2010-12-07, 21:50
Medlem
Mr.Kanakes avatar
Ja vi kan ju ta ett exempel från min gamla högstadieskola som det bara har gått utför i allt med mer vandalism, mindre lärare, mer elever, det är allmänt stökigt och kommunen går med förlust varenda år.

Vad gör dom? Jo dom sätter in 2 nya lärare som ska arbeta med att lära tjejerna att säga nej och som ska lära eleverna om genusfrågor

Jävla sossekommun känns bra att ha flyttat därifrån nu.
Citera
2010-12-07, 21:54
Medlem
Föga förvånande, Sverige är ju trots allt Europas sopptipp i norr.

Ganska enkelt att göra den svenska skolan bättre:
  • Ta bort meningslösa kurser och lägg mer fokus på det viktiga
  • Höj kraven i allt som har med skolan att göra
  • Låt eleverna läsa riktig litteratur
  • Ge inte betyg baserat på elevens åsikter
  • Inför skoluniform
  • Ge lärare mer rättigheter
  • Ta bort eleverna som är stökiga eller dumma. De kan få sin undervisning i ett skjul i skogen

Citat:
Ursprungligen postat av Marqel
Jag är relativt högintelligent, men detta visas inte på mina betyg genom skolgången eftersom att allt är så jävla flummigt och slappt.
Faktiskt tänkt en del på detta det känns som att den svenska skolan gynnar idioti och rent utav gör det svårt för de intelligentare eleverna (läs: killar som har talang för de vetenskapliga ämnena). Det är nog ett av de största problemen med skolan att den är så feminiserad. När lärarinnan sa något i stil med "En bra sak efter andra världskriget var att även kvinnor kom ut i arbetslivet" svarade jag något i stil med "men det finns negativa saker med det också då föds det ju betydligt mindre barn och vi behöver invandring".

Är ju knappt någon idé att gå till skolan om man i stort sett bara sitter av tiden och ibland rättar sina lärare? Trots allt enligt vänstern är vi alla lika smarta och om vi inte är det ska vi göras det!

En till grej, kommer ihåg när jag gick på högstadiet säkert 60 % invandrare på skolan. När vi läste om Andra världskriget i våra Bonnierböcker. Även om Hitler beskrevs som något omänskligt helt absurt sagomonster så visste jag en sak "Hade Tyskland vunnit hade vi inte haft någon invandring".
Senast redigerad av hejloltja 2010-12-07 kl. 22:12.
Citera
2010-12-07, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svenska-elever-halkar-efter_5786883.svd
http://www.oecd.org/dataoecd/34/60/46619703.pdf

I världstoppen ligger Shanghai i Kina som de beräknat separat (staden har ju trots allt dubbelt så stor befolkning som sverige), efter dem kommer korea, finland, hong kong(inte heller ett land) singapore......

ja notera finland är alltså 3a i världen, medan sverige nu mer ligger på, eller under OECD snittet efter bland annat Estland, polen och USA(som alla påstår är så dumma).

Vad beror detta på???
Låt mig gissa vad media säger och som inte är godtagbara förklaringar:
1. vi behöver meeeeeeeer resurser till skooolan (trots världens högsta skatt)
2. Alliansens "högerstyre" är problemet.
3. testen var könsdiskriminerande och innehöll strukturell rasism

vi har alltså sjunkit ganska rejält mellan förra mätningen 2003 till 2010..... vaaad kan det vara som hänt i sverige sedan dess?? någonting som kan tänkas sänka svensken genomsnittliga prestation? hmm i synnerhet i svenska språket. Nä jag kommer inte på det

snarare:

1 öka kunskapen och kompetensen bland lärarna
2 se till att vi når målen med individualiserad pedagogik
3 se till att vi tar till oss den neurovetenskapliga forskning som finns om inlärning och lär där efter..

Sedan så får man se till barns allmänhet i vardagen och inte bara på performance (dvs resultat på prov)...
Hur många barn i kina får vara barn?
hur många barn i usa växer upp som barn och har en god barndom?

Du vet man kan inte skylla allt på "invandrare" (läs: muslimer)..

Just nu har skolan en alldeles för liten kompetens för att ta hand om barn som behöver stöd (läs, i detta fall inte invandrare, dvs dina "muslimer")

Vi behöver ha en mer konkret och förenklad måttstock. Just nu så är det nog bra lärarna (om ens dem) som vet vad man skall lära sig i de olika årskurserna, eleverna vet med säkerhet inte.
Citera
2010-12-07, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jaernprefekten
Du behöver inte bekymra dig för mig. Jag lämnar det här landet frivilligt när skäggbarn och raketforskare från U-länderna dragit ner nivån tillräckligt långt.
Så du blir invandrare då i ett annat land? och drar ner deras iq, schysst mot dem?
Senast redigerad av 01lirpa 2010-12-07 kl. 22:05.
Citera
2010-12-07, 22:03
Medlem
Alx4477s avatar
Eftersom jag är påväg mot toppen av det akademiska systemet får väl jag ha en åsikt då, problemet med den svenska skolan är och har varit de senaste 10-20 åren (de jag kan minnas) varit att målsättningen är att ingen ska vara duktig, alla ska vara lika djävla dumma, ingen får bli utsatt för den otroligt kränkande behandlingen att få några krav satta på sig. Ingen ska ha hemläxa i någonting och alla ska ha godkänt. Ingen ska dessutom behöva utsättas för den pinsamma upplevelsen att kunna något, det enda man behöver kunna det är HUR man ska hitta det man behöver veta och det går inte att mäta. Det är en chock för många att komma till en ingenjörsutbildning på universitet och helt plötsligt gå från att vara bäst i klassen på gymnasiet till att inte ha en chans att få studiestöd nästa termin.

