2011-11-27, 14:27
Moderator
Eerieyes avatar
Som sagt, jag vet inte. Det kan vara så att mamman åkte till Göteborg efter ö k med polisen. Är det så, så kan man spekulera i om häktningen är hävd den också.
Citera
2011-11-27, 15:47
Moderator
Eerieyes avatar
Någon kan gärna kolla det med TR i morgon - jag har ingen möjlighet pga resa. Förresten ta FR också, för om inte soc kan lämna F till pappan så blir det LVU om pappan motsätter sig jourhemsplacering.
Citera
2011-11-27, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Någon kan gärna kolla det med TR i morgon - jag har ingen möjlighet pga resa. Förresten ta FR också, för om inte soc kan lämna F till pappan så blir det LVU om pappan motsätter sig jourhemsplacering.

Och varför skulle man inte lämna över flickan till pappan? Han är vårdnadshavare och boendeförälder, inte misstänkt för något brott mot barnet så vitt jag vet.
Citera
2011-11-27, 16:02
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:

Varför skulle inte flickan få komma till sin pappa ? Han är väl fortfarande vårdnadshavare, eller har något förändrats ?
Citera
2011-11-27, 16:17
Medlem
Juxtaposition666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Varför skulle inte flickan få komma till sin pappa ? Han är väl fortfarande vårdnadshavare, eller har något förändrats ?

För att män och pappor alltid misstänkliggörs med automatik av de flesta i riket och av polis, socialförvaltningar, Atsub och ROKS i synnerhet.
Citera
2011-11-27, 16:27
Moderator
Pentyls avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Och varför skulle man inte lämna över flickan till pappan? Han är vårdnadshavare och boendeförälder, inte misstänkt för något brott mot barnet så vitt jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Eerieye har under lång tid hävdat att det sinnesrubbade bortförandet av dottern har sin grund i att modern malträterats av Familjerättsbyrån vid den centrala socialförvaltningen i Göteborg. Att så har skett är inte osannolikt. Tvärtom vore det mest märkliga att Familjerättsbyrån skulle ha råkat göra något vettigt.
Därmed följer dock inte automatiskt att barnamodern har alla hästar i stallet. Om Eerieye är så nära bekant med ärendet som understundom antytts så tror jag Eerieye undanhåller ett par för förståelsen viktiga uppgifter. Eerieye menar att detta ärende är väl känt i kommunen just för att det var en så oväntad rekommendation från Familjerätten och en så ovanligt resolut dom från Tingsrätten. Om det ramlar ut något ur familjerättsbyrån som är ordentligt ovanligt så skulle det vara något som är ordentligt utrett och speglar verkligheten på ett någorlunda troget vis och inte är helt nedtyngt av kvinnoplågarfantasier. En rimlig rekommendation är det mest ögonbrynshöjande som kan komma därifrån. Fast det kan också vara lika dåligt berett som vanligt och rekommendationerna följer, som Eerieye påstår, mest hur handläggaren råkat fördela sina personliga sympatier för dagen.

Däremot är det alls icke självklart att flickebarnet med någon omedelbarhet överantvardas till sin far och vårdnadshavare.
Den långa tidsrymden gör att en ordinär socialtant kan bestämma sig för att dottern har förfrämligats från sin far och därför alls icke kan möta honom annat än i stegvis stegrade små stunder. Att barn i sådana lägen anses ha det bättre på jourhem är naturligtvis i trots med all logik men likväl etablerat som en definitiv sanning inom svensk socialtjänst.

Vi kan vidare vara helt övertygade om att det inom kort inleds en ny process avseende Vårdnad, boende och umgänge. Nu är ju fadern i fallet i och för sig kompis med flera chefspersoner inom den göteborgska socialtjänsten men modern ska nog kunna hitta någon som villigt intygar vikten av flickans fortsatta kontakt med enkom modern, och sen i lite ordnade kontaktpersonsformer återetablera kontakten med fadern. Sånt finns ingen anledning att bli förvånad över, för det är så det funkar i den här världen.

Pläderingsmässigt i rätten kommer modern naturligtvis hänvisa till den långa tidsrymden som flickan varit borta från sin far och med slapp hänvisning till "kontinuitet" böra flickan därföre stå under moderns vårdnad. Jag är beredd att förlora min nästa lön på vadslagning om det skulle vara på något annat sätt än att modern siktat in sig på denna ungefärligen lagom långa tid för att kunna hänvisa till kontinuitet.
Citera
2011-11-27, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Den långa tidsrymden gör att en ordinär socialtant kan bestämma sig för att dottern har förfrämligats från sin far och därför alls icke kan möta honom annat än i stegvis stegrade små stunder. Att barn i sådana lägen anses ha det bättre på jourhem är naturligtvis i trots med all logik men likväl etablerat som en definitiv sanning inom svensk socialtjänst.

