2010-12-07, 19:36
Medlem
Tradens avatar
Inget oväntat direkt.... studerar själv i Uppsala på ganska hög nivå (ingenjörsstudier) och knarkar ganska friskt, visserligen lättare droger som E, svamp eller kanske cannabis ibland. Fungerar utmärkt även fast det går snabbt som satan i skolan...
Citera
2010-12-07, 19:50
Medlem
brynarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=4224968

"Läkarstudenter använder knark
Publicerat: kl 05:00, Upplandsnytt, 24 kommentarer
Upplandsnytt kan i dag berätta att läkarstudenter i Uppsala knarkar. I en enkätundersökning som vi gjort - en enkät som besvarats av drygt hälften av alla de som pluggar till läkare - svarar en av sex att de knarkat under sin studietid i Uppsala.

"Jag la mig i badet och rökte lite gräs""Jag la mig i badet och rökte lite gräs" (1:49)
Läkarstudenter i Uppsala knarkar. I en enkätundersökning som vi gjort, som besvarats av drygt hälften av alla som pluggar till läkare i Uppsala, svarar en av sex att de knarkat under sin studietid i Uppsala. Läkarstudenten Lucas (vill vara anonym, varför vi har låtit en annan person läsa in vad Lucas berättat för oss) berättar om den senaste gången han rökte på. Reportrar Kina Pohjanen och Alexander Gagliano. Lägg till i spelkö Spara som favoritklipp Dela Facebook Twitter Digg Del.icio.us Direkt länk till ljudet Poddradio Öppna i spelaren LÄS OCKSÅ: Dålig kontroll på knarkande
Allt om vår granskning "Det akademiska knarket"
Här är alla enkätsvaren (pdf)
Läs hela samman- ställningen av läkarstudenternas svar här! (pdf) Varför gör vi granskningen?
Kanalchefen Andreas Miller skriver om skälen till att Sveriges Radio Uppland gör en sådan här granskning av knark bland studenter.

Knarket där vi kanske minst anar det!
Har du mer att berätta om knark i Uppsalas studentkretsar?
Hur vanligt är det med knark i korridorer, på nationer och tentafester?
Vad har du sett, hört eller varit med om?

Mejla oss på upplandsnytt@sr.se eller ring nyhetstipstelefonen 018-17 40 40!

Vi har träffat läkarstudenten Lucas (fingerat namn). Han berättar om den senaste gången han rökte på.

– Det var nog att jag lade mig badet och rökte lite gräs. Jag hade lite ljus tända och bara slappnade av efter veckan, berättar Lucas.

Vi träffar Lucas i ett studentområde i Uppsala. Han har ställt upp på intervju för att visa, som han säger, att vanliga skötsamma killar också röker cannabis.

– Jag tycker om att vara ute i naturen, friluftsliv, ut och springa. Jag brukar baka och så.

Lucas och hans kompisar tar ibland också hallucinogena svampar. De odlar också sin marijuana själva. Han tar fram och visar vad han har hemma, marijuana i en liten träask i kylen, och stoppar en pipa.

Brukar du alltid röka en pipa?

– Det här är faktiskt en vaporizer, så att man inte hettar upp cannabisen så mycket att det bildas cancerogena ämnen. Det är en risk precis som med tobak, säger han. Läkarstudenten Lucas pipa."

"I svaren nämner några läkarstudenter också att de under sin studietid i Uppsala använt Ecstacy, Mefedron och lagliga nätdroger. En mindre andel svarar att de tagit heroin.

Vi frågade också om läkarstudenterna knarkat den senaste månaden. Och där uppger en av 20 av de svarande att de gjort det. Också där dominerar cannabisrökning, kokain och amfetamin finns med i mindre utsträckning.

Av enkätsvaren kan man se att det är vanligare att det knarkas bland de manliga studenterna.

Enkätsvaren vi fått får Sveriges Läkarförbund att reagera. Eva Nilsson-Bågenholm är ordförande.

– Jag tycker att det är skrämmande därför att läkarstudenter bör vara medvetna om farorna. Och på sikt ska de ju också vara ett föredöme för övriga som de möter i sin gärning som läkare, säger Eva Nilsson-Bågenholm.

Läkarstudenten Lucas ser ingen motsättning i det faktum att han röker cannabis och tar svamp då han läser till läkare.

– Nej, det skulle jag inte säga. Alltså, i och med att vi är pålästa i ämnet så kan det vara åt andra hållet också.

Att ni vet bättre, eller?

– Ja, så skulle det kunna vara, säger Lucas."

Vad anser ni om detta?

