"Läkarstudenter använder knark
Publicerat: kl 05:00, Upplandsnytt, 24 kommentarer
Upplandsnytt kan i dag berätta att läkarstudenter i Uppsala knarkar. I en enkätundersökning som vi gjort - en enkät som besvarats av drygt hälften av alla de som pluggar till läkare - svarar en av sex att de knarkat under sin studietid i Uppsala.
Vad anser ni om detta?
Senast redigerad av unsung 2010-12-21 kl. 20:50.
Anledning: Upphovsrättsskyddat material bortredigerat
De som brukar oftast droger utöver cannabis är de " intellektuella", akademiker om man vill kalla det. Dessa är oftast så pass pålästa att de inser vad det innebär att bruka dessa substanser.
Ingen nyhet för oss som inte är Aftonbladetknarkare. Tycker bara de finns positiva saker med en läkare som har rökt cannabis, kan knappast säga något negativt.
Fan vad konstigt media... håller vuxna som utbildar sig till läkare på knark?!
Haha, vore ju fan en dröm att komma in till husläkarn(en gubbe på typ 60 år) och han är stenad
Men jag tror att den största anledningen till att affe och kola är vanligt på läkarstudierna är att dom är rätt svåra och det är nog många sömlösa nätter med pluggande där.
Haha! Jag är läkarstudent i Uppsala och blev riktigt överraskad av det här - men sen drog jag mig till minnes att det faktiskt kom en enkät på mejlen i slutet av oktober. Oklart om den från början var rent riktad mot läkarstudenter, i mejlet stod det bara "Det här är en enkät som skickas till dig som är inskriven som student vid Uppsala universitet". Antar att det är långt fler som svarat på olika enkäter men att de kanske valde att titta på den här gruppen och tyckte resultatet var anmärkningsvärt och därför valde att publicera.
Ingen intern information till oss studenter om detta än så länge men det kanske kommer.
Edit: Hittade denna kommentar från SR ang urvalet
"Sveriges Radio Uppland har inte haft för avsikt att lura någon. När enkäten skickades ut planerade vi att skicka den till fler av Uppsalas studenter, men under arbetets gång har vi valt att koncentrera oss på läkarprogrammet. Det är orsaken till att enkäten ser ut som den gör. Vi har gjort bedömningen att anonymiteten på intet sätt är röjd när 892 studenter har fått enkäten. Alla svar på enkäten är anonyma."
Och detta spetsiga svar från en annan läkarstudent:
"God sed vid enkäter är att specifikt ange vad syftet är med undersökningen så att mottagaren av enkäten själv kan ta ställning till om man vill besvara denna och därmed medverka till undersökningen. Detta saknas i det utskick som kommit från P4 vilket är mycket dålig stil.
Jag föreslår att P4 tar sig en god titt i de handböcker som finns publicerade gällande enkäter och fram för allt krav på det följebrev som skall medfölja en enkät som sänds ut per post. Bland annat bör information om urvalskriterier och bakgrund/syfte med undersökningen klart framgå i brevet. Samma krav bör rimligen ställas även på det email som sänds ut till deltagare i en enkät som utförs via webbaserad informationsinhämtning.
Det är därutöver inte Er sak att göra bedömningen om anonymiteten utan det måste vara upp till var och en som mottar enkäten att bedöma hur man ställer själv ställer sig till detta.
Med andra ord är detta mycket dåligt skött av er, det finns inga rimliga bortförklaringar till hur detta skötts och jag anser att en ursäkt är mer än motiverad."
Senast redigerad av orik 2010-12-07 kl. 18:48.
Älskar hur de beskriver det med "knark". Läkarstudenter KNARKAR. Det är farligt att knarka, säger en ovetande journalist. Läkarstudenten misstycker, för han har faktiskt prövat