2010-12-07, 17:31
Medlem
Knullkungens avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=4224968

"Läkarstudenter använder knark
Publicerat: kl 05:00, Upplandsnytt, 24 kommentarer
Upplandsnytt kan i dag berätta att läkarstudenter i Uppsala knarkar. I en enkätundersökning som vi gjort - en enkät som besvarats av drygt hälften av alla de som pluggar till läkare - svarar en av sex att de knarkat under sin studietid i Uppsala.

Vad anser ni om detta?
Senast redigerad av unsung 2010-12-21 kl. 20:50. Anledning: Upphovsrättsskyddat material bortredigerat
Citera
2010-12-07, 17:35
Bannlyst
Ingenting nytt under solen så att säga..

De som brukar oftast droger utöver cannabis är de " intellektuella", akademiker om man vill kalla det. Dessa är oftast så pass pålästa att de inser vad det innebär att bruka dessa substanser.
Citera
2010-12-07, 17:36
Medlem
Tycker det inte är något vidare problem, bara de inte röker på jobbet så..
Citera
2010-12-07, 17:37
Medlem
rövners avatar
Kola är oerhört populärt bland läkarstuderande
Citera
2010-12-07, 17:39
Medlem
Babelus avatar
Gräs är väl inte allt för mycket att oja sig över, så länge de inte är påtända på jobbet
Citera
2010-12-07, 17:39
Medlem
latjoisses avatar
Detta är alltså inget nytt fenomen.

Jag tror faktiskt dem flesta känner att det är ganska avkopplande efter hårda studier att tända en jävel och slappna av lite.
Citera
2010-12-07, 17:40
Medlem
Lilabanans avatar
Haha, big news när det gäller universitet i Sverige, men åker man till USA eller England är det vardagsmat...
Citera
2010-12-07, 17:58
Medlem
brisingrs avatar
Ingen nyhet för oss som inte är Aftonbladetknarkare. Tycker bara de finns positiva saker med en läkare som har rökt cannabis, kan knappast säga något negativt.

Fan vad konstigt media... håller vuxna som utbildar sig till läkare på knark?!
Citera
2010-12-07, 18:18
Medlem
Haha, vore ju fan en dröm att komma in till husläkarn(en gubbe på typ 60 år) och han är stenad

Men jag tror att den största anledningen till att affe och kola är vanligt på läkarstudierna är att dom är rätt svåra och det är nog många sömlösa nätter med pluggande där.
Citera
2010-12-07, 18:32
Medlem
Maergs avatar
Inget nyhet, men lite bra att fler påvisar att narkotika florerar inom alla kretsar och klasser.
Citera
2010-12-07, 18:39
Medlem
oriks avatar
Haha! Jag är läkarstudent i Uppsala och blev riktigt överraskad av det här - men sen drog jag mig till minnes att det faktiskt kom en enkät på mejlen i slutet av oktober. Oklart om den från början var rent riktad mot läkarstudenter, i mejlet stod det bara "Det här är en enkät som skickas till dig som är inskriven som student vid Uppsala universitet". Antar att det är långt fler som svarat på olika enkäter men att de kanske valde att titta på den här gruppen och tyckte resultatet var anmärkningsvärt och därför valde att publicera.

Ingen intern information till oss studenter om detta än så länge men det kanske kommer.

Edit: Hittade denna kommentar från SR ang urvalet

Senast redigerad av orik 2010-12-07 kl. 18:48.
Citera
2010-12-07, 19:09
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rövner
Kola är oerhört populärt bland läkarstuderande

Hehe, tagga innan tentan .

Älskar hur de beskriver det med "knark". Läkarstudenter KNARKAR. Det är farligt att knarka, säger en ovetande journalist. Läkarstudenten misstycker, för han har faktiskt prövat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in