2010-12-06, 16:37
Medlem
Jag håller på att fastna i arbetslösheten (= alienation, ångest osv.) och oroar mig för framtiden. Eftersom jag inte vill slösa bort studielån på strökurser och inte känner mig särskilt sugen på att söka skräpjobb i oändlighet har jag börjat se mig efter alternativ. Jag tänker mig att gå en kortare yrkesutbildning och på så sätt åtminstone skapa mig en grund att stå på (medan jag letar efter mitt riktiga intresse). Men vad rekommenderas för en sådan vilsen människa som jag? Hur skulle ni gjort? Jag har ingen avklarad högskoleutbildning och har aldrig haft ett jobb.

/ Smått förtvivlad ung man
Citera
2010-12-06, 16:41
Medlem
Bajslocks avatar
Börja skotta undan snön på vägar och gångar till pensionärer. Visst, du kanske får 300 - 500kr men det är fortfarande bättre än noll. + Att du kan skriva i någonting i ditt CV.
Citera
2010-12-06, 16:47
Medlem
skramses avatar
Svetsare eller lastbilschaufför hade jag velat svara men jag har ingen statistik som säger att du får jobb bara mun till mun som jag hört arbetare emellan.

Vad jag däremot vet är att många skolor rakt ut ljuger om hur barnsligt lätt alla deras studenter får jobb efter examen. Min nuvarande skola påstår att 80% av förra årets elever fått jobb inom branschen sanningen är att det bara är en elev som jag fått tag i som har ett relaterat jobb och han har fått slita som ett djur för att få det. Han i sin tur vet inte någon annan från sin avgångsklass som är kvar i branschen. Så om det står på en utbildnings hemsida att du nästan är garanterad jobb, gör lite efterforskningar innan du tror dem.
Citera
2010-12-06, 16:50
Medlem
EfterBlivandes avatar
Bli soppgubbe eller busschaufför tror man inte behöver någon gymnasieutbildning till det.
Citera
2010-12-06, 17:18
Medlem
techmans avatar
Gilar du teknik? Gillar du att pilla med teknik?

Sök utbildning inom drift av värme/kylsystem och ventilation. Dåligt med bra folk på marknaden, så om du är nyexad och gått en tex. KY så är du typ garanterad jobb. Om du nu inte gör bort dig bigtime på praktiken. Rätt bra pröjs också.
Citera
2010-12-06, 18:25
Bannlyst
Bli lärare i yrkesämne. Lärarutbildningen är skitlätt. Dock ett kasst jobb, städare har fan högre status...
Citera
2010-12-06, 19:19
Medlem
Jag hade tagit kurser i några ämnen och sedan visat upp till någon arbetsgivare. Det hade kunnat vara lika värt som att gå en KY.
Citera
2010-12-06, 19:26
Medlem
Blossom-Russos avatar
Vare sig sopgubbe, busschaffis eller lastbilschafför kräver någon "utbildning". Däremot så måste man ta c eller d körkort. Det första kan man om man få om man har tur
via militärtjänsten eller ams. Mer sannolikt är det att man får betala för det själv.

D-kort brukar vanligtvis betalas av arbetsgivare.

Båda kräver att man har b körkort.
Citera
2010-12-06, 23:47
Medlem
svetsare.

kan du få genom af har ja för mig och tar 2 veckor i full takt. om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in