoben?
Du har varit duktig nu genom att fråga på ett allmänt forum. Fortsätt att vara modig och börja med att ringa kommunen i morgon - eller dra iväg ett pm om du vill snacka privat.