• 1
  • 2
2010-12-07, 00:27
Medlem
Tsimons avatar
Min fråga är egentligen tvådelad.

1. Finns det något människan inte har en enda teori om med religion inblandat?

I och med att religioner är skapta för att vara "heltäckande" och ändras för att passa ny vetenskap har jag mycket svårt att tänka mig något, men ändå. Någon som kommer på något?

2. (och egentligen huvudfrågan) Finns det något människan inte har en enda teori om utan religion inblandat?

Det enda jag kan komma fram till är den klassiska "Vad fanns föra big bang?" eller helt enkelt det som "förklaras" i religioners skapelseberättelser. Känns som att det borde finnas en hel hög med mer saker dock?

Saker jag anser att det finns teorier om är "vad är meningen med livet" och "Vad händer efter döden". Detta eftersom att svaren "det finns ingen mening" och "det finns inget efter döden" vilka i alla fall av mig inte är speciellt religiösa. Sedan kan man ju diskutera hur bra dessa teorier är men det lämnar jag till en annan tråd.

Allt gott!
Citera
2010-12-07, 00:32
Medlem
Freixenets avatar
Jag tror det är djupt mänskligt att så fort man blir uppmärksam på ett fenomen så börjar man teoretisera kring det. Så nej det finns inte. Det skulle väl vara något som ingen tänkt på än. Men så fort någon här nämner det här så kommer det att uppstå teorier om det ändå...
Citera
2010-12-07, 00:34
Medlem
Tsimons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Jag tror det är djupt mänskligt att så fort man blir uppmärksam på ett fenomen så börjar man teoretisera kring det. Så nej det finns inte. Det skulle väl vara något som ingen tänkt på än. Men så fort någon här nämner det här så kommer det att uppstå teorier om det ändå...

Så du menar att det finns en icke-religiös förklaring till "Vad fanns innan bigbang"?
Citera
2010-12-07, 00:35
Medlem
1. Meningslös fråga eftersom kristna alltid kommer svara nåt i stil med "Herrans vägar äro outgrundliga" eller "För att Gud vill ha det så".

2. Finns en massa saker vi inte har teorier om. Med teori avser jag då vetenskaplig teori, alltså en tes som stöds av fakta och evidens. Till exempel vad som orsakar gravitation, hur svarta hål uppstår, hur livet uppstod, hur träningsvärk uppstår och en miljon andra saker.
Citera
2010-12-07, 00:41
Medlem
rideronthestorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsimon
Så du menar att det finns en icke-religiös förklaring till "Vad fanns innan bigbang"?

Vad som fanns innan big bang är irrelevant. Eftersom både time och space är relativt. Det går inte att tänka vad som fanns innan big bang.

Kolla Steven Hawkings universe på youtube så får du en bättre förklaring till varför.

OnT:

Tror inte att det finns något som människan inte har teorier om
Citera
2010-12-07, 00:42
Medlem
Tsimons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emot
1. Meningslös fråga eftersom kristna alltid kommer svara nåt i stil med "Herrans vägar äro outgrundliga" eller "För att Gud vill ha det så".

Håller med. Kanske borde edit:a, men å andra sidan eventuellt och kanske så förklarar den min huvudfråga något.

Citat:
Ursprungligen postat av Emot
2. Finns en massa saker vi inte har teorier om. Med teori avser jag då vetenskaplig teori, alltså en tes som stöds av fakta och evidens. Till exempel vad som orsakar gravitation, hur svarta hål uppstår, hur livet uppstod, hur träningsvärk uppstår och en miljon andra saker.

Självklart menar jag inte vetenskaplig teori. Vad jag menar är att jag kan mycket väl tänka mig hur träningsverk och det finns många som har en teori om att gravitationen orsakas av en ännu icke känd partikel (higgs).

Dock kan jag inte i min ringaste fantasi tänka ut vad som fanns före bigbang. Jag kan chansa, men i så fall - vad fanns före det jag chansar på?
Citera
2010-12-07, 00:44
Medlem
Tsimons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rideronthestorm
Vad som fanns innan big bang är irrelevant. Eftersom både time och space är relativt. Det går inte att tänka vad som fanns innan big bang.

