Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-12-07, 14:49
Medlem
Sitter i skrivande stund och äter upp mina sista nudlar, ALLA pengar är borta

Fick 900 kr den 25e, 400 kr försvann när jag betalade tillbaka ett gammalt lån till tågbiljett.
Nu är ALLT borta, och har varken köpt snus eller julklappar än. Jag lever på studentekonomi i min egna lägenhet.

Funderar på att ringa det ökända samtalet till morsan och fråga om hon kan sponsra sitt utmärglade barn. Ack så pinsamt.

Har räknat ut att jag får spendera max 30 kr per dag om min budget ska hålla. Men det är fan inte tillräckligt för att driva mitt hushåll. Jag har börjat ifrågasätta om 900 kr/månaden faktiskt inte räcker till detta, eller om det bara är jag som är dålig på att hålla i pengarna.

Frågan till er är nu:

Hur mycket spenderar ni per dag? Är 900 kr för lite för lite för att klara sig en månad?
Citera
2010-12-07, 14:52
Medlem
Awesomes avatar
Om man bortser från skatter, sociala avgifter, hyra etc etc så ligger det nog på runt 250-300kr/dagen.
Citera
2010-12-07, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awesome
Om man bortser från skatter, sociala avgifter, hyra etc etc så ligger det nog på runt 250-300kr/dagen.

haha, önskar jag hade din budget! Om jag gjorde av med så mycket skulle jag vara pank efter tre dagar
Citera
2010-12-07, 14:59
Medlem
RoaldDahls avatar
22 kr. Räknade precis ut det.

Såg en djävla tomte på tv igår som inte var gammal - runt 20? - som hävdade att han köpte kläder för 4000-5000 kr per månad, men tidigare gjorde det för 15000-20000 kr per månad. Sedan jobbade han inte heller och mamman blev inte glad när hon såg vad han drog hem för klädespåsar ideligen och ogillade om han köpte byxor för 1500-2500 kr. En grej jag inte fattar är HUR kunde han för det första handla på hennes kort? HUR är det tänkt att hon ska betala detta månad efter månad? Multimiljoner i årsinkomst eller?
Citera
2010-12-07, 15:05
Medlem
Jag lägger omkring 125 kr/dag om man bortser från räkningar och boende de månader jag brukar köpa kurslitteratur. Annars hamnar det sällan över 100 kr/dag då jag har det mesta jag behöver samt lagar 99 % av det jag äter.

Levde dock på 50 kr/dag hela sommaren då jag hade två jobb samt prioriterade träning och kompisar före festande och resande.

Anledning till att jag lever som jag gör är att jag håller på att spara till en egen bostad
Citera
2010-12-07, 15:08
Medlem
miyagismandolins avatar
Jag bor hos syrran, annars hade jag nog svält och dött. Spenderar i snitt 200 om dagen. Jag köper jättemycket mat av någon anledning.
Citera
2010-12-07, 15:09
Medlem
SambalOeleks avatar
När alla räkningar är betalda tar jag och frugan 1500 kr var i fickpengar. Detta ska räcka till eventuella klädinköp, lunch och annat smått i vardagen. Maten är separat på ett eget konto, där har vi 4000 kr i matbudget varje månad.

Tidigare hade vi 4000 kr var i fickpengar men bestämde oss en dag för att det är på tok för mycket att slänga ut på struntsaker. Sedan vi gick över till 1500 kr har vi klarat oss lika bra och är minst lika lyckliga.
Citera
2010-12-07, 15:12
Medlem
Heligsomfans avatar
Ingenting per dag . Handlar oftast mat minst 4 ggr i månaden och snittar runt 1000 kr gången.
Dock faller min ekonomi om jag behöver komplettera matinköpen, och gör ett mindre inköp mellan de stora, då blir det oftast onödiga saker som slinker ner i matkassen.
Men å andra sidan är jag inte student och ej fattig. Så det går väl inte att jämnföra.
Ta cykeln.
Citera
2010-12-07, 15:18
Medlem
PowerToThePeoples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miyagismandolin
Jag bor hos syrran, annars hade jag nog svält och dött. Spenderar i snitt 200 om dagen. Jag köper jättemycket mat av någon anledning.

Börja laga mat hemma så ska du se att dina utgifter minskar extremt!
Äter du ute 1 gång per dag = 60 kronor i snitt = 420 kronor i veckan / 1680 i månaden.
Och sen är ju frågan om det bara är snabbmat du äter och om det nu bara kostar 60 kronor när du väl äter där. Bara en höjning på 12 kronor (om man nu inkluderar en dryck som vi låter oss säga är 12 kronor till måltiden) blir slutsumman; 2016 kronor (en ökning på 336 kronor bara på onödig läsk dryck varje vecka).
Citera
2010-12-07, 15:46
Medlem
Forbliranonyms avatar
Ca 120 kr om dagen, då räknar jag bort alla räkningar såklart. Men på mat och små grejor blir det runt 120 iaf. Du är inte oekonomisk, du har ju för fan skit lite pengar.
Citera
2010-12-07, 16:00
Medlem
kesostampes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SambalOelek
Tidigare hade vi 4000 kr var i fickpengar men bestämde oss en dag för att det är på tok för mycket att slänga ut på struntsaker. Sedan vi gick över till 1500 kr har vi klarat oss lika bra och är minst lika lyckliga.
Ett mycket förnuftigt drag

Men OnT: Du har väldigt lite pengar in, så vi kan nog inte jämföra då jag spenderar runt 600kr/dag (jag har jobb sen 10 år och utgifter som hus bilar etc). Men 900 låter knapert, lycka till i framtiden TS!
Senast redigerad av kesostampe 2010-12-07 kl. 16:09. Anledning: edit: tillägg
Citera
2010-12-07, 17:13
Medlem
Dumbbells avatar
Snackar vi snitt nu? En "vanlig" dag kanske jag köper fika och lite sånt för 50 spänn, men om man räknar med typ klippning var tredje vecka och sånt så snittar jag nog 100-150 per dag.

edit: kom på att jag käkar pizza i stort sett varje dag så ligger nog runt 250 .
Senast redigerad av Dumbbell 2010-12-07 kl. 17:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in