Med denna info som bakgrund skulle det vara najs att lite snabbt och snärtigt införa narkotikatester på samtliga studenter. Skulle vara riktigt skoj att se vissa läkarstudenters självbelåtna flin torkas bort från deras ansikten

Nä, allvarligt så är det fruktansvärt. Drogtester nu! Att en massa stoners här på forumet röker på är väl inte hela världen, men att sådana ansvarsfulla funktioner börjat knarka, då har det gått alldeles för långt. Det måste ju t.o.m. ni som sitter här inne och flummar hålla med om?
Citera
2010-12-07, 20:13
Medlem
AlmondStorms avatar
Är redan statistiskt fastställt att barn till akademiker (och kan tänka mig även dom unga akademikerna idag) nyttjar CB i större utsträckning än barn till outbildade som dricker alkohol istället.
Citera
2010-12-07, 20:15
Medlem
AlmondStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brynarn
Med denna info som bakgrund skulle det vara najs att lite snabbt och snärtigt införa narkotikatester på samtliga studenter. Skulle vara riktigt skoj att se vissa läkarstudenters självbelåtna flin torkas bort från deras ansikten

Nä, allvarligt så är det fruktansvärt. Drogtester nu! Att en massa stoners här på forumet röker på är väl inte hela världen, men att sådana ansvarsfulla funktioner börjat knarka, då har det gått alldeles för långt. Det måste ju t.o.m. ni som sitter här inne och flummar hålla med om?

Nej jag föredrar en läkare som efter arbetstid slappnar av med CB framför en som tar till flaskan.
Använder man det inte i tjänst så ser jag noll problem. Det är deras privatliv och ensak. Världen blir bara bättre ju fler stoners vi är.
Citera
2010-12-07, 20:17
Medlem
Förjävligt, de borde drogtesta alla som går utbildningen genast och kasta ut dem som inte klarar sig.

Nolltolerans mot droger PUNKT.
Citera
2010-12-07, 20:30
Medlem
Bruttas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brynarn

Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Förjävligt, de borde drogtesta alla som går utbildningen genast och kasta ut dem som inte klarar sig.

Nolltolerans mot droger PUNKT.
Varför anser ni att läkarstudenter (eller vilka studenter som helst för den delen) ska förföljas och kastas ut för att de brukar narkotika på fritiden? Så länge de klarar utbildningen (oavsett drogvanor) är det väl inga problem?
Nolltolerans mot droger PUNKT? Jag trodde att vi var förbi sådana moral- och känsloargument.
Bättre att dessa dekadenta studenter smögar och svampar lite än bara super järnet som alla andra.
Eller tycker ni även att det är uppseendeväckande och oacceptabelt att studenterna dricker alkohol också?
Citera
2010-12-07, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
Ingen nyhet för oss som inte är Aftonbladetknarkare. Tycker bara de finns positiva saker med en läkare som har rökt cannabis, kan knappast säga något negativt.

Fan vad konstigt media... håller vuxna som utbildar sig till läkare på knark?!

Det ända negativa hade det ju varit om dom varit stenade sen under jobbtid
Citera
2010-12-07, 20:59
Medlem
Bubbelpops avatar
Att det är vanligt med cannabis och andra droger (inkl. alkohol) bland akademiker är väl knappast en nyhet? Vem blir chockad av detta? Knappast akademiker och f.d. akademiker i alla fall.
Citera
2010-12-07, 21:09
Medlem
Bolliwollis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EkoTerrorist
Haha, vore ju fan en dröm att komma in till husläkarn(en gubbe på typ 60 år) och han är stenad

Men jag tror att den största anledningen till att affe och kola är vanligt på läkarstudierna är att dom är rätt svåra och det är nog många sömlösa nätter med pluggande där.

-10.
Dummast på flashback hittills.

OT: Hörde detta på radion i dag på jobbet.
När killen som berättade om att han hade tappat upp ett bad och tänd ljud och sedan rökt cannabis så skapade detta hetsiga diskussioner på jobbet, så som att folk började "Jaha? Ska man behöva vara rädd för att gå till läkaren nu ifall dom får för sig att hugga ner nån?" och dykligt.

Inge nytt att studenter knarkar.
Alla jävla grupper knarkar.
Gamlingar, studenter, unga, för unga, för gammla, rika , fattiga och även presidenter.
Tröga Sverige...
Citera
2010-12-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Knarket där vi kanske minst anar det!
Har du mer att berätta om knark i Uppsalas studentkretsar?
Hur vanligt är det med knark i korridorer, på nationer och tentafester?
Vad har du sett, hört eller varit med om?

mmh, studentkretsar är ju det sista stället man skulle tro att det förekom knark
Citera
2010-12-07, 21:17
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karmen
mmh, studentkretsar är ju det sista stället man skulle tro att det förekom knark
Mmm, och som i detta fall; DÖDSKNARK! Jag bävar inför nästa undersökning där det kommer blottläggas att läkarstudenter i Uppsala använder INTERNET!
Citera
2010-12-07, 21:18
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
Tycker bara de finns positiva saker med en läkare som har rökt cannabis, kan knappast säga något negativt.
Kan inte komma på något positivt alls faktiskt?

Inte för att jag kan komma på något negativt, vad folk gör på sin fritid skiter jag i så länge det inte skadar andra, men jag undrar lite hur du tänker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in