Kolla Steven Hawkings universe på youtube så får du en bättre förklaring till varför.

OnT:

Tror inte att det finns något som människan inte har teorier om

Hmm. Vad min fråga är då: finns det något mer som "det inte går att tänka", men som ändå väldigt många försökt finna en teori om.
Citera
2010-12-07, 00:48
Medlem
Pink-Snipers avatar
Jag skulle vilja säga att jag inte har en enda teori som involverar religion på det sättet du beskriver det.
jag tror på vetenskapen och de saker vetenskapen inte kan svara på ignorerar jag mer eller mindre eller tänker bara att vi människor är inte utvecklade för att förstå det och det är inte mer med det.
Citera
2010-12-07, 00:54
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ja teorier finns väl. Har för mej att det finns teorier som istället för Big Bang tänker sej att universum är nån slags bubblor som knoppas av och växer och har sej. Eller att universum är veckat på något sätt, detta skulle då ha att göra med alla dessa dimensioner som kvantfysikerna har skissat på. Hur dessa förhåller sej till ett "innan allting" vet jag inte dock. Jag är inte superinsatt, men teorier finns nog.
Citera
2010-12-07, 01:47
Medlem
rideronthestorms avatar
Citat:
Hmm. Vad min fråga är då: finns det något mer som "det inte går att tänka", men som ändå väldigt många försökt finna en teori om.

Skulle säga på annat som har med tid att göra, vad händer i framtiden.
Men det har i stort sätt alla spekulerat i.
Citera
2010-12-07, 04:06
Medlem
terrorins avatar
Citat:
Min fråga är egentligen tvådelad.

1. Finns det något människan inte har en enda teori om med religion inblandat?

I och med att religioner är skapta för att vara "heltäckande" och ändras för att passa ny vetenskap har jag mycket svårt att tänka mig något, men ändå. Någon som kommer på något?

2. (och egentligen huvudfrågan) Finns det något människan inte har en enda teori om utan religion inblandat?

Det enda jag kan komma fram till är den klassiska "Vad fanns föra big bang?" eller helt enkelt det som "förklaras" i religioners skapelseberättelser. Känns som att det borde finnas en hel hög med mer saker dock?

Saker jag anser att det finns teorier om är "vad är meningen med livet" och "Vad händer efter döden". Detta eftersom att svaren "det finns ingen mening" och "det finns inget efter döden" vilka i alla fall av mig inte är speciellt religiösa. Sedan kan man ju diskutera hur bra dessa teorier är men det lämnar jag till en annan tråd.

Allt gott!

Innan jag irriterar någon vill jag säga att detta enbart är mina egna teorier och jag begär inte att någon tror på någonting av det jag skriver, men ni kan ju läsa, om ni känner för det...

