2011-11-27, 12:45
Medlem
Juxtaposition666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Jag hoppas innerligt att samhället tar i med kraft mot de personer som hjälper till att gömma t ex barn/kvinnor i strid med fattade beslut och domar. Med tanke på att 'flykten' pågått under ett år så borde väl brottet anses som grovt. Kvinnorna på kvinnojouren i Tranås fick sex månaders fängelse för just 'medhjälp till grov egenmäktighet med barn' - i kortaste laget enligt mig.

Om det var Atsub, ROKS eller SKR så får vi hoppas att de förlorar sina statsbidrag och annan finansiering och att de inblandade sätts i fängelse något år eller två.
Citera
2011-11-27, 12:55
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Eehh, om det är obegripligt för dig så blottar det en stor okunskap om lagar och praxis i vårdnadstvister

Den domen för fyra år sedan väckte en hel del uppmärksamhet, så det är inte bara jag som tycker så. Jag har f ö god kunskap om såväl lagar som praxis.
Citera
2011-11-27, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag har f ö god kunskap om såväl lagar som praxis.
Uppenbarligen har du inte det med tanke på de slutsatser du drar och de fakta du väljer att ignorera.
Hade mamsen haft ett case hade hon 1. haft en jurist, 2. överklagat och vunnit.
Citera
2011-11-27, 13:39
Moderator
Eerieyes avatar
Du fattar tydligen inte. Det jag hävdar är att mamman kommit i kraftig konflikt med soc, och då är man som regel chanslös eftersom det är de som skriver de utredningar som ligger till grund för bedömningarna i domstolarna sedan.

I Sandviken lyckades föräldrarna vinna över soc, och i Mark lyckades fostermamman till hälften. Men det är sällsynt.
Citera
2011-11-27, 13:50
Medlem
Baertlings avatar
Vad var det då som gjorde att mamman kom i så kraftig konflikt med soc att de valde att hämnas?
Citera
2011-11-27, 13:54
Moderator
Eerieyes avatar
Nå, vi får vänta på vad som eventuellt framkommer.

Vad som är viktigt att komma ihåg är domskälen man har haft för att ge pappan vårdnaden. Det handlar om bristande samarbete mellan mamman och soc. "Mamman har inte gjort vad som ankommer på henne för att lösa konflikten". Ungefär så heter det när det har skurit ihop sig totalt mellan en enskild och socialtjänsten.
Citera
2011-11-27, 13:59
Medlem
Juxtaposition666s avatar
När jag söker i denna tråd hittar jag kopplingar till Atsub. Mamman hade tydligen kontakt med dem innan försvinnandet. Därmed kan man räkna ut resten.
Citera
2011-11-27, 14:02
Moderator
Eerieyes avatar
Baertling,

jag vet inga detaljer om det utom att just den socialtjänsten är kända för att vara ganska otrevliga - eller har åtminstone varit, för den finns inte mer. Notera också att jag tycker det var fel av mamman att sticka med barnet, jag kan dessutom tänka mig att det var fel att vända sig till de där ATSUB m fl för stöd.

Vi får vänta och se vad som framkommer.
Citera
2011-11-27, 14:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juxtaposition666
Du får lära dig att lita på vissa uppgiftslämnare. Det som är extremt är att hon var försvunnen i nästan exakt 1 år. Det var polisen som hittade henne, så det kan bli en intressant fortsättning när det gäller de som hjälpte mamman, olagligt.
Mamman var väl fortfarande häktad i sin frånvaro när hon hittades, så hon bör väl vara i häktesförvar nu? Var är isf flickan?
Citera
2011-11-27, 14:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Nå, vi får vänta på vad som eventuellt framkommer.

Vad som är viktigt att komma ihåg är domskälen man har haft för att ge pappan vårdnaden. Det handlar om bristande samarbete mellan mamman och soc. "Mamman har inte gjort vad som ankommer på henne för att lösa konflikten". Ungefär så heter det när det har skurit ihop sig totalt mellan en enskild och socialtjänsten.
Men är det inte en klassiker när den ena föräldern totalt saboterar den andra förälderns umgänge? T ex ā la Johanna Piper?

Skulle för övrigt vara intressant om Tuesday återkom med lite mer specificerade uppgifter om flickans sjukdom och behandling nu när mamman - och därmed förhoppningsvis också flickan - är anträffad.

Fast jag noterar att Eerieye och Juxtaposition666 bara uttalar sig specifikt om mamman. Det kan ju förstås bero på att ingendera - eller deras uppgiftslämnare - tycker att just flickan och hennes väl och ve är särskilt intressant, men om bara mamman, men inte flickan, är påträffad kan det här vara en riktigt tråkig historia.
Citera
2011-11-27, 14:17
Moderator
Eerieyes avatar
Uppgiften jag fick var att mamman hade anträffats och att efterlysningen var hävd. Då ska det hållas, mer eller mindre omedelbart, en häktningsförhandling där den misstänkte närvarar.

Jag vet ej mer än så. Fick de uppgifterna i fredags och jag uppfattade det som att det bara var timmar sedan det skedde.
Citera
2011-11-27, 14:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Uppgiften jag fick var att mamman hade anträffats och att efterlysningen var hävd. Då ska det hållas, mer eller mindre omedelbart, en häktningsförhandling där den misstänkte närvarar.
Fast den måste väl fortfarande hållas vid ursprungligen häktande tingsrätt, dvs Göteborgs TR i det här fallet? Om mamman har påträffats på annan ort, måste hon alltså först transporteras till Göteborg. Men målnumret är ju detsamma, så det torde bara vara att efterfråga om det har skett någon häktingsförhandling i målet. Kan vara svårt att göra på helgtid, men i morgon ska det inte vara några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in