2010-12-06, 20:38
Medlem
SuperMarios avatar
Jag har två datorskärmar:

- Acer AL1916W
- Acer AL1816

Grafikkortet jag använder är ett ATI Radeon 5450. Kortet har ett DVI-uttag. Därför köpte jag en kabel, för att kunna koppla in två skärmar. Deltaco DVI-Adapter Dual Link (1xDVI-A ha till 1xDVI-I ho & 1xHD15 ho).

Jag använder Windows 7.

När jag kopplar in båda skrämar, får jag samma bild på båda skrämar. Jag märker även att skärpan försvinner, men det är ju inställningar/justeringar som jag tar itu med senare. Här börjar dock problemen.

Jag får inte upp båda skärmar när jag går in och skall ändra bildskärmens utseende. När båda skärmar är inkopplade och jag trycker på "Hitta", får jag endast upp en skärm som kallas för "Allmän icke-PnP-skärm". När jag använder en skärm i taget, får jag upp den rätta beteckningen på skärmarna.

Identifierar jag skärmarna, dyker det upp en 1:a på båda.

Varför hittas inte båda skärmar, så att jag kan göra de inställningarna jag vill göra? Har startat om datorn, testat att stänga av en skärm och dra igång igen. Nya drivrutiner är installerade. Inget hjälper.

Vad göra?
Citera
2010-12-06, 20:45
Bannlyst
Har du bara ett uttag så kan du inte göra mycket. Grafikkortet har liksom bara en "ut-kanal" och kan därför bara ha ett sett utan "ut-inställningar". Du kan alltså till exempel inte ha olika upplösningar på dem.

Tror du måste köpa ett nytt kort.
Citera
2010-12-06, 20:45
Medlem
olof86s avatar
Det är möjligt att jag missförstår dig, men är inte den splittern till just för att visa samma bild på två skärmar? Om det vore så att man kunde driva massvis av skärmar från ett enda DVI-uttag skulle ju inga grafikkort ha två eller fler DVI-slotar, som trots allt är standard idag...
Citera
2010-12-06, 20:50
Medlem
SuperMarios avatar
Det måste väl fungera att med en splitter köra en förlängd bild av skrivbordet på båda skärmar? Har använt någon typ av splitter på jobbet, för just detta ändamål. Har jag för mig. Hmm?
Citera
2010-12-06, 20:50
Medlem
haxxbajens avatar
Gå in i grakkainställningarna och ändra att den inte ska kopiera skärm 1. Sätt en som primär och en som sekundär.
Citera
2010-12-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olof86
Det är möjligt att jag missförstår dig, men är inte den splittern till just för att visa samma bild på två skärmar? Om det vore så att man kunde driva massvis av skärmar från ett enda DVI-uttag skulle ju inga grafikkort ha två eller fler DVI-slotar, som trots allt är standard idag...

Håller med..

Det står ju i specifikationen: En bra adapter för att kunna visa samma bild på två olika skärmar.!

Har du bara en utgång på ditt kort, oavsett om det är DVI eller VGA så får du byta kort till ett som har, minst, 2 utgångar!
Citera
2010-12-06, 21:06
Medlem
SuperMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trygga Räkan
Håller med..

Det står ju i specifikationen: En bra adapter för att kunna visa samma bild på två olika skärmar.!

Har du bara en utgång på ditt kort, oavsett om det är DVI eller VGA så får du byta kort till ett som har, minst, 2 utgångar!

Ja, det är nog sant. Det finns inget sätt att visa olika bilder på två skärmar, om man endast har en utgång på grafikkortet då alltså?
Citera
2010-12-06, 21:33
Medlem
SuperMarios avatar
Detta är datorn jag har. Kan jag på något vis koppla två skärmar till den och få olika bilder?

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/d...roduct=4127377

Det finns ju en HDMI-utgång på grafikkortet också. Går det med en adapter att lösa det på något vis? Har en skärm med DVI- och en skärm med VGA-koppling.

Sen finns det en inaktiverad VGA-utgång på burken också. Den är inaktiverad för att Readeon-kortet är installerat i den. Antar att det är ett inbyggt grafikkort som är inaktiverat. Går det att aktivera för att uppfylla mina önskemål?

Lite tips vore fint. Borde gå att lösa, tycker jag ju.
Citera
2010-12-06, 21:37
Medlem
olof86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMario
Detta är datorn jag har. Kan jag på något vis koppla två skärmar till den och få olika bilder?

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/d...roduct=4127377

Det finns ju en HDMI-utgång på grafikkortet också. Går det med en adapter att lösa det på något vis? Har en skärm med DVI- och en skärm med VGA-koppling..
Varför sa du inte direkt att du hade två utgångar på grafikkortet? Jo då går det att lösa utan större problem. Köp rätt converter så det passar dina skärmar bara.
Citera
2010-12-06, 21:56
Medlem
SuperMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olof86
Varför sa du inte direkt att du hade två utgångar på grafikkortet? Jo då går det att lösa utan större problem. Köp rätt converter så det passar dina skärmar bara.

Jag tänkte inte på att jag även hade en HDMI-utgång på det kortet. Hittar ingen HDMI -> VGA dock. Finner dock en del HDMI -> DVI.
Citera
2010-12-06, 21:59
Medlem
SuperMarios avatar
Sen finns det väl ingen möjlighet att köra HDMI -> VGA?

Får isåfall köra följande uppsättning:

HDMI -> DVI
DVI -> VGA

Eller? Blir ju två konverterade som jag behöver köpa i det fallet.
Citera
2010-12-08, 13:51
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem