• 1
  • 2
2010-12-07, 15:29
Medlem
WhiteShadowss avatar
Hej på er!

Då jag behövde pengar så sålde i somras min EOS 1000D och två objektiv av dom billigare varianterna. Nu är jag väldigt sugen på att fotografera då jag känner att det är en av mina hobbies, men känns lite kasst att inte ha någon kamera.

Hur som helst, jag har börjat kika runt på grejer som ska skaffas, först och främst kamerahus och objektiv. Då jag delvis är arbetslös så får jag inte gå över 10k, punkt.

Jag har kommit fram till att jag ska satsa lite extra på objektivet och aningens mindre på kamerahuset då optiken påverkar bildkvalitén mest. Jag har kommit fram till att det kanske blir Canon EF 70-200 f/4 L USM:
http://www.scandinavianphoto.se/prod...px?iid=1556593

Kamerahuset kommer antagligen att bli en 1000D åter igen, enkelt att använda och duger för mig.

Vad säger ni om min idé, bör jag satsa mer på huset? Har kollat lite recensioner på objektivet och det verkar vara ett bra objektiv, finns det något motsvarande i samma eller lägre prisklass som ni kan tipsa om?

Mvh
Citera
2010-12-07, 15:47
Medlem
Sedatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteShadows
Hej på er!

Då jag behövde pengar så sålde i somras min EOS 1000D och två objektiv av dom billigare varianterna. Nu är jag väldigt sugen på att fotografera då jag känner att det är en av mina hobbies, men känns lite kasst att inte ha någon kamera.

Hur som helst, jag har börjat kika runt på grejer som ska skaffas, först och främst kamerahus och objektiv. Då jag delvis är arbetslös så får jag inte gå över 10k, punkt.

Jag har kommit fram till att jag ska satsa lite extra på objektivet och aningens mindre på kamerahuset då optiken påverkar bildkvalitén mest. Jag har kommit fram till att det kanske blir Canon EF 70-200 f/4 L USM:
http://www.scandinavianphoto.se/prod...px?iid=1556593

Kamerahuset kommer antagligen att bli en 1000D åter igen, enkelt att använda och duger för mig.

Vad säger ni om min idé, bör jag satsa mer på huset? Har kollat lite recensioner på objektivet och det verkar vara ett bra objektiv, finns det något motsvarande i samma eller lägre prisklass som ni kan tipsa om?

Mvh

Jag tycket du tänker helt rätt och du gör ett utmärkt val av objektiv. Att ett 70-200 f4L är så billigt är för mig en gåta. Här har du en rolig länk om "billigt" hus med proffs objektiv vs dyrt hus med skit objektiv.
http://www.youtube.com/watch?v=hk5IMmEDWH4

Som en bonus så tycker jag att du ska fundera på att beställa från cameranu.nl (holländsk sida)
Snabb frakt,väldigt billigt och seriöst.

70-200 f4L för 4450 kr
Canon 1000d för typ 3000Kr
Citera
2010-12-07, 18:22
Medlem
WhiteShadowss avatar
Tack för ditt svar! Ska kolla upp cameranu.nl lite, blir i alla fall mycket billigare än om jag köper det i Sverige.

Jag är öppen för förslag om liknande objektiv/hus.
Citera
2010-12-07, 19:53
Medlem
svinpäls7s avatar
Du kan få det billigare på Cyberphoto än på Scandinavian

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232205
Senast redigerad av svinpäls7 2010-12-07 kl. 19:58.
Citera
2010-12-07, 20:49
Medlem
polygritangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Jag tycket du tänker helt rätt och du gör ett utmärkt val av objektiv. Att ett 70-200 f4L är så billigt är för mig en gåta. Här har du en rolig länk om "billigt" hus med proffs objektiv vs dyrt hus med skit objektiv.
http://www.youtube.com/watch?v=hk5IMmEDWH4

Som en bonus så tycker jag att du ska fundera på att beställa från cameranu.nl (holländsk sida)
Snabb frakt,väldigt billigt och seriöst.

70-200 f4L för 4450 kr
Canon 1000d för typ 3000Kr

Verka va riktigt fina priser där
Med de priserna kan ju TS även uppdatera till 500D utan att spräcka budgeten.
Citera
2010-12-07, 22:14
Medlem
WhiteShadowss avatar
Har kommit fram till att min budget kan resa sig till 11k till och med!

