Den första måndagen i månaden klockan 15:00 testar dom i min stad i norrland sirener som ger ett högt monotont ljud. Det låter i 10 sekunder och är tyst kanske 30 och sedan ett tjut i 10 sekunder igen.
Det pågår under kanske 2-3 minuter.
Är detta vanligt i andra städer och vad ska man egentligen göra när det inte är ett test? Stanna inomhus?
Dom har det här var jag bor också. Fast det är inte varje månad (eller så har jag bara blivit såpass van). Dom testar flyglarmen ifall det skulle bli något så att dom funkar. Vet dock inte när dom testar i andra städer. Men om dom testar så ofta och vi blir såpass vana, vad händer när det väl är allvarligt?
Den första måndagen i månaden klockan 15:00 testar dom i min stad i norrland sirener som ger ett högt monotont ljud. Det låter i 10 sekunder och är tyst kanske 30 och sedan ett tjut i 10 sekunder igen.
Det pågår under kanske 2-3 minuter.
Är detta vanligt i andra städer och vad ska man egentligen göra när det inte är ett test? Stanna inomhus?
åka långt åt fan. Det där är ju sirener för attack va?
Det förekommer i min stad också, men kanske inte lika frekvent. En gång var tredje månad, på måndagen klockan tre. Ifall att en katastrof inträffar, eller något liknande, måste sirenerna funka. Därför utför de regelbunda tester på dessa. Alltså, om det börjar tjuta när det inte skall tjuta, händer alltså det något.
Men när de testar sirenerna behöver du inte göra något alls.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!