Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svenska-elever-halkar-efter_5786883.svd
http://www.oecd.org/dataoecd/34/60/46619703.pdf
I världstoppen ligger Shanghai i Kina som de beräknat separat (staden har ju trots allt dubbelt så stor befolkning som sverige), efter dem kommer korea, finland, hong kong(inte heller ett land) singapore......
ja notera finland är alltså 3a i världen, medan sverige nu mer ligger på, eller under OECD snittet efter bland annat Estland, polen och USA(som alla påstår är så dumma).
Vad beror detta på???
Låt mig gissa vad media säger och som inte är godtagbara förklaringar:
1. vi behöver meeeeeeeer resurser till skooolan (trots världens högsta skatt)
2. Alliansens "högerstyre" är problemet.
3. testen var könsdiskriminerande och innehöll strukturell rasism
vi har alltså sjunkit ganska rejält mellan förra mätningen 2003 till 2010..... vaaad kan det vara som hänt i sverige sedan dess?? någonting som kan tänkas sänka svensken genomsnittliga prestation? hmm i synnerhet i svenska språket. Nä jag kommer inte på det

snarare:
1 öka kunskapen och kompetensen bland lärarna
2 se till att vi når målen med individualiserad pedagogik
3 se till att vi tar till oss den neurovetenskapliga forskning som finns om inlärning och lär där efter..
Sedan så får man se till barns allmänhet i vardagen och inte bara på performance (dvs resultat på prov)...
Hur många barn i kina får vara barn?
hur många barn i usa växer upp som barn och har en god barndom?
Du vet man kan inte skylla allt på "invandrare" (läs: muslimer)..
Just nu har skolan en alldeles för liten kompetens för att ta hand om barn som behöver stöd (läs, i detta fall inte invandrare, dvs dina "muslimer")
Vi behöver ha en mer konkret och förenklad måttstock. Just nu så är det nog bra lärarna (om ens dem) som vet vad man skall lära sig i de olika årskurserna, eleverna vet med säkerhet inte.