2010-12-06, 22:47
Bannlyst
Har en film som jag vill spela in musiken ifrån. En kort snutt. Har Replay Music 3. Dock reagerar den inte på Media Player eller VLC. Jag kan inte få över filmen på något annat. Börjar bli desperat nu. Ska använda musiken imorgon nämligen. Någon som kan hjälpa mig genast?
Citera
2010-12-06, 22:57
Medlem
Mertins avatar
Via egenskaper hos ljudkortet kan du ställa in Inspelningen från "mikrofon" till "stereo mix". Öppna Ljudinspelaren via startmenyn, klicka på den röda, runda knappen när musiken du vill spela in ljuder. Tryck på stopp när du är klar. Spara filen på ett lämpligt ställe.
Citera
2010-12-06, 23:04
Bannlyst
Den reagerar inte. Valde att aktivera Sterio Mix och avaktivera micken. Men inget händer.
Citera
2010-12-06, 23:21
Medlem
Mertins avatar
Jahadu, se om mikrofonen fortfarande är aktiverad. Om den är det, dubbelklicka på volymikonen nere i högra hörnet. Välj Alternativ -> Egenskaper. Markera "Inspelning", kryssa Stereo Mix och kryssa ur alla andra. Kicka OK. Kryssa "Välj" i den smala inspelningsrutan som visas. Nu är Stereo Mix aktiverat.

Om detta ej fungerar kan jag tyvärr ej hjälpa dig.
Citera
2010-12-07, 22:41
Bannlyst
Sjukt dåligt ljud alltså. Någon som har något program som kan hjälpa till?
Citera
2010-12-08, 09:53
Medlem
Skogswalds avatar
Snackar vi om en rip á Xvid/x264? Ljudet är då antagligen MP3-kodat; alternativt AC3 (Dolby). I såna fall är det en baggis att (förlustfritt) klippa ut ett stycke ljud ur ditt material. Min föreslagna metod förutsätter att du klarar av att lyfta en DOS-prompt. Detta är jättesimpelt, om du mot förmodan inte vet hur man gör så finns tydliga anvisningar här. Nästa stycke programvara som du behöver är en nätt fil kallad ffmpeg.exe -- självfallet öppet licensierat (gratis). Spara ffmpeg.exe i din Windows-katalog, så kommer du åt den regardless of vilket mappträd du står i. Det är nu du ska öppna en DOS-prompt. Skriv följande kommando:

Kod:
ffmpeg.exe -i c:\dvdrippar\filmen.avi -vn -acodec copy -ss 01:20:19 -t 00:03:12 utklippt_ljud.mp3

Du vill veta vad som händer under motorhuven? '-vn' står för "include Video? No!" (egentligen inte), '-acodec' står för "audio codec", och 'copy' anger att materialet inte ska kodas om öht, utan att ljudströmmen skall hanteras as is (förlustfritt). Nästa parameter är väsentlig, -ss står nämligen för 'startskott' (egentligen inte) och anger varifrån du vill börja klippa. I exemplet ovan börjar den rycka ljudström från en timme, tjugo minuter, och nitton sekunder sekunder in i filmen. Nästa växel är -t, vilket kort och gott anger hur länge du vill rycka ström. Exemplet ovan börjar alltså rycka ljud vid 01:20:19 och tutar och kör i 3 minuter och 12 sekunder. Avslutningsvis har du filnamn för utdata, men det hade du nog på känn redan. Skulle detta mot förmodan kruppa så kan filassociation spela roll, men det borde det inte. Prova i sådana fall att ändra 'utklippt_ljud.mp3' mot 'utklippt_ljud.ac3'.

Hoppas nu allt fixar sig för dig. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in