2004-07-25, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Vet du var det ligger?
Anka är gott.

Japp... I Calisota...

// Roger P.
Citera
2004-07-26, 10:31
Awaiting Email Confirmation
CgiBinLadens avatar
Kan informera om att inga livsmedelskedjor i Sverige tycks ha anka som ordinarie sortiment. Dock hävdade en kärring på Konsum att de *kanske* kan ta hem på begäran. Ska kolla upp detta under veckan.
Citera
2004-07-27, 13:46
Medlem
miklons avatar
Har du kollat med Hemköp? De brukar ha lite bredare sortiment och det kan vara så att jag har sett anka där, eller så var det gås.
Citera
2004-07-27, 20:26
Medlem
Mockens avatar
Jag har svaret nu. Gå till en sådan där kina- thaiaffär, där säljer de stora och billiga ankor. 58:- betalade min senaste bekantskap för en jätteanka.
Citera
2012-11-18, 14:22
Medlem
Jag bumpar den här uråldriga tråden. Någon som har tips om var man köper anka i Stockholms innerstad?
Finns det aldrig vanliga butiker (har precis varit och kollar det 4st närmaste).
Citera
2012-11-18, 14:51
Medlem
dePauls avatar
City Gross har anka.

~Paul~
Citera
2012-11-18, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 99popcorn
Jag bumpar den här uråldriga tråden. Någon som har tips om var man köper anka i Stockholms innerstad?
Finns det aldrig vanliga butiker (har precis varit och kollar det 4st närmaste).

Kina Li på Ringvägen.

http://www.kina-li.se/

Jag har inte handlat där själv men av butiksskyltningen framgår det att de säljer färsk anka.
Citera
2012-11-18, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
City Gross har anka.

~Paul~

Citat:
Ursprungligen postat av snoken16
Kina Li på Ringvägen.

http://www.kina-li.se/

Jag har inte handlat där själv men av butiksskyltningen framgår det att de säljer färsk anka.

Tackar för snabba svar.
Till slut visade det sig att de hade färsk ank-filé på Ica medborgarplatsen. Men innan dess hade jag köpt hel fryst anka i ren ilska på en asiatisk butik i Söderhallarna.

Nu är frågan vad jag ska göra med den hela ankan bara =D
Citera
2012-11-18, 16:34
Medlem
Citat:
Tackar för snabba svar.
Till slut visade det sig att de hade färsk ank-filé på Ica medborgarplatsen. Men innan dess hade jag köpt hel fryst anka i ren ilska på en asiatisk butik i Söderhallarna.

Duck ā l'orange?
Citera
2012-11-18, 16:41
Medlem
Goldmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Jag vill bara meddela att anka smakar inte bra. Kan varmt rekommendera vegetariskt istället
Jag hoppas att du skämtar. Anka är vansinnigt gott.
Ankor kan köpas i alla affärer. Finns i frysdisken. Kostar ca 100 spänn. Åker du till arabaffärerna i Malmö är de ännu billigare.
Citera
2012-11-18, 17:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tackar för snabba svar.

Man behöver inte krångla till det. Antingen så skär du ut bröstfiléerna som du halstrar separat så att de förblir rosa i mitten eller så kör du traditionellt genom att grädda hela ankan på låga grader för att på slutet vrida upp tempen och ge skinnet en fin färg runtom, alternativt fräser på den i en stekgryta.

Hemligheten är att täcka för bröstbitarna nästan omedelbart med aluminiumfolie.

Asiatisk anka är heller inte helt fel, men kräver lite mer och skall preppas innan tillagning. Den vanligaste varianten är Pekinganka, men det finns fler recept än så. Ett vanligt tillbehör är den så kallade lotuspannakakan. Tillsammans med böngroddar, gurka och salladslök som täcks delvis med en söt sås, t ex Hosinsås så rullas både skinn och lent kött ihop till en wrap.

Men som sagt, det enklaste sättet är kanske att ugnsgrädda ankan. Den kommer att släppa en del fett som man försiktigt lyfter av och sparar till antingen stekning eller som pålägg. Att rosta potatis i ugn i ankfett är en upplevelse av sällan skådat slag.

Ytterligare en variant är att helt enkelt anatomiskt stycka ankan, dvs separera bort låren, bröstbitarna och övrigt skrov och innandöme. Av skrovet och inkråset så kör man en rödvinssås. Bröstbitarna har man tillsammans med antingen pressad potatis eller potatismos och den nämnda rödvinssåsen.

Anka i apelsinsås har redan nämnts. Själv är jag lite trött på den smaken. Apelsinsmaken brukar slå igenom allt för kraftigt om man inte är försiktig.

I centraleuropa så lagas ankan genom snabbgräddning, varvid nästan allt kött är genom-knaprigt. Tyvärr brukar bröstbitarna bli lite torra med denna metod men å andra sidan så smakar allt annat himmelskt. En variant är förstås att avlägsna bröstbitarna först. Till detta serveras surkål smaksatt med lagerblad, nejlika, brödkummin, salt, svartpeppar, neutral ättika, socker och stekt lök i ankfett.

Den självklara kompanjonen är knödel. Antingen den tyska varianten eller den tjeckiska. Den tyska är runda bollar, ganska lika palt och den tjeckiska är skivor lika ångkokt bröd (bagels utan ugnsgräddning).

Efter att ha sagt allt detta så måste jag erkänna att min favorit är anksallad på asiatiskt vis. Ankbitarna delas i mindre bitar efter avslutad tillagning och låtes kallna i kyl i minst 12 timmar. Därefter strilar man försiktigt på en tjock, röd asiatisk sås på torrsenap, soja, vinäger, vitlök, socker, buljong, chilisås och kinesiskt vin, alternativt torr sherry. Den sönderdelade ankan ligger på en bädd av blancherad kinakål, runt skivad rödlök, röd och grön paprika i strimlor, samt tunt skivade tomater. Till detta kan man äta kinesiska nudlar eller helt enkelt en vanlig baguette.

Som sagt, det finns hundratals recept att välja på.

~Paul~
Citera
2012-11-18, 18:32
Medlem
The Lawns avatar
Om någon letar efter anka i Göteborgsområdet så kan jag tipsa om Meat The World och Johan i hallens webbutiker, som båda levererar anka direkt hem till dörren. Köpte nyligen färska franska anklår för 99kr/kg av Johan i hallen. De såg riktigt fina ut och smakade ljuvligt efter några timmars confitering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in