• 1
  • 2
2010-12-07, 11:31
Medlem
Pappersvargens avatar
Jag har nyligen börjat ösa smör från pannan på köttbiten när jag lagar mat, såg i något klipp att Gordon Ramsay gjorde det på rött kött och tog efter. Och köttet har ju varit jättegott varje gång. Men vad är det smöret gör? Och vilka köttsorter är det som vinner på att man gör så? Är det några som man inte ska ösa?
Citera
2010-12-07, 11:36
Medlem
Freixenets avatar
Så man tar en rå köttbit, öser hett smör över och sedan käkar?
Citera
2010-12-07, 11:36
Medlem
skrudiss avatar
Nu är jag ingen expert, men det är väl inte bara smöret man tillför, utan mycket av de som har lämnat köttbiten redan. Bland annat den vätska som försvinner då man steker tillförs ju återigen och gör antagligen biten lite saftigare.
Citera
2010-12-07, 11:42
Medlem
Eight08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Jag har nyligen börjat ösa smör från pannan på köttbiten när jag lagar mat, såg i något klipp att Gordon Ramsay gjorde det på rött kött och tog efter. Och köttet har ju varit jättegott varje gång. Men vad är det smöret gör? Och vilka köttsorter är det som vinner på att man gör så? Är det några som man inte ska ösa?

Förklaringen är enkel. Fettet gör att blir köttet saftigare och smakar bättre.
Citera
2010-12-07, 11:42
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Exakt så! funkar även med kyckling!
Citera
2010-12-07, 11:45
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
For real? Nej. Man steker den som vanligt, smälter lite extra smör i pannan och öser det med sked över köttbiten innan den är färdig.
Citera
2010-12-07, 11:46
Medlem
Harmandas avatar
Smör som blir brynt får en väldigt god smak. Det tillför även sälta till köttbiten.
Citera
2010-12-07, 11:46
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eight08
Förklaringen är enkel. Fettet gör att blir köttet saftigare och smakar bättre.
Det kunde jag förstå, min andra fråga är egentligen viktigare. Ska/bör man göra så på allt? Fisk? Kyckling? Nöt? Gris? osv.
Citera
2010-12-07, 11:54
Medlem
Harmandas avatar
Citat:
Det kunde jag förstå, min andra fråga är egentligen viktigare. Ska/bör man göra så på allt? Fisk? Kyckling? Nöt? Gris? osv.
Det är nog godare på kött i alla former än på fisk inbillar jag mig, men varför inte bara testa? Det värsta som kan hända är att en middag blir lite halvförstörd.
Citera
2010-12-07, 11:54
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
For real? Nej. Man steker den som vanligt, smälter lite extra smör i pannan och öser det med sked över köttbiten innan den är färdig.
Ja det skulle vara super-rare. Hettan från smöret koagulerar bara de allra yttersta proteinerna. Fett kan ju bli flera hundra grader varmt har jag för mej.

Om man bryner en köttbit brukar det bli som att man kapslar in resten av köttet så jag förstår inte hur det östa smöret skulle kunna påverka köttbiten. Det borde väl bara rinna av egentligen. Fast det gäller kanske olika köttsorter som du säger. Kyckling tror iaf det inte funkar på...
Citera
2010-12-07, 11:57
Medlem
Harmandas avatar
Citat:
Ja det skulle vara super-rare. Hettan från smöret koagulerar bara de allra yttersta proteinerna. Fett kan ju bli flera hundra grader varmt har jag för mej.

Om man bryner en köttbit brukar det bli som att man kapslar in resten av köttet så jag förstår inte hur det östa smöret skulle kunna påverka köttbiten. Det borde väl bara rinna av egentligen. Fast det gäller kanske olika köttsorter som du säger. Kyckling tror iaf det inte funkar på...
Sås eller sky åker heller inte in i köttbiten, men det är gott till. Samma sak med smöret. Det fastnar ju lite på ytan och skapar dessutom en blank och aptitlig yta.
Citera
2010-12-07, 11:58
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harmanda
Det är nog godare på kött i alla former än på fisk inbillar jag mig, men varför inte bara testa? Det värsta som kan hända är att en middag blir lite halvförstörd.

Ösa går bra med det mesta.

Rödtunga Meniuerre ska ösas med rejält med smör, och då menar jag rejält. Till exempel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in