För drygt 3 år sedan lånade jag ut 5500:- till en kompis o hennes dåvarande sambo. De gjorde slut för nåt år sedan och bestämde sig för att dela på min skuld, vilket var helt ok för mig.
Ingen av dem har betalt av sin del ännu men min tjejkompis har iaf börjat så smått. Däremot har hennes fd inte betalt ett skit!! Vi träffas aldrig då jag bor i en annan stad nu och enda gången jag hör av mig till honom är när jag tjatar om att jag vill ha mina pengar. Det är verkligen skittråkigt och jag vill egentligen inte ha något med honom att göra. Det enda han säger är att han inte har några pengar och att han måste betala sina andra skulder till Kronofogden först.
Jag har blivit trött på det och undrar hur jag ska göra för att få mina pengar??! Kan man som privatperson anmäla honom till Kronofogden? Hur går det till i s f? Kan jag även få ränta på mina pengar? Är detta en process som är jobbig och kan kosta mig något extra? Eller ska jag helt enkelt inse att jag aldrig kommer få mina pengar?
Vi har inget skriftligt avtal. Jag har bara ett mejl där han säger att jag ska få mina pengar snart... Inga summor eller så. Måste jag försöka fixa ngt sådant först?
Vill bara ha detta problemet ur världen...