2010-12-07, 17:35
Medlem
Jag har ställt till det ordentligt för mig själv. Jag har alltid haft bra ekonomi, ett bra jobb och alltid betalat allting kontant. Inte minsta lilla lån eller kredit. Förren för ca 7 månader sedan. Då jag blev tvungen att börja få ekonomiskt bistånd. Jag bröt ihop totalt, gick in i en depression och började hos en psykolog. Jag började shoppa på avbetalning(klarna finans, konto hos ellos jotex hm osv), för shopping var det enda som gjorde mig glad. Jag köpte en massa onödiga inredningsprylar och saker till djuren. Nu har jag skulder på ca 10000. Kanske mer, jag har ingen koll alls. Jag har inte råd med avbetalningarna och har börjat få inkassokrav, hittills har min mamma betalat dom men nu har hon sagt stopp. Vilket är jättebra, för jag har inte råd att betala tillbaka ens det jag är skyldig henne nu. Ännu har inget gått till kronofogden men det är nog bara dagar ifrån.

Jag har noll koll på vad jag har köpt, vilka saker jag betalat och inte och jag har sjukt svårt för att inte köpa mer saker. Jag behöver hjälp innan det här går alldeles för långt. Finns det någon som kan hjälpa en med sånt här? Kolla upp vilka skulder man har och liksom lägga ihop allting så man förstår. Och som kan hjälpa en att inte fortsätta med här jävla dumheterna.
Någon som vet? Fick ytterligare 2 inkassokrav denna månaden och nu håller jag på att bryta ihop...
Citera
2010-12-07, 17:41
Medlem
TommyGBGs avatar
1. Köpstopp! Köp inget mer!

2. Räkna ihop dina skulder så att du får en överblick

3. Kontakta alla du är skyldig pengar och berätta lägget samt för att göra upp en avbetalningsplan

4. Skaffa en (eller flera) inkomst(er)
Citera
2010-12-07, 17:49
Medlem
Jag skulle rekommendera att du ber en bra kompis eller familjemedlem om hjälp. Hjälpen skulle bestå i att ni gemensamt skulle gå igenom vad du spenderar pengar på och sedan upprätta en budget. Denna budget ska ni sedan gemensamt gå igenom regelbundet och jämföra med verkligheten, från början är nog en gång i veckan rimligt för att sedan bli en gång per månad när du "landat" lite. Det är mycket lättare att hålla sig från att göra dåliga saker när man vet att man kommer behöva stå till svars för det.
I långt och mycket som de gör i lyxfällan alltså, bara att du inte behöver göras till allmänt åtlöje inför hela svenska folket.
Citera
2010-12-07, 17:51
Medlem
Ducken11s avatar
Om du är en snygg tjej så motsvarar ju 10 000:- enbart ca 5timmars prostitution. Så det är ju ganska snabbt löst faktiskt.

Så kan de gå!
Citera
2010-12-07, 18:00
Medlem
toby79s avatar
Jag tycker att TommyGbg´s inlägg beskriver rätt bra vad du behöver göra. Det som kan ligga dig i fatet nu är att du har betalningsanmärkningar.

Du skulle också kunna kontakta någon ekonomisk rådgivare hos kommunen. Inte för att de kommer ösa pengar över dig och någon skuldsanering lär det inte vara tal om på de där små beloppen.
Hur som helst så bör du iaf skaffa dig ett arbete. Det mår man även bättre av.
Citera
2010-12-07, 20:41
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Jag tycker att TommyGbg´s inlägg beskriver rätt bra vad du behöver göra. Det som kan ligga dig i fatet nu är att du har betalningsanmärkningar.

Det tycks alltså inte finnas några betalningsanmärkningar ÄNNU. Och TommyGBG:s råd var mycket bra.

Men det är svårt att göra detta själv - om nu din mamma har hjälpt dig ekonomiskt hittills, kan du inte i stället be henne att hjälpa dig att sortera alla papper och kanske sitta bredvid dig när du ringer de du är skyldig pengar? Inte bidra med mer pengar, alltså, utan helt enkelt stötta dig när du erkänner att du har burit dig åt som en idiot. För det är svårt, som sagt.

