• 2
  • 3
2010-12-11, 15:28
Medlem
gucci_manes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Många som skrivit, men istället för att svara var och en så hoppas jag få med det mesta av det i ett svar.

Det handlar egentligen inte om att bygga upp någons världsbild, utan snarare att ge rätt förutsättningar för att personen ska kunna förstå det den tycker på ett bra sätt. Många tycker saker i den mån att de vill se förändringar grundade på sina tycken, när de i själva verket har en väldigt grov och ensidig bild av det hela som inte tar hänsyn till mer än det egna resonemanget. Precis den sortens formbarhet som många politiker (och andra personer som har inflytande) önskar av och lever på hos sin befolkning.

Som någon skrev tidigare så kan det vara en smärtsam sak att utforska existensens realitet, men jag tror att det är smärtsamt för att man känner sig missförstådd och missanpassad (fast det borde vara tvärtom). Det finns ingen större önskan/tid/vilja att förstå varandra, man tvingas säga vad man tycker och sen blir man stämplad efter vad man svarar. Jag tror att det har varit så i många, många herrans år, men det måste ju finnas någon satsning man kan göra.
Om vi kan bygga Jupiter-sonder kan vi nog utbilda barn. Jag menar, det gäller bara att kunna påvisa varför vissa regler kommer leda närmare sanningen. Sanningen är att det inte finns annat än påhittade värderingar, men dessa värderingar kan både vara av nytta och glädje. Det ligger inget fel i att hitta på ideal som man känner starkt för, men det bör finnas en tydlig tanke bakom dem som utgår från en själv och inte är regler man tror att man "måste" leva efter för att klara sig i världen. Man bör ha en djupare förståelse för vad våra grundlagar är för något och att det är vi som tillsammans har satt dem för att ingen människa ska bli kuvad bara för att den pratar eller tror annorlunda än de som försöker samordna vårt samhälle.

Ja, nu svävade jag säkert ut lite, men det finns en hel del som människor säkert har på känn men ändå inte vågar lita på eller förstå. Det är på tiden att människor i tidig ålder får en riktig kännedom om människan istället för att bli uppfostrade av (som Seburo C-X var inne på) samhällen som är duperade av fragmentariska debatter med skickliga retoriker som får varje mening att verka betydelsefull och självstående.

Bra skrivet, förutom det highlightade, som är lite dålig "liknelse"
Citera
2010-12-11, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gucci_mane
Det här blir lite invecklat nu, men, att vara kritisk och negativt inställd är inte samma sak. Kritisk blir att man undrar om ett argument är sant och tvivlar på de, och försöker ta reda på sanningen. Negativt inställd blir ju att man avfärdar det som sanning utan att vara kritisk.

Jag vet inte om du kritiserade mej eller höll med eller bara fick inspiration. Alltså det är ju när man är kritisk som nya tankebanor skapas. För annars så bara tar du ju till dej en tanke som någon annan resonerat fram.

Jo jag förstår din distinktion mellan feghet och kritik och min kommentar var mest ett försök till utveckling av tankebanan. Jag tycker nog ändå att man har lite väl lätt för att vara kritisk i Sverige och att det mest är en undanflykt för att inte behöva göra något eller ta ställning, dvs man håller käft och yttrar lite kritik så fort någon öppnar mun. Samtidigt är det ju nyttigt att vara ifrågasättande ibland, en balansgång antar jag...
Citera
2010-12-11, 21:36
Medlem
solopoetry.s avatar
Det beror på vad man har för syfte med diskussionen. Väldigt många personer diskuterar i syfte att uttrycka sig själva, sina tankar och känslor och då är sidospår, anekdoter, galna metaforer och självhävdelse ofta kära ingredienser. Ofta går folk också in i diskussion för att umgås med och pröva de andra deltagarna, provocera och se vilka de är samt bli underhållna.

Mao är det mer sällan en diskussion fungerar som en akademisk forskningsprocess där bara det bevisade får fortleva i syfte att komma på det mest lämpade svaret.
Diskussionens syfte är oftare socialt. Tror jag.
Citera
2010-12-12, 00:46
Medlem
gucci_manes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarasquest
Jo jag förstår din distinktion mellan feghet och kritik och min kommentar var mest ett försök till utveckling av tankebanan. Jag tycker nog ändå att man har lite väl lätt för att vara kritisk i Sverige och att det mest är en undanflykt för att inte behöva göra något eller ta ställning, dvs man håller käft och yttrar lite kritik så fort någon öppnar mun. Samtidigt är det ju nyttigt att vara ifrågasättande ibland, en balansgång antar jag...