1. Jag har hur mycket teorier som helst som jag betvivlar att många har tänkt på, som har relion inblandat...
Bla återomfödelsen, hur du blir återomfödd, vad du kan göra för ditt nästa liv och hur du minns ditt förra liv. Även om vad som är himmel och helvete. Jag gav mig in i en jävla röra när jag började tänka "vad händer om Gud och Satan blir kära i varandra?" Jag tog sannorlikheten att Satan var en tjej och Gud var en kille. Som jag även efter det har fått fram en jävla massa svar på... Jag tog även blick över hur Gud borde se ut, om man ska gå från fakta från bibeln (som jag anser som en saga, skriven av tro i flera århundraden) så skapade Gud allt från himmel till jord och allt levande och där med borde Satan vara den perfekta avbilden av hur Gud ser ut. Om man tänker efter kan detta stämma, då Satan (Som visserligen kan se ut på många olika sett, men den klassiska avbildningen(?)) Ett mänskligt väsen med underkroppen som en get, stående på klövar, med en svand, en mänsklig överkropp och ett mänskligt ansikte i form utav en get även här med två stora horn, även kallad bock... Men då även getter har horn så kan jag symbolisera Satan med en tjej. Detta är då en skepnad av någonting som gud skapat. Han tog revbenen, och fick en mänsklig överkropp, han skapade allt liv och fick djurens levande själ med i sitt utseende. Men då samtidigt lämnar vi symbolen av satan och ser att det är Gud som enbart har tagit upp plats, att även ta på sig Satans ansvar, eftersom han skapade detta... Då lämnar vi satan till ett väsen som är mer troligt som Gud... En skepnad vi ännu inte har lyckats indifiera. Men som det står enligt Satanism osv så är Satan ett väsen som brukar det mesta innom folk, trixar med folks psyke och mentala anda... Detta vore ett mer komplett väsen för Satan än för Gud. Eftersom Satan ofta är den individen som många är rädd för, att då inte veta hur hon skulle se ut kan skrämma många, samtidigt som det inte skrämer många att inte veta hur Gud skulle se ut. Men om Gud tar Satans skepnad så är det ganska logiskt att Satan fortfarande är förbannad över att Gud tar på sig all ära. MEN om vi ser på det andra hållet "Vad händer om Gud och Satan blir kära i varandra" och inser att allt Gud försöker göra är att förmedla kärlek till Satan. Genom att skapa saker till henne och förklara hur han själv ser ut och då har tagit sin egen skepnad som ett bevis på att han älskar Satan, Gud är full av kärlek och skulle i sådana fall kunna lära sig att älska Satan, om detta inte är det som har pågått under all tid?

2. Jag har även en hel hög om teorier som handlar om teorier som inte innehåller religion, om hur jorden skapades, hur livet på jorden skapades osv. Dock måste jag erkänna att dessa teorier skapar grund för att återomfödelsen måste ha funnits. Men detta sker mer i naturens riktiga kraft och inte innom en religion...
Vad som fanns innan big bang ska jag också ta och svara på...
Men tillbaka till teorier angående världen och dess mening utan religion (dock energiförflyttning i form av något jag valt att kalla för psykoplasma, som kan likna en återomfödelse) Jag tror att ett djur, jag har valt gråsuggan av både det ena och det andra skälet, är starten av allt. Jag tror att solen är en planet där du kan födas, solen brinner alltså inte. Utan det finns energi där som jag valt att kalla för svart psychoplasma som färdas från planeten i ljusets hastighet, vilket gör att denna hastighet uppnår en temperatur på, tja, hur varmt du nu kan tänkas att det kan vara Alltså sjukt varmt, detta gör det fysiskt omöjligt att ta sig till planeten solen... På planeten solen kan du dock födas, men denna planet skulle vara slutet av universum, vilket reflekterar (som en spegel) med sin energi ut i rymden där den sedan reflekterar hela rymden och gör att den uppfattas som oändlig. Men allt är en reflektion av energi och tid. Jag tror att tiden existerar på riktigt, och detta är något vi kan stämma upp till eftersom vi åldras... Jag tror att när slutfaktorn av det jag beskriver nådde fram till universums hjärta, dvs solen (våran sol), så skedde en enorm tids och energiändring i rymden. Denna tid och energi färdades med det som jag kallar för mörkrets hastighet (hastigheten av ett svart hål) iväg från solen, men från solen kommer svart psychoplasma för att i ozonskiktet sedan samlas och för att sedan bli uttryckt genom lagret, och då då denna svarta psychoplasma färdas från planeten i en sådan otrolig fart som ljusets hastighet ut i rymden, börjar energin vid krocken av liv och liv färdas med mörkrets hastighet ut i rymden.

Här kommer vi till big bang...

