2010-12-06, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goonslap
Ska du säga så, "this is korv"?

Skämt åsido. Kommer bli kul när hon märker att den förhoppningsvis goda rätten innehåller korv!

Citat:
Ursprungligen postat av Told
Kanske Korvstroganoff där du skär falukorven i små bitar. Kanske skulle kunna gått att lura henne med detta, men chansen kanske inte är så stor.

KOrvstroganoff känns så vardagligt. Jag skulle vilja testa något lite festligare. Inga problem om rätten är svårlagad då jag är lite av en mästerkock
Citera
2010-12-06, 15:43
Medlem
Watterwalkers avatar
Ölkorv?
Citera
2010-12-06, 15:43
Medlem
Kattolfs avatar
Använd det här receptet men byt ut kycklingen mot en fin stekvänlig korv istället. Stektiden måste ju självklart justeras litet också

Murghi Dopiaza (Kyckling med dubbel lök)

Du behöver:
1 pkt (400-500 g) kycklinglårfilé el. kycklingbröst skuret i stora bitar.
8 delade steklökar eller schalottenlökar.
2 finhackade gula lökar.
3 torkade röda chilifrukter (Hetare än en inoljad och löpsk tempeldanserska ska dem vara).
6 kardemummakapslar.
6 svartpepparkorn.
2 hela kryddnejlikor.
2 lagerblad.
1 tsk vitlökspuré (mixa vitlök med några droppar vatten till en halvfast och slät puré, el köp färdig).
1 tsk ingefärspure (Samma som ovan).
1 tsk mald spiskummin.
1 tsk mald koriander.
1 tsk chilipulver.
1 tsk bockhornsklöver
1 tsk Garam masala
1 tsk kryddpepparkorn
½ tsk torkad och malen gurkmeja.
1 burk hela tomater.
4 msk vatten.
Ghee el. neutral olja att steka i (Ghee är ett traditionellt matfett gjort på skirat smör. Finns i asiatiska butiker).

Så här gör du

Hetta upp 2 msk ghee eller olja i en djupbottnad panna.
Lägg i schalottenlöken/steklöken och stek sakta i ca 10 min tills de är gyllenbruna
Tag upp löken och lägg åt sidan

Häll i resten av gheen/oljan och stek chili, kardemummakapslar, pepparkorn, kryddnejlikor och lagerblad i ca 2 minuter eller tills kryddorna börjar att dofta ordentligt.
Lägg sedan i den hackade löken och stek under omrörning i ca fem min el. tills den känns mjuk (inte brynt)

Rör ner vitlökspuré, ingerfärspuré, spiskummin, mald koriander, Garam masala, bockhornsklöver, chilipulver och gurkmeja.
Stek in kryddorna i lökmixen i ca 2 min under omrörning.
tillsätt tomaterna med sin juice i pannan och tag sönder dem i mindre bitar.
Häll i vattnet, rör om ordentligt och sjud ca fem min el. tills att såsen tjocknat litet.
(Nu så har du gjort basen för flera indiska rätter)

Lägg i kycklingen i pannan och låt sakta sjuda i 20 min utan lock.
Lägg sedan i den stekta löken från moment 1 och låt sjuda i ytterligare 10 min.
Blir det för torrt så späd på med litet mera vatten under omrörning.
Strö över litet hackade korianderblad innan serveringen.

Servera med ris och naanbröd
Citera
2010-12-06, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fimparen
Hot Dogs har ett köttinnehåll på 34%, man vill nog inte veta vad resten av de 66% är..

Jag är inte heller så förtjust i korv.
Varför måste du tvinga i henne korv för... hajar inte det?

Tycker det är nästan lite löjligt att hon inte äter korv bara för att det kanske finns lite brosk eller senbitar (hon är förövrigt jätteallergisk mot brosk/fett). Tycker bara att det är kul om jag gör en korvrätt som hon kommer tycka om
Citera
2010-12-06, 15:45
Medlem
Fimparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Men vi normalt funtade människor som bryr oss vad vi stoppar i käften köper ju självklart korv av kvalite med minst 85% kött.

