• 1
  • 2
2010-12-06, 23:19
Medlem
Under min vardagliga morgondusch så märkte jag att jag fått en liten klump under vänstra sidan av pungen. Den sitter inte PÅ pungen utan precis där pungen slutar. Imorse var den lite öm och större.
Kollade för ett litet tag sen och det verkar som att den har gått ner i storlek och den är lite mindre ömmare, men fortfarande öm.
Är detta något jag behöver oroa mig för? Jag är 18 år och har aldrig i mitt liv vart med om liknande tidigare. Kan tilläggas att jag nästan sket på mig vid upptäckt. Jag är lite hypokondrisk så snälla kom inte med onödiga kommentarer. Den var cirka en halv cm i diameter~.. verkar som att den har krympt med cirka 25-30%.
Kan det vara fel på mina pungkulor? Mitt sarre? Sjukdom? Cancer?
Citera
2010-12-06, 23:22
Medlem
4bidx2ens avatar
Du ska nog gå till läkaren imorgon. Rakar du dig? För isåfall kan det vara ett innåtväxande hårstrå som spökar och det är då fan inte kul =/ Men iväg till läkaren
Citera
2010-12-06, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4bidx2en
Du ska nog gå till läkaren imorgon. Rakar du dig? För isåfall kan det vara ett innåtväxande hårstrå som spökar och det är då fan inte kul =/ Men iväg till läkaren

Var hos min otroligt ruttna husläkare idag angående ett annat problem. Tänkte prata med honom angående det men han var för sliskig och verkade inte bry sig om något. Väldigt dålig attityd. + att jag inte rakat min pung/könshår på 1-2 månader så det är en fullvuxen buske där.
Citera
2010-12-06, 23:32
Medlem
Findmypasts avatar
Det är lugnt, det du känner är bi-testikeln och den skall finnas där. Dröjde ett halvt liv innan min tjej upptäckte den. Alla killar har den, fråga kompisarna eller googla.
Citera
2010-12-06, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findmypast
Det är lugnt, det du känner är bi-testikeln och den skall finnas där. Dröjde ett halvt liv innan min tjej upptäckte den. Alla killar har den, fråga kompisarna eller googla.
Den finns inte på höger sida, den är öm och tror att den kom fram idag .. fortfarande samma? tack jag uppskattar ditt svar blev glad nu
Citera
2010-12-06, 23:43
Medlem
Mockens avatar
Tumörer upptäcker man knappast alls i början, de växer långsamt.
Så dina problem är nog bara vanlig körtelinflammation.
Citera
2010-12-06, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Tumörer upptäcker man knappast alls i början, de växer långsamt.
Så dina problem är nog bara vanlig körtelinflammation.

kmr det gå över av sig själv? var ligger körteln exakt?
Citera
2010-12-07, 00:13
Medlem
dagenssannings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RBG
Under min vardagliga morgondusch så märkte jag att jag fått en liten klump under vänstra sidan av pungen. Den sitter inte PÅ pungen utan precis där pungen slutar. Imorse var den lite öm och större.
Kollade för ett litet tag sen och det verkar som att den har gått ner i storlek och den är lite mindre ömmare, men fortfarande öm.
Är detta något jag behöver oroa mig för? Jag är 18 år och har aldrig i mitt liv vart med om liknande tidigare. Kan tilläggas att jag nästan sket på mig vid upptäckt. Jag är lite hypokondrisk så snälla kom inte med onödiga kommentarer. Den var cirka en halv cm i diameter~.. verkar som att den har krympt med cirka 25-30%.
Kan det vara fel på mina pungkulor? Mitt sarre? Sjukdom? Cancer?

Gå till din doktor. Helt enkelt. Står mest skit i den här tråden lyssna inte på det. Förändringar i testiklarna ska man vara uppmärksam på. Kan vara testikelcancer vilken har helt strålande prognos om man behandlar (de allra allra flesta blir helt friska) och helt urkass om man inte gör det. Mycket mer troligt är dock till exempel epididymit (kan bli av klamydiainfektion till exempel). Även detta kan behandlas framgångsrikt. Antibiotika.

/dagenssanning
Citera
2010-12-07, 00:14
Medlem
Skulle kunna vara en svullen lymfkörtel. Men för att få svar på vad det är bör du konsultera läkare om det.
Citera
2010-12-07, 00:23
Medlem
Tack för alla svar. Hur vet man om det är en svullen/inflammerad körtel? Hur behandlas det? Jag kollade lite på youtube och prostata/testikelcancer (Vet inte om det är samma sak) ska man kan kunna känna om man har på pungen, man ska känna på pungkulor osv. Och den här knölen ligger precis utanför eller gränsen till pungpåsen där nere och har ingen koppling med mina pungkulor, känns det som iaf.
Skulle verkligen uppskatta att inte gå till läkare då jag inte tycker om att visa upp mig hur som helst och är helt otrimmad där nere. Även jobbigt med skola osv att hitta tider som passar.
Om jag vaknar upp imorgon och den har blivit mindre, bör jag vara glad å skita i att gå till läkare?
Citera
2010-12-07, 00:45
Medlem
Var sitter lymfkörteln? Jag börjar få panik igen. Den här lilla knölen är hård och finns endast på vänster sida. Slutet av låret på inner-sidan fast längre mot pungen.
Citera
2010-12-07, 00:52
Medlem
Lymfkörtlar finns på många platser i kroppen, bland annat i ljumskvecken. De kan vara av den storlek du berättade att din knöl har. Prostatan kan du inte känna genom att klämma på pungen, den sitter längre upp. Det skulle som sagt även kunna vara bitestikeln som spökar, eller kanske ett ljumskbråck. Vid testikelcancer är det just testikeln som känns annorlunda, och om jag har förstått det rätt är det inte fallet här.

Gå till läkaren så får du ett bättre svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in