Så Svenska elever är kassa när det gäller ämneskunskap och klarar sig svindåligt internationella jämförelser och över huvudtaget när de tvingas göra ett prov.

det är en konsekvens inte av drygt 4 år med högern, utan en misslyckad skolpolitik de sedan 1990.

mer krav på eleverna, tvinga barn som inte uppfyller kraven, om kraven så bara är närvaro, gjorda hemläxor och godkända prov (inte betyg) att gå om ett läsår, och för det andra inför skolstart två gånger om året, det är djävligt stor skillnad på en drygt 7,5 åring och en 6.5 åring, så det blir svårt för ett barn som redan är 1 år efter i mognad att någonsin hinna ifatt.
Citera
2010-12-07, 22:06
Medlem
Calaverras avatar
Massimporterar man ett inavlat analfabetiskt pack som inte gör nåt annat än att avla fram minst 5 barn per familj som sedan börjar skolan, självklart kommer IQ snittet på nationell nivå att minska då.
Citera
2010-12-07, 22:07
Medlem
Calaverras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 01lirpa
Så du blir invandrare då i ett annat land? och drar ner deras iq, schysst mot dem?

Tror du att du var klyftig/originell där? jävla leksaksargument.
Citera
2010-12-07, 22:15
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 01lirpa

Haha!
Citera
2010-12-07, 22:22
Medlem
P3RK3L3s avatar
En annan anledning är och förblir läraryrkets förhållandevis låga status. I Finland t.ex. jämställs lärare som yrkesgrupp med jurister, läkare och andra högstatusyrkesgrupper. Det är svårt att förstå om man gått i plugget i Sverige, men så är fallet. Det för givetvis med sig att såväl barn som föräldrar respekterar lärandet och skolan på ett helt annat sätt än här i Sverige. Och det börjar redan på dagis faktiskt, där man ofta redan vid 4-5 års ålder får lära sig t.ex. enklare matte. Kan man ju bara drömma om i Sverige. Här ska "barn få vara barn" och leka fritt och bara "vara".

Finska elever blir bara bättre och bättre i internationella jämförelser, trots att man tar in fler invandrare än man någonsin gjort förut, så Finland visar ju att det inte har med invandrarna själva att göra utan mer med samhällets syn på lärandet i sig. Jag sätter en hunka på att en somalier från en Helsingforsförort har mycket högre nivå på sin kunskap än en Angereds- eller Hjulstadito.
Citera
2010-12-07, 22:23
Medlem
Föga förvånande, 4 års regeringsmakt och Björklund fortsätter skylla på sossarna, samtidigt som det väller in människor som aldrig kommer kunna eller vilja anpassa sig och därmed dra ner snittet än mer.

Finland i topp, detta trots att man alltså inte valt att berika sitt land med allehanda "flyktingar" och anhöriginvandrare. Hur lyckas de?
Citera
2010-12-07, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
En annan anledning är och förblir läraryrkets förhållandevis låga status. I Finland t.ex. jämställs lärare som yrkesgrupp med jurister, läkare och andra högstatusyrkesgrupper. Det är svårt att förstå om man gått i plugget i Sverige, men så är fallet. Det för givetvis med sig att såväl barn som föräldrar respekterar lärandet och skolan på ett helt annat sätt än här i Sverige. Och det börjar redan på dagis faktiskt, där man ofta redan vid 4-5 års ålder får lära sig t.ex. enklare matte. Kan man ju bara drömma om i Sverige. Här ska "barn få vara barn" och leka fritt och bara "vara".

Stämmer till viss del, men faktum är att det finns skolor där eleverna har respekt för sina lärare. Där man reser sig upp när läraren kommer in.

Citat:
Finska elever blir bara bättre och bättre i internationella jämförelser, trots att man tar in fler invandrare än man någonsin gjort förut, så Finland visar ju att det inte har med invandrarna själva att göra utan mer med samhällets syn på lärandet i sig. Jag sätter en hunka på att en somalier från en Helsingforsförort har mycket högre nivå på sin kunskap än en Angereds- eller Hjulstadito.

De första vågorna av invandrare som kom till Sverige lyckades naturligtvis också bättre än de som kommer nu, det finns ju "inga" segregerade ghetton i Helsingfors som det finns i t ex Stockholm, Malmö och Göteborg. Fortfarande tar bara finnarna emot en bråkdel mot vad Sverige tar emot, men fortsätter det öka där kommer det självklart gå åt helvete där också.
Citera
2010-12-07, 22:34
Medlem
Jag tror att det kommer att bli skillnad på nästa undersökning de gör. Nästa år kommer det en ny gymnasieskola som det är betydligt svårare att komma in på. Nu kommer ju varenda jävel in på gymnasiet nästan oavsett hur kassa betyg de har. Fr.o.m. nästa läsår så finns det för det första dels högskoleförberedande program och yrkesförberedande program. För att ta sig in på t.ex. "Teknikprogrammet" så krävs det då godkänt betyg i tolv ämnen, och av de tolv så måste kemi, fysik och biologi ingå.

Jag kollade i veckan hur det ser ut på en vanlig högstadieskola i min stad med tanke på hur många som har tillräckligt bra betyg för att ta sig in på gymnasiet; ca. hälften tar sig inte in just nu. Dock så räknade läraren jag pratade med att en hel del kommer att fixa betygen till våren. Men minst 25% av eleverna kommer inte att ta sig in på gymnasiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in