• 1
  • 2
2004-07-18, 16:22
Medlem
Hjärter Dams avatar
För drygt 3 år sedan lånade jag ut 5500:- till en kompis o hennes dåvarande sambo. De gjorde slut för nåt år sedan och bestämde sig för att dela på min skuld, vilket var helt ok för mig.

Ingen av dem har betalt av sin del ännu men min tjejkompis har iaf börjat så smått. Däremot har hennes fd inte betalt ett skit!! Vi träffas aldrig då jag bor i en annan stad nu och enda gången jag hör av mig till honom är när jag tjatar om att jag vill ha mina pengar. Det är verkligen skittråkigt och jag vill egentligen inte ha något med honom att göra. Det enda han säger är att han inte har några pengar och att han måste betala sina andra skulder till Kronofogden först.

Jag har blivit trött på det och undrar hur jag ska göra för att få mina pengar??! Kan man som privatperson anmäla honom till Kronofogden? Hur går det till i s f? Kan jag även få ränta på mina pengar? Är detta en process som är jobbig och kan kosta mig något extra? Eller ska jag helt enkelt inse att jag aldrig kommer få mina pengar?

Vi har inget skriftligt avtal. Jag har bara ett mejl där han säger att jag ska få mina pengar snart... Inga summor eller så. Måste jag försöka fixa ngt sådant först?

Vill bara ha detta problemet ur världen...
Citera
2004-07-18, 16:26
Medlem
Nemesis1s avatar
Kräv att han ger dig någon värdefull sak i pant... Då kommer han att vara mer motiverad att betala tillbaka...
Citera
2004-07-18, 16:29
Bannlyst
http://www.balticinkasso.com/index.php
Citera
2004-07-18, 19:46
Bannlyst
+++

Förstår att det svider men 5.500 är väl en rätt låg summa för att få reda på vad folk egentligen går för. Koppla in fogden när han redan har fogden efter sig verkar utsiktslöst. Mitt råd är att glömma hela saken, se det som lärpengar istället. Blatic Inkasso är bluff och funkar inte, har själv testad dem.
Citera
2004-07-18, 19:54
Medlem
Slaskets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bux1001
Förstår att det svider men 5.500 är väl en rätt låg summa för att få reda på vad folk egentligen går för. Koppla in fogden när han redan har fogden efter sig verkar utsiktslöst. Mitt råd är att glömma hela saken, se det som lärpengar istället. Blatic Inkasso är bluff och funkar inte, har själv testad dem.

jasså?
berätta mer!
öststatiska privatstyrkor verkar ju vara på modet dessa dagar
Citera
2004-07-18, 20:17
Bannlyst
+++

En snubbe har en skuld till mig på rätt mycket pengar och jag ledsnade på allt och kopplade in BI. I januari var det. Killen som var skyldig mig pengar ringde strax efter och var jävligt skärrad då BI kommit på besök. Han som varit så omöjlig att få tag på! Han ville veta vad BI var för några. Dom hade tydligen skrämt upp honom ganska ordentligt.
Men några pengar har jag inte sett till, dom svarar inte på mail heller. BI är väl inga man tjafsar med så jag har glömt hela skiten nu. Kommer det pengar skulle det förvåna mig.
Citera
2004-07-19, 19:55
Medlem
Hjärter Dams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bux1001
Förstår att det svider men 5.500 är väl en rätt låg summa för att få reda på vad folk egentligen går för. Koppla in fogden när han redan har fogden efter sig verkar utsiktslöst. Mitt råd är att glömma hela saken, se det som lärpengar istället.

Har försökt se det som "lärpengar"! Och jag har lärt mig att aldrig låna ut pengar till folk, med undantag av familjen.

Men det känns extra surt när jag vet att han var i London för ett tag sedan t ex. Själv har jag fan inte ens råd att åka dit eftersom jag pluggar. Han har börjat jobba heltid däremot och jag skulle behöva pengarna.... :mad:
Citera
2004-07-19, 20:09
Medlem
Hagriddens avatar
Om vi håller oss till de lagliga sätten, vi har ju alla sett på TV hur man gör annars.

Han tycker säkert att valet mellan kronkalle och dig är enkelt och dess längre tiden går desto mer tycker han att annat går före din fordran. Mitt råd är tjata, tjata och åter tjata. Hitta på nya historier om varför du behöver pengarna, ställ obekväma frågor, be honom skicka dig 50-100 kr för att du måste ha dom till helgen. Ring på heldagsmornar tidigt och berätta om hur du behöver pengar. Ring hans kompisar och klaga. Ring föräldrarna. Fråga om du får ringa till hans arbetsgivare och berätta om din situation och be honom låna pengar till din kompis så att han kan betala lite till dig. När han blir sned så ring igen efter två dagar och fråga om han verkligen är säker på att det inte är ok att ringa hans arbetsgivare. Gå ner på gymet eller där han tränar och tigg pengar inför alla. Ja, du hittar säkert på fler saker att göra.
Citera
2004-07-19, 20:10
Medlem
Jag VET hur man gör

1. Du skriver till honom och säger att han ska betala inom 10 dagar. Detta kallas för påminnelse och behövs för att göra det legitimt. I detta brev skriver du att om han inte betalar lämnar du över ärendet till betalningsföreläggande-enheten hos kronofogden.

2. Om du inte får betalt så fyller du i en blankett på www.skatteverket.se (blankett 9012 under kronofogdemyndigheten finns att ladda ner) det är enkelt. Sen lämnar du in den till kronofogden. Då får han några veckor på sig att överklaga om han nu vill det. Det här kostar 300 men det får du tillbaka. För honom kostar det en tusenlapp eller så extra.. Om han väljer att överklaga så kommer kronofogden kontakta dig igen där du blir tillfrågad om du vill lämna över ärendet till tingsrätten. Det kostar inget.. sen tar det 6 månader så kommer det upp i tingsrätt. Du pratar med din tjejkompis och så får hon intyga att han också är skyldig pengar. Du vinner och får dina pengar (om han nu inte är gatubarn).

Alltså det här förutsätter att han är en någorlunda normal person som inte vill ha en betalningsanmärkning..
Citera
2004-07-19, 20:40
Bannlyst
+++

En sak du skulle kunna prova är detta. Slå in exempelvis en sten i ett paket och skicka till personen i fråga emot postförskott. 5.500 kanske är lite mycket men hälften av summan skulle kanske kunna gå, 2.700 i postförskottsavgift.
Är han nyfiken av sig så kanske han löser ut paketet och du har då fått hälften av dina pengar iaf. Testa och återkom och berätta hur det gick.
Citera
2004-07-23, 20:39
Medlem
u_n_mes avatar
fast på postförskotts avin så brukar det ju framgå vart paketet kommer från..
Man är tvungen att uppge Namn på posten om man är en privat persson och om han nu ser att det är han som gjort det så tror jag inte att han löser ut paketet.
Citera
2004-07-24, 01:17
Bannlyst
+++

unme! Om man nu vill så går det att fixa. Man författar rubbet själv och postkassörskorna skiter väl i vem avsändaren är.
Om du skriver "Guld&Glitterdata" som avsändare på ett paket, och sedan vill skicka det, vem bryr sig. Skulle man stöta på "unme" som kassörska finge man tydligen probs, men annars så är det nog inga problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in