Däremot är det så att de flesta av dessa bolag definitivt föredrar att du lägger upp en avbetalningsplan framför att dina skulder går till KFM. Du kan dessutom förhandla ner dina krediträntor avsevärt genom att bara lyfta luren. Jag har hjälpt flera personer att göra detta, och det är sällan några problem.

Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Du skulle också kunna kontakta någon ekonomisk rådgivare hos kommunen. Inte för att de kommer ösa pengar över dig och någon skuldsanering lär det inte vara tal om på de där små beloppen.
Hur som helst så bör du iaf skaffa dig ett arbete. Det mår man även bättre av.

Detta är också ett bra råd, i alla fall det förstnämnda. Jag har varit med som stödperson på sådana där möten, och åtminstone i de fall jag har varit inblandad i har bemötandet varit utmärkt. Man får hjälp att hantera sin ekonomi, hjälp med att strukturera vardagen och man kan även få hjälp att förändra sitt beteende samt stöd i att kontakta långivare.

MEN - det är långa väntetider i de flesta kommuner om du inte ringer och störtbölar.

I vilken kommun bor du? Har du åtminstone sparat alla dina papper, även om det är i en dammig plastpåse gömd längst bak i garderoben?

Du har varit duktig nu genom att fråga på ett allmänt forum. Fortsätt att vara modig och börja med att ringa kommunen i morgon - eller dra iväg ett pm om du vill snacka privat.
Citera
2010-12-07, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saagan
Jag har ställt till det ordentligt för mig själv. Jag har alltid haft bra ekonomi, ett bra jobb och alltid betalat allting kontant. Inte minsta lilla lån eller kredit. Förren för ca 7 månader sedan. Då jag blev tvungen att börja få ekonomiskt bistånd. Jag bröt ihop totalt, gick in i en depression och började hos en psykolog. Jag började shoppa på avbetalning(klarna finans, konto hos ellos jotex hm osv), för shopping var det enda som gjorde mig glad. Jag köpte en massa onödiga inredningsprylar och saker till djuren. Nu har jag skulder på ca 10000. Kanske mer, jag har ingen koll alls. Jag har inte råd med avbetalningarna och har börjat få inkassokrav, hittills har min mamma betalat dom men nu har hon sagt stopp. Vilket är jättebra, för jag har inte råd att betala tillbaka ens det jag är skyldig henne nu. Ännu har inget gått till kronofogden men det är nog bara dagar ifrån.

Jag har noll koll på vad jag har köpt, vilka saker jag betalat och inte och jag har sjukt svårt för att inte köpa mer saker. Jag behöver hjälp innan det här går alldeles för långt. Finns det någon som kan hjälpa en med sånt här? Kolla upp vilka skulder man har och liksom lägga ihop allting så man förstår. Och som kan hjälpa en att inte fortsätta med här jävla dumheterna.
Någon som vet? Fick ytterligare 2 inkassokrav denna månaden och nu håller jag på att bryta ihop...

Jag skulle nog rekommendera att du försöker få hjälp av en konsumentrådgivare eller dylikt. Klipp eventuella kreditkort + plastkort, lev på kontanter (ett kuvert för varje dag). Be om en spärrmarkering hos Klarna, Resurs, etc och en betalningsplan.
Citera
2010-12-07, 21:03
Medlem
SparkMans avatar
Sälj allt du inte behöver. Kanske har massa kläder du inte använder som du kan få någon tusenlapp för. Även diverse inredning kan nog bli några hundralappar.
Citera
2010-12-09, 00:45
Medlem
Klipp konto korten, betala alla dina räkningar osv direkt på banken, ta enbart ut en handpenning varje vecka som ska gå till mat, Sälj att skit du köpt på Second hand/tradera/blocket.

Ta hjälp av din mamma eller liknande, tillsammans kontaktar ni alla du är skyldig pengar, Och så börjar du betal det viktigaste först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in