• 1
  • 2
2010-12-06, 18:47
Medlem
TorrentLovers avatar
Hej!

Min externa hårddisk har ändrat filsystem till RAW, antar att den har kraschat. Hur återskapar jag filerna? När jag försöker att öpnna hårddisken står det "ERROR: Åtkomst nekad" Jag kör Win 7 32- och 16-bitar. Finns det några gratisoch aktuella recoveryprogram att ladda ner och hur gör man?
Det som finns på är 5 dygns musik (ca. 1-12 GiB) och några tjugotal filmer (ca. 50-70 GiB)...

Har sökt på internet, det ända jag hittar är att man kan formatera disken och recovryprogram för XP.. Har försökt med dessa, återligen "Åtkomst nekad".

MVH
TorrentLover

EDIT: Väldigt tacksam för svar!
Senast redigerad av TorrentLover 2010-12-06 kl. 18:58.
Citera
2010-12-06, 18:53
Medlem
Kan vara så att det funkar bättre med recovery-programmen om du plockar ut disken ur sin USB-case (antar jag?) och sätter den som en intern SATA-disk.
Citera
2010-12-06, 18:56
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bimsalabim
Kan vara så att det funkar bättre med recovery-programmen om du plockar ut disken ur sin USB-case (antar jag?) och sätter den som en intern SATA-disk.
Hur gör man det?
Citera
2010-12-06, 19:04
Medlem
Tja, du kanske inte har en stationär dator med plats för interna 3.5"-hårddiskar?

Annars är det ju bara att skruva upp den externa hårddisklådan, skruva ur disken och montera in den i din datorlåda. Har du en laptop är detta så klart inte möjligt. Och eventuell garanti ryker.
Citera
2010-12-06, 19:04
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bimsalabim
Tja, du kanske inte har en stationär dator med plats för interna 3.5"-hårddiskar?

Annars är det ju bara att skruva upp den externa hårddisklådan, skruva ur disken och montera in den i din datorlåda. Har du en laptop är detta så klart inte möjligt. Och eventuell garanti ryker.
Har en bärbar...
Citera
2010-12-06, 19:30
Medlem
PeterNosters avatar
Det första som pajar brukar vara spänningsadaptern. Lyser det några lampor eller hör du nåt ljud från disken?
Citera
2010-12-06, 19:32
Medlem
TorrentLovers avatar
Nej, den är en vecka gammal.
Citera
2010-12-06, 19:39
Medlem
PeterNosters avatar
Nu var det ju inte det jag frågade efter.
Citera
2010-12-07, 10:22
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Upperbarligen så har TS funnit piratbukten. Där finns detta verktyg -> http://www.getbackdata.net/
Citera
2010-12-08, 09:27
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nu var det ju inte det jag frågade efter.
Nej, den är INTE sönder efter en vecka...
Citera
2010-12-08, 09:28
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Upperbarligen så har TS funnit piratbukten. Där finns detta verktyg -> http://www.getbackdata.net/
Som jag kan se det funkar inte programmet med RAW-filsystem. Eller har jag missuppfattat det hela?
Citera
2010-12-08, 18:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Som jag kan se det funkar inte programmet med RAW-filsystem. Eller har jag missuppfattat det hela?

RAW är inget filsystem. Man kan säga att det är grunden som man lägger filsystemet på, data.

Kolla något av detta:
http://www.sweclockers.com/forum/6-l...-med-raw-disk/

Det kan också vara falsk information från lådan som disken är monterad i. Datorn pratar ju inte direkt med disken som i en intern disk utan via USB. Därför frågade jag om disken överhuvudtaget snurrar.

Den är ju bevisligen sönder efter en vecka.
Senast redigerad av PeterNoster 2010-12-08 kl. 18:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in