2010-12-06, 23:33
Medlem
DanteAlighieris avatar
Visste inte riktigt vart jag skulle posta denna, men här kändes hyfsat.

Kollade precis på starke man som är en komedi vilken handlar om kommunalrådet Lars-Göran Bengtsson i Svinarps Kommun. Komedi i all ära, men kan den spegla en viss del av sanningen om hur jobbet som kommunalpolitiker går till?

Vad gör en kommunalpolitiker om dagarna? Mycket tid över till "annat"?
Citera
2010-12-06, 23:39
Medlem
Mockens avatar
Är du helt väck eller?

En kommunalpolitiker är med i att styra kommunen. Och försöka göra sina väljare till lags.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kommun
http://sv.wikipedia.org/wiki/Politik
Citera
2010-12-06, 23:43
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Är du helt väck eller?

En kommunalpolitiker är med i att styra kommunen. Och försöka göra sina väljare till lags.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kommun
http://sv.wikipedia.org/wiki/Politik

Ska du ha eller har du mens?

Det är ganska stor skillnad på vad en politiker ska göra och vad en politiker faktiskt gör. Hur många sitter på sitt jobb utan att kolla Facebook och surfa och göra annat?
Citera
2010-12-07, 01:51
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det beror helt enkelt på. Är man kommunalråd ska man syssla med politik minst 8 timmar om dagen. Är man bara en vanlig kommunpolitiker som sitter i någon nämnd, så har man i alla fall lite att göra. Hur mycket vet jag inte, men det beror på om man är oppositionsråd eller inte. I mitt fall sitter jag i kommunfullmäktige men eftersom jag inte sitter i någon nämnd så går jag endast på kommunfullmäktigemöten en gång i månaden. Eftersom jag bara är ersättare så är det inte jag i partiet som i första hand talar med media heller.
Citera
2010-12-07, 13:30
Medlem
chamels avatar
Tror det beror väldigt mkt vilken kommun man bor i, jag är politiskt aktiv i en kommun med 25-35 tusen invånare. Själv lägger jag ner runt 3-6 timmar i veckan på politik och då sitter jag med i kommunfullmäktige och en nämnd.
Men kollar man sedan på vårat kommunalråd så spenderar han nog runt 60-70 timmar på jobbet i veckan. men man får ju inte glömma att vi vann valet efter att ha varit i oppositions sen kommunsammanslagningarna. Hur mkt tid det förre kommunalrådet la ner kan jag inte svara på men skulle tro att det var liknande.

Och för er som undrar vad man gör så är det möten möten möten möten möten....
Citera
2010-12-07, 13:55
Medlem
fogel72s avatar
Min erfarenhet (som inte på något sätt är representativ, eller speciellt stor) är att våra kommunal politiker, är det som verkligen brinner och är engagerade i frågor och politik.

De flesta är ju helt oavlönade - och det görs pga av intresse.

(jaja jag vet att folk kommer länka till levi klausen nu >.< )
Citera
2010-12-07, 14:37
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamel
Och för er som undrar vad man gör så är det möten möten möten möten möten....

Jo tack, ni kommunalarbetare är ju inte direkt kända för att befinna er där besluten fattas. Får ni inte hjärt-kärlproblem av all inaktivitet ?
Citera
2010-12-07, 19:14
Medlem
chamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Jo tack, ni kommunalarbetare är ju inte direkt kända för att befinna er där besluten fattas. Får ni inte hjärt-kärlproblem av all inaktivitet ?

Jag är ingen kommunalarbetare :P skulle jag verkligen inte kalla mig
Jag är en fritidspolitiker, visst får jag lite pengare för det, men kan ju inte precis sluta jobba o leva på det
Men om våra tjänstemän inom kommunen och våra två kommunalråd i kommun har hjärt-kärlproblem så är det ju inget som skulle förvåna mig precis
Citera
2010-12-08, 00:10
Medlem
Oxygeens avatar
Som kommunalpolitiker (ja, faktiskt) så kan jag berätta för TS att det finns olika typer man skulle kunna kategorisera in politikerna i.

100% - Politikern som har en hög post, kommunalråd eller liknande.
50% - Politiker som jobbar ungefär 2-3 dagar i veckan med något vanligt, och resten med politiken.
Närsom - Politikerna som sitter i de olika nämnderna, "jobbar" politiskt när beslut skall tas och när det är nämndesmöten.

Sen finns det ju de politiker som satsar helhjärtat på politiken för att mandatperioden försöka sig på en högre post, så det finns folk med lägre poster som lägger ner sitt arbete och i valet efter försöker ta sig till antingen landstinget (vad man nu vill göra där?) eller försöka ta sig till riksdagen.
Citera
2010-12-08, 01:06
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fogel72
Min erfarenhet (som inte på något sätt är representativ, eller speciellt stor) är att våra kommunal politiker, är det som verkligen brinner och är engagerade i frågor och politik.

De flesta är ju helt oavlönade - och det görs pga av intresse.

(jaja jag vet att folk kommer länka till levi klausen nu >.< )

Det finns såvitt jag vet inga oavlönade politiker. Inte i min kommun i alla fall. Hur det ser ut i andra kommuner vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in