Men köper jag 550D och Canon EF 70-200 från cameranu.nl så blir det bara nån hundring över 9k kronor. Låter riktigt bra!

Hur är det med att få hem det till postens utlämningsställe på min hemort? Kostnader och tid för frakt?
Citera
2010-12-07, 23:06
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svinpäls7
Du kan få det billigare på Cyberphoto än på Scandinavian

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232205

Scandinavian Photo känns sällan särskilt billiga. Jag brukar handla hos dem ibland eftersom de har butik i Stockholm som jag åker till på en kvart, men jag köper inga större grejer där. Lustig personal i den butiken också, ibland är de sjukt trevliga och ibland på gränsen till otrevliga och väldigt nonchalanta. Det ökar inte köplusten direkt.

För övrigt tycker jag också att TS gör rätt som bränner krutet på kvalitetsoptik hellre än själva kamerahuset. Bra optik överlever utan problem ett antal kamerahus.
Citera
2010-12-07, 23:26
Medlem
polygritangs avatar
Citat:
.....Men köper jag 550D och Canon EF 70-200....

Bytte själv från en 1000D till en 550D för ett tag sen och jag är supernöjd med min 550D. Den känns seriösare och ger mer frihet än 1000D utan att krångla till det allt för mycket

Dock har jag bara ett EF-S 18-135 IS som följde med när jag köpte min :/

Tror du kommer bli grymt nöjd med tanke på vilket objektiv du kommer skaffa
Citera
2010-12-07, 23:43
Medlem
WhiteShadowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygritang
Bytte själv från en 1000D till en 550D för ett tag sen och jag är supernöjd med min 550D. Den känns seriösare och ger mer frihet än 1000D utan att krångla till det allt för mycket

Dock har jag bara ett EF-S 18-135 IS som följde med när jag köpte min :/

Tror du kommer bli grymt nöjd med tanke på vilket objektiv du kommer skaffa
Oops skrev fel, ska vara 500D!

Men även 500D är väl skaplig ändå, tror att jag kommer bli nöjd, nu hoppas jag bara på att min budgetplan går som jag har tänkt.
Citera
2010-12-08, 00:40
Medlem
polygritangs avatar
Citat:
Oops skrev fel, ska vara 500D!

Men även 500D är väl skaplig ändå, tror att jag kommer bli nöjd, nu hoppas jag bara på att min budgetplan går som jag har tänkt.

Ja de är väl inte så stora skillnader egentligen , du kommer bli mycket bra kompis med en 500D skulle jag tro
Använde en kompis 500D lite grann innan jag köpte min 550, och jag har absolut inget att klaga på.

Vi får hålla tummarna för budgeten då ^^
Citera
2010-12-08, 01:03
Medlem
WhiteShadowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygritang
Ja de är väl inte så stora skillnader egentligen , du kommer bli mycket bra kompis med en 500D skulle jag tro
Använde en kompis 500D lite grann innan jag köpte min 550, och jag har absolut inget att klaga på.

Vi får hålla tummarna för budgeten då ^^
Ja det är fan inte lätt att vara arbetslös och vilja ha kamera, då det inte är några billiga grejer direkt.

Nej inte så stor skillnad mellan dessa två. Båda går väl även att spela in HD-filmer med om jag inte minns fel? Det är ju ett plus också jämfört med 1000D, får ju en videokamera på köpet, så att säga!
Citera
2010-12-08, 01:21
Medlem
polygritangs avatar
Citat:
Ja det är fan inte lätt att vara arbetslös och vilja ha kamera, då det inte är några billiga grejer direkt.

Nej inte så stor skillnad mellan dessa två. Båda går väl även att spela in HD-filmer med om jag inte minns fel? Det är ju ett plus också jämfört med 1000D, får ju en videokamera på köpet, så att säga!

Haha nej själv är man student så det fick bli på avbetalning tyvärr :/ Menmen , nöden har ingen lag :P

Yepp , HD-inspelning har du även på 500an, men det är ju ingen filmkamera direkt, men med lite träning så går det att få till dugliga filmer Dock finns de ingen extern mic-ingång på 500an vilket det finns på 550d.

Här kan du jämföra alla tre http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in