• 1
  • 2
2010-12-06, 15:46
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Den första måndagen i månaden klockan 15:00 testar dom i min stad i norrland sirener som ger ett högt monotont ljud. Det låter i 10 sekunder och är tyst kanske 30 och sedan ett tjut i 10 sekunder igen.

Det pågår under kanske 2-3 minuter.

Är detta vanligt i andra städer och vad ska man egentligen göra när det inte är ett test? Stanna inomhus?
2010-12-06, 15:48
Medlem
whoracles avatar
https://www.flashback.org/t862163
Senast redigerad av whoracle 2010-12-06 kl. 15:52.
2010-12-06, 15:49
Bannlyst
Dom har det här var jag bor också. Fast det är inte varje månad (eller så har jag bara blivit såpass van). Dom testar flyglarmen ifall det skulle bli något så att dom funkar. Vet dock inte när dom testar i andra städer. Men om dom testar så ofta och vi blir såpass vana, vad händer när det väl är allvarligt?
Medlem
sunderlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Den första måndagen i månaden klockan 15:00 testar dom i min stad i norrland sirener som ger ett högt monotont ljud. Det låter i 10 sekunder och är tyst kanske 30 och sedan ett tjut i 10 sekunder igen.

Det pågår under kanske 2-3 minuter.

Är detta vanligt i andra städer och vad ska man egentligen göra när det inte är ett test? Stanna inomhus?

åka långt åt fan. Det där är ju sirener för attack va?
Medlem
tzjs avatar
https://www.flashback.org/t539802

Hesa Fredrik.
2010-12-06, 15:50
Medlem
precixs avatar
Det förekommer i min stad också, men kanske inte lika frekvent. En gång var tredje månad, på måndagen klockan tre. Ifall att en katastrof inträffar, eller något liknande, måste sirenerna funka. Därför utför de regelbunda tester på dessa. Alltså, om det börjar tjuta när det inte skall tjuta, händer alltså det något.
Men när de testar sirenerna behöver du inte göra något alls.
2010-12-06, 15:51
Medlem
Miiiiias avatar
Normalt provas det väl bara första måndagen i ett nytt kvartal?

Det du ska göra om det inte är på test är att gå in, stänga dörrar och fönster och sätta på radion, alternativt kolla en lokal tidning på Internet.

EDIT: Sveriges Radio P4 är det du ska lyssna på, mer exakt.
Senast redigerad av Miiiiia 2010-12-06 kl. 15:54.
2010-12-06, 15:51
Medlem
sunderlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoracle
äsch

aktier? Gör om och gör rätt, amatör
2010-12-06, 15:53
Medlem
PinkCrusaders avatar
Ja, det är vanligt. Fanns en gammal brandstation nära mitt föräldrahem som körde reguljära tester med sina system.

Vad du bör göra vid skarpt larm är svårt att säga, då det finns många typer av varningssignaler! Utgå från att det är ryssen som kommer...
2010-12-06, 15:55
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Klart jag fattar att jag inte ska göra något när dom testar det.

Men låt oss säga att man jobbar, är det bara skita i jobbet och dra till sitt hus då eller?

kanske låter dumt, men man ville just inte stå som ett fån när det börjar tjuta.
2010-12-06, 15:55
Medlem
anooonyms avatar
Man ska alltså lyssna på radion. Jag har inte ens en radio.. Vore lite roligare om man fick ett sms med varning om krig eller liknande
2010-12-06, 15:59
Medlem
MAX.DA.MANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Normalt provas det väl bara första måndagen i ett nytt kvartal?

Det du ska göra om det inte är på test är att gå in, stänga dörrar och fönster och sätta på radion, alternativt kolla en lokal tidning på Internet.

EDIT: Sveriges Radio P4 är det du ska lyssna på, mer exakt.
det är alltid varje månad, det är lungt.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in