• 1
  • 2
2010-12-07, 14:58
Medlem
Hej, jag har nyligen råkat ut för en olycka med min externa hårddisk på 1 TB.
Jag skulle lägga över mina låtar på polarens dator, mens hans dator började suga ut allt hårddisken hade, och det hade vi inte tid med.
Jag försökte avbryta processen men det gick inte, så jag drog ut USB-sladden och testade på nytt att koppla i
USBn gör ljudet att den har tagit emot maskinvara, men när jag letar på "Den Här Datorn" dyker inte någon hårddisk upp. Det poppar heller inte fram någon ruta när jag kopplat in USBn som det normalt gör.

Kära FBare, nu vänder jag mig till er i hopp om att rädda mitt liv!

Tacksam för all hjälp!
Citera
2010-12-07, 15:03
Medlem
Likbingos avatar
Jaadu, testa på en annan dator och se om den funkar där.

Annars kan det vara så att disken är trasig eller att annordingen i den externa burken är trasigt.

Du kan testa att skruva isär den externa disken och stoppa i den interna disken i datorn och se om den funkar där!

//Likbingo
Citera
2010-12-07, 15:13
Medlem
Bobblans avatar
Gå in i administrationsverktyg, sedan klickar du in dig på datorhantering och därifrån vidare till diskhantering.
Där borde du se din hårddisk, prova formatera den därifrån och sedan borde den ploppa upp i den här datorn.
Citera
2010-12-07, 15:15
Medlem
Likbingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobblan
Gå in i administrationsverktyg, sedan klickar du in dig på datorhantering och därifrån vidare till diskhantering.
Där borde du se din hårddisk, prova formatera den därifrån och sedan borde den ploppa upp i den här datorn.

Joo men då försvinner allt han har på disken, om han nu vill ha kvar det
Citera
2010-12-07, 15:16
Medlem
Bobblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likbingo
Joo men då försvinner allt han har på disken, om han nu vill ha kvar det

Ja men jag tror det faktiskt är enda sättet åtminstone som jag kan komma på att få den att funka igen =)
Citera
2010-12-07, 15:19
Medlem
Likbingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobblan
Ja men jag tror det faktiskt är enda sättet åtminstone som jag kan komma på att få den att funka igen =)

ja, men man kan ta ur disken ur chassit och se om man får tillgång till all data den vägen. Sen stoppa tillbaka disken i chassit och formatera. Men oftast när externa diskar blir sådana så brukar det kunna vara det lilla chippet som konverterar S-ATA till USB som har fått sig en törn( Av egna erfarenheter )
Citera
2010-12-07, 15:22
Medlem
Bobblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likbingo
ja, men man kan ta ur disken ur chassit och se om man får tillgång till all data den vägen. Sen stoppa tillbaka disken i chassit och formatera. Men oftast när externa diskar blir sådana så brukar det kunna vara det lilla chippet som konverterar S-ATA till USB som har fått sig en törn( Av egna erfarenheter )

Om så är fallet så hade jag gjort som dig, plockat ur den ur chassit och satt in i datorn som en vanlig intern disk.
Citera
2010-12-07, 16:05
Medlem
Gjorde som du sa, Likbingo.
Om jag kontrollerar på Enhetshanteraren så är båda mina diskar igång nu, men det är bara den interna som kan visa innehållet. Den externa syns inte någonstans på datorn Precis som innan alltså
Citera
2010-12-07, 16:12
Medlem
Likbingos avatar
Du har alltså testat att ta ut disken ur det externa chassit stoppan in den i datorn och får ändå inte disken att funka?
Citera
2010-12-07, 16:20
Medlem
Ja, samma problem som innan uppstår, att disken inte visas någonstans (förutom enhetshanteraren)
Citera
2010-12-07, 16:26
Medlem
Likbingos avatar
Då kan det blir svårt att få ut nå data ur den, tyvär. Jag vet iaf inte vad nästa steg blir. Sorry
Citera
2010-12-07, 16:30
Medlem
Tack som fan för din tid då.
Ända alternativet blir att göra som Bobblan sa då? med förlorad data alltså.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in