Vet inte om tråden ligger rätt eller inte, mod får flytta om han tycker den ligger fel.
Till problemet. Satt hemma och hade tråkigt så letade igenom min gamla garderob för att leta efter gamla grejer och annan skit. Hittade ett spel jag brukade lira på min gamla dator (som förövrigt också var XP). Nu när jag försökte installera spelet så går installationen bra och jag lägger spelet i min hårddisk avsedd för spel.
Men när installation är klar och jag ska starta spelet kommer ett felmeddelande upp om att det har stött på problem och måste avslutas. Jag vet att spelet ska fungera med XP eftersom det gjort det innan, min fråga är bara ifall det finns något som kan fixa det? (Det går inte starta spelet i någon form av felsäkertläge)
Har ett liknande problem med ett spel som heter Svea Rike. Jag minns att jag spelade det som besatt när det släpptes runt 97-98 på en dator med Windows 95. När jag försöker installera det på en dator med Windows Vista så startar installation genom autostart men sen händer ingenting.
Har du kvar någon manual etc för spelet? Kolla hård- och mjukvaruspecarna. Vanligt för sådana gamla spel är t ex att det inte kan starta på mer än 256 färgers-skärm eller kräver "små" skärmar.
Har du eller kan skaffa fram t ex win 98 installationsmedia så kan du ju ladda ner VirtualPC från Microsoft och helt enkelt skapa en virtuell burk med önskad "hårdvara" (har själv gjort det med gamla Warcraft II)
Och håller med om vilken otrolig nostalgikick det kan vara att spela en gammal klassiker...
Har du kvar någon manual etc för spelet? Kolla hård- och mjukvaruspecarna. Vanligt för sådana gamla spel är t ex att det inte kan starta på mer än 256 färgers-skärm eller kräver "små" skärmar.
Har du eller kan skaffa fram t ex win 98 installationsmedia så kan du ju ladda ner VirtualPC från Microsoft och helt enkelt skapa en virtuell burk med önskad "hårdvara" (har själv gjort det med gamla Warcraft II)
Och håller med om vilken otrolig nostalgikick det kan vara att spela en gammal klassiker...
Löste det genom att ta 256 färger och starta i windows 98 "mode". Högerklickade bara på ikonen på startmenyn och gick in på egenskaper! Tack för att du på något sätt påminde mig om det!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!