NORMALT FUNTADE..???? Hotdog är BY FAR den populäraste korven (jag själv äter inte speciellt mycket korv).

Sluta leka smart... du har inte en susning om allt skit du stoppar i käften.
Citera
2010-12-06, 15:46
Medlem
Elementarts avatar
Det finns ju många varianter av korv; lammkorv, kycklingkorv och vegetarisk korv.

Jag käkade en korv-pasta förut som var ganska god. Kan inte minnas ingredienserna exakt nu, men den innehöll champinjoner, korv, purjolök, grädde och fettuccine-pasta. Kan tyvärr inte hitta något liknande recept på nätet heller
Citera
2010-12-06, 15:47
Medlem
anooonyms avatar
Citat:
Varför måste du tvinga i henne korv för... hajar inte det?
Kanske för att det är sexigt när tjejer äter penisformad mat
Citera
2010-12-06, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattolf
Använd det här receptet men byt ut kycklingen mot en fin stekvänlig korv istället. Stektiden måste ju självklart justeras litet också

Murghi Dopiaza (Kyckling med dubbel lök)

Låter som en intressant indiskt/asiatisk rätt. Ska definitivt testa det här nån dag!
Citera
2010-12-06, 15:51
Bannlyst
Citat:
NORMALT FUNTADE..???? Hotdog är BY FAR den populäraste korven (jag själv äter inte speciellt mycket korv).

Och Sofiero är säkert en av systemets bästsäljare, det betyder ju inte att det är en speciellt bra öl. Äter du korv som har en kötthalt på ungefär 90% kan du iaf vara säker på att max 10% är arsenik, till skillnad från en hot dog som kan innehålla ungefär 65%.

Dessutom smakar det ju mycket bättre också.
Citera
2010-12-06, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blazyb
Min flickvän har något av en liten "skräck" för korvar. Då menar jag inte den mänskliga korven utan den vanliga korven man köper i matbutikerna och som äts med bröd och ketchup.

Mitt "problem" (typiskt i-landsproblem) är då att min flickvän HATAR korv, hon säger att det bara innehåller massa skit i dem. Ändå så har hon inte ätit korv sen hon var 7 eller något.

I värsta fall kan hon äta falukorv, fast det är bara i nödfall och då måste falukorven vara 1mm tunna och genomstekta osv.

Så min fråga är tips på rätter man kan laga som innehåller korv, eller någon variant av korv. Det skulle vara väldigt uppskattat med en länk eller dylikt. Kommer bli så otroligt kul om hon säger: "Åh, det här var gott, vad är det för något?"

-THIS IS KORV

Det finns ju korv o korv, den svenska brukar i regel bestå av skit, däremot en god salciccia (stavas de så?) eller merguez smakar ju annorlunda,

mitt tips till dig är - maskera den, gör typ en pasta sås, hacka i korv hacka i annat också, blanda i de olika korv smakerna (lite som ett gangbang, ha i rikligt med grädde), så borde hon gilla det
Citera
2010-12-06, 15:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Gissa varför den är populär då? Den är billig för att den inte innehåller så mycket "dyrt", mest blodplasma och potatismjöl, och den smakar i princip inget. Mat som smakar något är det få som vill ha längre. Se vad folk köper för övrigt, vattenskadad öl, smaklös hushållsost, formbröd, färdiglagade rätter där man inte vet om det är köttbullar med mos eller kåldolmar man äter.
Citera
2010-12-06, 16:00
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anooonym
Kanske för att det är sexigt när tjejer äter penisformad mat
Inte när korven blivit hackad i småbitar

OnT: Det är kört för dig TS Om du inte letar upp en riktigt ovanlig korvfan på någon marknad eller nåt. Annars lär hon känna konsistensen direkt och säga "THIS IS KORV!!! "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in