Vad tycker du är fel i Sverige som svenskarna tar undanflykter för, för att slippa göra något eller ta ställning? Det är inte nyttigt att vara ifrågasättande ibland. Människor borde vara det jämt. Jag blev lite osäker på orden innan med kritisk och kritik. Kritisk som jag använder det här, Dvs ifrågasättande utan att yttra en negativ inställning kunde jag inte finna grund i(svenska akademins ordbok) förutom när det gäller konst. Om man använder ordet ifrågasättande istället för kritisk(även ifall vi använder det så i dagligt tal) så är det skillnad på ifrågasättande och negativ inställning. Istället för att yttre kritik, som enligt boken ovan betyder negativ inställning så borde folk fråga uppföljnings frågor varför ett visst på stående yttras(kanske inte när nån säger att solnedgången är vacker men definitivt om en lag är bra) istället för att säga att den är dålig.

Jag vet inte riktigt vilka åsikter och beslut som du anser att svenskarna med lättvindigt ska haka på för att inte kallas fega, men jag anser ingen. Men så som världen ser ut idag så klart det behövs förändring, för så det är nu håller ju inte. Men världsbilden, det är som de är vad ska jag göra? som många har behövs ändras.
Citera
2010-12-12, 13:10
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solopoetry.
Det beror på vad man har för syfte med diskussionen. Väldigt många personer diskuterar i syfte att uttrycka sig själva, sina tankar och känslor och då är sidospår, anekdoter, galna metaforer och självhävdelse ofta kära ingredienser. Ofta går folk också in i diskussion för att umgås med och pröva de andra deltagarna, provocera och se vilka de är samt bli underhållna.

Mao är det mer sällan en diskussion fungerar som en akademisk forskningsprocess där bara det bevisade får fortleva i syfte att komma på det mest lämpade svaret.
Diskussionens syfte är oftare socialt. Tror jag.

Blir osäker på om det är till mig du skriver eller inte, men man borde kanske utgå ifrån det när du inte citerat någon annan.
Jag förmodar att du syftade på "Jag har inte misslyckts..."-delen. Nej, akademisk forskning är det inte, socialt förmodar jag att det lär gå under men det är väl inget att hymla om. Det är däremot inte omöjligt att komma fram till något halvvettigt bara för det.
Citera
2010-12-13, 17:28
Medlem
Citat:
Vad tycker du är fel i Sverige som svenskarna tar undanflykter för, för att slippa göra något eller ta ställning?
Jag vet inte riktigt vilka åsikter och beslut som du anser att svenskarna med lättvindigt ska haka på för att inte kallas fega, men jag anser ingen. Men så som världen ser ut idag så klart det behövs förändring, för så det är nu håller ju inte. Men världsbilden, det är som de är vad ska jag göra? som många har behövs ändras.

Jag kan nog tycka att vi lite väl lättvindigt i Sverige sväljer framförallt vissa amerikanska tankemönster och spelregler. Å ena sidan kan vi berömma oss för att vara vetenskapliga och kritiskt lagda men samtidigt är vi detta bara inom "spelets ramar" och strukturer. Vi tänker sällan utanför ramarna dvs hur utvecklar man samhället så att mervärden skapas för hela befolkningen. BNP tillväxten är ex hög men drivs upp av både lånade och inpumpade pengar pga tillfälliga försäljningar av offentlig egendom. Däremot är Svenskar många gånger väldigt praktiskt och realistiskt lagda.
Citera
2010-12-13, 23:11
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Bra skrivet, förutom det highlightade, som är lite dålig "liknelse"

Det var väl inte menat som något annat än en dålig liknelse egentligen. Det ena säger knappast någonting konkret om det andra, men den långsökta/orimliga poängen var väl mer att det läggs ner så mycket energi på att skicka avancerade sonder till Jupiter medan det i skolan satsas på att förmedla kunskap som till stor del kommer att gå förlorad på mottagarna.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in