Har du något belägg för ett sånt påstående? Mer än typ för att jag vet det. Jag känner nämligen inte alls igen den världsbilden.
Citat:

Vi kan vidare vara helt övertygade om att det inom kort inleds en ny process avseende Vårdnad, boende och umgänge. Nu är ju fadern i fallet i och för sig kompis med flera chefspersoner inom den göteborgska socialtjänsten men modern ska nog kunna hitta någon som villigt intygar vikten av flickans fortsatta kontakt med enkom modern, och sen i lite ordnade kontaktpersonsformer återetablera kontakten med fadern. Sånt finns ingen anledning att bli förvånad över, för det är så det funkar i den här världen.

Har du något belägg för även detta påstående? Mer än typ för att jag vet det. Jag känner inte igen detta heller.

Citat:

Pläderingsmässigt i rätten kommer modern naturligtvis hänvisa till den långa tidsrymden som flickan varit borta från sin far och med slapp hänvisning till "kontinuitet" böra flickan därföre stå under moderns vårdnad. Jag är beredd att förlora min nästa lön på vadslagning om det skulle vara på något annat sätt än att modern siktat in sig på denna ungefärligen lagom långa tid för att kunna hänvisa till kontinuitet.

Nja. Ska mamsen kunna hävda att flickan är avvand vid pappa så behöver hon ha upp målet rätt omgående och då ska det till ett interimistiskt beslut. Jag är villig att sätta min nästa lön på att rätten avvisar en sån begäran. En ordinär vårdnadstvist kommer inför rätten då flickan är återvänjd vid pappan.
Citera
2011-11-27, 17:27
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Eerieye menar att detta ärende är väl känt i kommunen just för att det var en så oväntad rekommendation från Familjerätten och en så ovanligt resolut dom från Tingsrätten

Det är väl känt för att modern är en känd person i utbildningssektorn och för att det hela har hållit på så länge. Det är känt att det är ett rejält bråk mellan henne och soc, vilket då sägs ha yttrat sig i bl a ytterst märkliga domar och åtgärder. Här passar jag på att nämna att det där med psykisk sjukdom mm, det är direkt fel. Mamman arbetade heltid innan försvinnandet.

När det gäller den rättsliga utgången avseende vårdnaden så ser det dock mörkt ut, för mammans del. Men om några år så är flickan såpass gammal att man inte kan förbigå hennes egen åsikt i den frågan.
Citera
2011-11-27, 18:06
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
...
När det gäller den rättsliga utgången avseende vårdnaden så ser det dock mörkt ut, för mammans del. Men om några år så är flickan såpass gammal att man inte kan förbigå hennes egen åsikt i den frågan.

Har du hört talas om stockholmssyndromet?
Citera
2011-11-27, 18:18
Moderator
Eerieyes avatar
Ja, jag har hört talas om stockholmssyndromet. Men några indikationer på sådant, eller på PAS, finns inte här.

Det handlar om ett rejält bråk i samband med en vårdnadstvist där soc verkar ha ställt sig på den ena partens sida och där ytterligare fientligheter har uppstått mellan soc och den andra parten.

Och jag vet inte varför mamman stack med dottern, men jag kan gissa att det var pga desperation.
Citera
2011-11-27, 19:03
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ja, jag har hört talas om stockholmssyndromet. Men några indikationer på sådant, eller på PAS, finns inte här.

Det handlar om ett rejält bråk i samband med en vårdnadstvist där soc verkar ha ställt sig på den ena partens sida och där ytterligare fientligheter har uppstått mellan soc och den andra parten.

Och jag vet inte varför mamman stack med dottern, men jag kan gissa att det var pga desperation.

Det är väldigt vad du anser dig veta mycket. Nu kan inte jag påstå mig veta mera. Men en liten flicka som tas ifrån sin invanda miljö med dagis eller förskola, som måste leva sitt liv med sin mamma på flyende fot. Jag tror inte att det är bra.

Om nu mamman var desperat. Varför var hon då tvungen att ta med sig dottern?
Citera
2011-11-27, 19:10
Moderator
Eerieyes avatar
Jag anser mig veta mycket ja. Men som jag skrev så gissar jag lite också.

Och självklart är det inte bra om ett barn tas med så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in