När denna enorma energi forsade tillbaka genom universum så utplånade den allt. Den rubbade allt från tid och till den energin som redan fanns ute i rymden, eftersom ett levande väsen tagit sig ett varv runt universum... Jag ser på hela rymden som en klocka. Här kommer vi till biten av hur "big bang" skapade "universum"... Den skapade inte hela universum för det fanns redan där, men denna energikraft och tidsomställning som "bombade" rymden tog död på allt levande på alla planeter, röjde alla bevis på liv men samtidigt förde den med sig något gott. Den skapade livet på våran planet Tellus (Jorden). Eftersom:
Jorden har hela tiden stått i rätt/fel riktning till att skapa liv av solen, eftersom solen spottade ur sig sådana extrema krafter av "ond materia", men endå inte materia, mer som tankar, eftersom det finns liv på planeten solen; vilket liv kan vi ta senare om någon finner detta intressant. Därför har jag valt att kalla det för psychoplasma eller svart (ond) psychoplasma.
Tellus har fungerat som ett filter, en planet som filtrerar all den onda energin som färdas från solen. Eftersom våran planet är den enda planeten med just denna riktning i universum så har Tellus fungerat som en slav till solen. Att Tellus sedan har filtrerat det onda, släpt ut liv, men behållit döden av psychoplasma. Detta "liv" eller psykoplasma har sedan färdats ut i rymden och sedan skapat liv på närmaste benägna planet. Där en tanke (Psykoplasman) är svaret på hur gråsuggan skapades på nästa planet. Gråsuggan är enligt mig där med gjord av tankar, men detta är också fel, därmed har jag valt ordet psykoplasma, eftersom psykoplasma är mer som tankar som innehåller tillräckligt mycket energi för att lyckas skapa en reaktion vid ett plöttsligt stopp. Detta plöttsliga stopp kan tex vara en krock med en annan planet. Där med skapades det första levande, en gråsugga, i modellen mycket mindre, på en annan planet. Att förklara hur gråsuggans utseende går ihop med detta kan jag också beskriva om någon finner det intressant. Jag har funderat kring olika skepnader som når en planet för att sedan skapas där av psykoplasman, men det är knappast troligt att den första levande varelsen var en elefant...
Gråsuggans utseende och beteende fungerar perfekt ihop med det jag har "in my mind"... En förklaring till hur isen smälte till vatten:
Att isen smälte till vatten har ingenting med värme att göra egentligen, i andra tankar så kan inte solens energi (som behövs för alla planeters levnad, som är filtrerad från jorden) "hjärtat solens" energi kommer fram, men ljusets hastighet har övergått till mörkrets hastighet och ger därför inte längre någon värme, förutom för våran planet Tellus.
Så alla planeter behöver även en egen sol, en sjärna, men dessa planeter är mer som en brinnande planet där det inte finns liv, en planet som inte fungerar som hjärtat.
En teori av mig till varför isen smälte är snarare att gråsuggan placerade sina ungar på isen, där hon kunde placera dem eftersom hela planeten hade en delad temperatur... Dessa ungar gav sedan ifrån sig värme, en sorts energi som gjorde att dom kunde leva åvan isen, för att få isen att smälta behövs miljontals och miljontals av födda yngel/ungar (gråsuggan är ett däggdjur till smått känna, samtidigt som honan har ungarna i en blåsa mellan benen fylld med vatten innan blåsan torkar och ungarna kravlar ur) detta kan tillföra en hel del levande till någonting dött, vilket i sin följd gör att efter miljoner och miljoner års födande och dödande gör att isen sakt smälter... Energi behöver byggas upp från planeten upp i ozonlagret för att planetens "sol" ska kunna tillföra värme från ozonskiktet och ner till planetens kärna. På detta sett kan alltså ett liv ha skapats på en planet, och troligen fortsätter denna födelse att fortsätta på alla planeter där liv är härdat för att levas.

Japp om någon finner det intressant så fortsätter jag gärna. I mån om tid.
Citera
2010-12-07, 07:48
Medlem
Jag svarar ja på båda frågorna...många funderar inte så mycket alls, och andra tror inte på religion...alltså att den finns vet man ju : ) men man tror inte att religionerna har dom svar man söker.

En del människor är helt praktiska, dom utgår efter dom vet och gör saker dom kan eller är ganska säkra på kommer fungera, sen struntar dom blankt i saker dom inte vet något om..Måste vara ganska skönt att funka på det sättet, och säkert har dom väl nån tanke när dom tittar mot stjärnorna en mörk kväll...men dom skulle aldrig tala om vad dom tänker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in